Tænker på at lave en side om elektrisk udstyr

Her kan du skrive om hjemmesiden og forummet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Tænker på at lave en side om elektrisk udstyr

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg sidder lige og skriver om krympeflex da jeg købte noget i biltema også tænke jeg at jeg kunne lave en side om sådan nogen elektriske ting.

Sådan noget med at lodde, bruge krympeflex, noget om løsestik og sikringer, opladere og sådan, montering af cigarstik.

Det syntes jeg ikke rigtig har jeg så meget af på hjemmesiden.

Hvad syntes i om det og hvile emne kunne i tænke jer at vidde noget om inden for det elektriske scooter arbejde ?

I Service menuen kunne jeg lave en side der hedder Lodning til lodning og krumflex og stik og sådan.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 407
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Tænker på at lave en side om elektrisk udstyr

Ulæst indlæg af GYS »

God idé.

Ved krympeflex bruger jeg en hårtørrer, og lukker lidt af luften, for at få det varmt nok. Hvis det skal være vandtæt, klipper jeg nogle stykker af en lim stift til en limpistol, og lægger ind i krympeflex'et. Det er billigere end at købe krympeflex med lim.

Har du monteret en cykelcomputer på scooteren? Så vil måske også være godt, med et par noter om det.

http://kojaycat.co.uk har desuden mange motorcykel konnektorer, og er indenfor EU.
Som eksempel fandt jeg denne konnektor:
http://kojaycat.co.uk/epages/950000457. ... 6W-CNA-NAT

Det er stikket, som sidder til tændingslåsen på Super 8. Den er efter sikringen på 10A, men jeg har brugt sådant et par stik, til at sætte ind i ledningsnettet, for at f.eks. tilslutte GPS. Den trækker ikke så meget strøm, max. 1A. Og selve scooteren, trækker kun 7A. Alarmen har jeg også tilsluttet igennem stikket.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Tænker på at lave en side om elektrisk udstyr

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nej jeg har ikke monteret cykelcomputer på min scooter.
Men ja det var da også en god ide og lave sådan en guide der er da en del der sætter det på deres scooter.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Tænker på at lave en side om elektrisk udstyr

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, der ku være mange ting. Fx at indsætte et arbejds-relæ, montere bil-horn, ekstra lys, led-lys, bremselys, kørecomputer, omformere, invertere, 230v, stiktyper, samlemåder osv.
Smart tip med limpistollimen og krympflex ;)

Stødte lige på ham her med Arduino computer ombord.
scooterputer1.jpg
scooterputer1.jpg (83.97 KiB) Vist 6548 gange
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Tænker på at lave en side om elektrisk udstyr

Ulæst indlæg af Kymconørden »

scootergrisen skrev:...en del der sætter det på deres scooter.
Ja for søren. En cykel-computer var det første "ekstra udstyr" der røg på min scooter. En limpistol, lidt strips og Araldit, og endelig kunne jeg se hvad den reelle fart var! Og med gennemsnits-fart, max-hastighed, trip-tæller, stopur blev det jo kun sjovere.
Fx. kunne jeg nøje følge, trin for trin, hvilke forbedringer og justeringer af scooteren, der påvirkede top-farten.
Et nyt bagdæk gav ca 1 km/t :yikes: Ventiljustering og friske ruller gav ca 2 km/t osv osv. Det havde jeg ikke anet noget om uden cykel-computeren.
Fra 99 kroner, bude "digital kørecomputer" nærmest være standard på alle scootere, og kan varmt anbefales :thumbup:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Tænker på at lave en side om elektrisk udstyr

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg købte engang nogen brugte trådløse cykelcomputerdele på et loppemarked men af en eller anden grund var deres rækkevidde for kort også selv efter jeg købte nye batterier. Det virkede hvis sender og modtager var 10-20 cm fra hinanden eller sådan noget men mere end det så kom der ikke signal til modtageren.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Tænker på at lave en side om elektrisk udstyr

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Nå trist, de må ellers være noget nemmere at montere, end dem med ledning. Var det kun når de sad på scooteren de ikke virkede?
Jeg prøvede nemlig at sætte en almindelig cykel-computer med ledning på Kina-crosseren, men det viste sig at radio-støjen fra den billige kina-tænding, var så kraftig at cykel-computeren opførte sig meget mystisk, blinkede og kørte pludselig 240 km/t. Det duede slet ikke.
Så måske tråd-løs overførsel tæt på et tændings-system er endnu mere følsomt, og slet ikke kan virke... :problem:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Tænker på at lave en side om elektrisk udstyr

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var også når man holdt sender og modtager i hver sin hånd så når de kom et vist stykke fra hinanden så fik modtageren ikke signal selvom der ikke var andet end luft i mellem dem. Kan ikke huske hvor mange cm det var.
Besvar