Hr. Gris - dit design stinker

Her kan du skrive om hjemmesiden og forummet.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Hr. Gris - dit design stinker

Ulæst indlæg af oskar33 »

Det her er et design.

Billede


Det her er en rodebunke
12.png
Jeg har det sådan lidt at hvis jeg ikke siger noget er der ingen som siger noget. Prøv at slå dig til tåls med at det er i backenden du har dine styrker og gå tilbage til noget af det der fungerede. Mat kan ikke code-and-fix-designe på den måde der.

Hvis du vil have en specifikation af designmæssige dødssynder står jeg gerne til rådighed med en liste så lang...men hvorfor træde mere i det...
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Hr. Gris - dit design stinker

Ulæst indlæg af oskar33 »

Jeg har i al respekt prøvet at se om jeg kunne rette nogle af fejlene. Det er måske ikke så slemt endda.
42.png
42.png (149.84 KiB) Vist 8159 gange

Ændringer
  • Border-color ændret til maroon så den lægger sig op ad menuen
  • margin-bottom gjort større så den ikke kolliderer med underpunkter
  • Underpunkt: font-weight fra 700 til 500, font-size til 21px
Den manglende organisation på skrifttyperne var den værste dødssynd. Det er sjældent man bruger ren rød til et design-element. Ikke engang Politiken's streg er ren rød.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Hr. Gris - dit design stinker

Ulæst indlæg af oskar33 »

Tag også lige at ændre Forummets overskrifter til serif'er. Der er ingen designmæssig pointe i at ændre til sans-serif'er i forummet. Det må være en reminscens fra dengang forummet fremstod som en ikke-integreret del af designet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11163
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hr. Gris - dit design stinker

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har ellers lige arbejdet på at organisere skrifttyperne. Hvad mener du med den manglende organation på skrifttyperne ?

Serif fonte ser vist ikke særlig godt ud når fonten er lille.

Den der bold font driller. Jeg syntes også den er lidt for fed men hvis man sætte den ned så syntes jeg den er lidt for tynd.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Hr. Gris - dit design stinker

Ulæst indlæg af oskar33 »

OK jeg skal prøve at øse af min lange erfaring, Jeg er godt klar over at det er hård kost søndag morgen.

En hjemmeside er et redskab hvor du hurtigt skal kunne have overblik over hvilke ting som hører sammen. Jo flere virkemidler du bringer i spil, jo længere tid bruger din hjerne på at bearbejde informationerne.

Her er et eksempel på en typisk typografi
typografi.JPG
Her har man brugt størrelse og farve til at signalere forskellighed. (Taget fra Artisteer)

Farver er i forvejen taget fra fra et design hvor farverne passer sammen.

Skrifttyperne

Palatino er en flot skrifttype jeg kan huske fra min Macintosh, og selvom den står i fortegnelsen over safe web fonts, så synes min Linux Mint-computer at det ligner Times. De nævnte skrifttyper har jeg heller ikke. Hvis du insisterer på en bestemt skrifttype så vælg én alle med sikkerhed ikke har og brug font-face til at loade den ind (eks. BT Bold fra BT)

At bruge to meget forskelligartede skrifttyper hvor den ene har serif'er og den anden ikke har kan jeg kun huske at Berlingeren har ( Det ser også ud ad r.... til)

Gestaltlovene

Jeg tog et af dine tidligere designs hvor lovene om lighed, nærhed og lukkethed var meget tydelige. jeg mener at gestaltlovene har været oppe at vende på et tidligere tidspunkt.

Her er din første subtitle skubbet sig helt op i hovedoverskriften og er længere væk fra det indhold den retteligt hører sammen med. Det kan godt være at det kun er den her side men den adskiller sig næsten ikke i forhold til hovedoverskriften. Den byder næsten hovedoverskriften op til dans ved at have næsten samme størrelse og vægt.

Farverne

At sætte farver sammen er en matematisk videnskab, som igen har samme formål...at skabe forskellighed på en måde som ikke forstyrrer hjernen. Klasseeksemplet er vel rød skrift på blå baggrund. Enten vælger man fra start pastelfarver eller også rene farver.

Jeg plejer at bruge den her til når jeg selv skal sætte farver sammen.

http://www.colormatch5k.com/

Det er en længere forklaring fordi der findes forskellige farveskemaer.

Farven rød plejer næsten altid at være reserveret til link.visted

....

Det der med at nipse er noget shit. Det ser mere ud som et billede på hvilken psykisk tilstand man selv befinder sig i. Designskift foregår højst én gang om året og så bliver det lavet fra bunden af. Du bringer al for mange designelementer i spil uden der egentlig er nogen grund til det.

