kobberfedt på bagsiden af skivebremseklodser ?

Her kan du skrive om hjemmesiden og forummet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

kobberfedt på bagsiden af skivebremseklodser ?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

smørelse skriver jeg blandt andet om hvad kobberfedt kan bruges til.

Der står for eksempel...
På bagsiden af skivebremsebakkerne for at forhindre bremsen i at hyle og til bedre af overfører varme.
Nu var der så en bruger som skrev : "dårlig ide kan gøre så bremserne ikke virker og få bremsevæsken til at koge".

Hvad mener i ?
Er det en god eller dårlig ide og putte kobberfedt bag på skivebremsens bremseklodser ?
Brugeravatar
silversand
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16. december 2011 11:32
Scootere: Baotian 30+45kmt (ophugget/sælges)
Siamoto Birdie 50 (renoverings projekt)
Geografisk sted: 8620 Kjellerup

Re: kobberfedt på bagsiden af skivebremseklodser ?

Ulæst indlæg af silversand »

Det er en god ide,

Eller omvendt, det er en rigtig skidt ide ikke at gøre det, da bremserne vil komme til at hyle og kan sætte/bremse skævt sig hvis de ikke er smurte på bagpladen. Man skal selvfølgelig være opmærksom på ikke at få noget af det på selve bremsefladen, da det kan være livsfarligt, men hvis man holder det på bagsiden, så er det det helt rigtige at gøre.

Alle mekanikere jeg kender smører altid bag på bremseklodser, de bruger godt nok noget alu pasta, der kan tåle lidt højere temperatur, men har snakket med min MC mekaniker omkring dette, og han siger at kobberfedt er langt rigeligt, han bruger kun alu fedtet fordi det har en lidt højere temperatur grænse, men kobberfedts temperatur grænse er langt over hvilke temperaturer der normalt vil være på en bremseklods (på normale køretøjer, ikke superbiler/racerbiler ol)
HVIS kobberfedtet får bremsevæsken til at koge, så er det fordi der er kommet for meget vand i væsken, og det er for gammelt, bremsevæske har et ekstrems højt kogepunkt, og hvis man tror det er et problem, så bruger man bare DOT 5,1 istedet for DOT 4,0 der er kogepunktet hævet med ca det dobbelte (bruger selv altid 5,1 på alle køretøjer)

Kobberfedt er ligeledes rigtig godt at smøre på alle bolte inden de monteres igen på en scooter når man har haft pillet noget af. Lige en tur på stålbørsten med bolten hvis den er lidt rusten, og så smøres med kobberfedt inden montering igen, så kan man få den af igen om et par år når der skal skiftes noget igen.
12V
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 28. november 2011 19:40
Scootere: Piaggio Zip, gammel 45'er.
Geografisk sted: 6280 Højer
Kontakt:

Sv: kobberfedt på bagsiden af skivebremseklodser ?

Ulæst indlæg af 12V »

Jeg er helt enig med silversand, jeg gør det samme.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: kobberfedt på bagsiden af skivebremseklodser ?

Ulæst indlæg af Jps »

Har altid brugt kobberfedt til de steder det er brugbart, herunder bremsebakkerne foran.
Besvar