Iøvrigt god søndag - håber at det bliver godt vejr...
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Hr. Gris - dit design stinker

Ulæst indlæg af oskar33 »

Du spørger hvad manglende organisation er


Før
før.png

Efter
efter.png
efter.png (122.42 KiB) Vist 8157 gange

Jeg er blevet meget langsynet her på det sidste og når jeg ser på første billede er der næsten ingen forskel i afstand mellem de forskellige elementer helt fra toppen af så det ligner nærmest grød og jeg er nødt til at lede efter mine briller for at læse hvad der står.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Hr. Gris - dit design stinker

Ulæst indlæg af oskar33 »

Bare rolig - jeg er med dig endnu. Det er ingen skam og gå tilbage og bruge det der fungerer. Lukketheden er igen til at få øje på og vel også nødvendig da det er mange nye emner, som bliver introduceret for brugeren og mange af dem befinder sig på samme side. Jeg tror kun jeg læser ét emne ad gangen.

Grunden til at jeg råbte op at det var blevet lidt som at være på facebook. Man føler sig som et levende forsøgsdyr. Når så designet så ikke gør tingene mere overskuelige, så...er det en selvbærende konstruktion hvor ingen rigtig ved hvad grunden er til ændringen. Undskyld mit lidt bombastiske sprogbrug..... :oops:

Hvad med at bruge gode gamle <hr> til stregen - den kan i det mindste styles lidt mere end bare farven.

Nu skal jeg ned og finde ud af hvad der er i vejen med dytten. Den kører som om nogen har pillet ringen i nattens mulm og mørke.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3546
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Hr. Gris - dit design stinker

Ulæst indlæg af Jps »

Er man utilfreds med Scootergrisens design, kan man jo bare finde en anden side at være på ;).
Synes det er en noget grov overskrift at skrive, når Scootergrisen har gjort virkelig meget ud af sin side.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Hr. Gris - dit design stinker

Ulæst indlæg af oskar33 »

Jeg tror ikke jeg kender nogen som i så høj grad tigger folk om feedback og den har du fået. Jeg prøver at sige undskyld én gang til men jeg står ved det jeg skrev.
Dit tre-æggede sværd med HTML-grisen og PHP-grisen inkluderet må være fortid nu og så er det rimeligt at finde det perfekte design til en meget detaljemættet side. Du kan selvfølgelig starte Design-grisen men der er desværre flere som prøver at gøre sig kloge på design end på scootere.

Jeg synes stadig at de to billeder siger det hele. Jeg kan ikke længere se hvad forbilledet er måske oldschool Youtube og deeres minimalistiske design. Men som sagt de afrundede kasser var gode.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11163
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hr. Gris - dit design stinker

Ulæst indlæg af scootergrisen »

HTMLgrisen og PHPgrisen har fået deres eget domæne http://netkoder.dk hvor jeg bruger samme design.

Jeg prøver lidt forskelligt design selvom jeg bliver tit træt af en ændring også vender jeg tilbage.
Ved snart ikke hvor mange gange jeg har forsøgt med forskellige baggrundsfarver men jeg ender altid med at hvid er bedst.

Og ja kan godt lide det er minimalistisk og ting som virker hurtigt i stedet for meget "sjov" på siden som gør den langsom at bruge.

Laver stregen om til <hr>.
Stregen var noget jeg ville prøve fordi jeg har set det her hvor de bruger det til at vise andel af hvad slags kode der er brugt : https://github.com/alexgorbatchev/SyntaxHighlighter
Måske kunne jeg bruge den til at vise et eller andet, men ellers giver den opmærksomhed til title og beskrivelse lige over stregen som jeg syntes virker.
Man kunne bruge den til at vise hvor meget og hvornår siden er indlæst.

En ting jeg godt kan lide ved youtube at at deres video er ret højt oppe på siden. Det vil sige går du ind på en video så er der god checke for du ikke skal scrolle ned for at se hele videoen, det er der mange hjemmeside hvor man skal. Så derfor vil jeg gerne undgå for meget margin der øverst på siden.
For eksempel video siden : http://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/videoer.php der kan jeg lige akkurat se hele videoen på min skærm uden at skulle scrolle.

Angående @font-face så prøvede jeg det med open sans skrift typen men Firefox havde et eller andet problem at nogle gange så blev fonten ikke indlæst også kunne man ikke se teksten. Også skal man indlæse én font for hvad slags man skal bruge. Det vil sige en for normal, en for bold en for italic og en for bold + italic og for hver skrift størrelse. Så det endte med jeg skulle indlæse 10 fonte med @font-face og det er vist ikke særlig godt med så mange. Så det venter jeg med til det virker bedre.
Besvar