De nye regler om knallertundervisning (fra 19. Januar 2013)

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

De nye regler om knallertundervisning (fra 19. Januar 2013)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg samler jeg information om de nye regler i forbindelse med knallertundervisning på ungdomsskolerne som trælder i kraft den 19. Januar 2013.
Hvis du ved mere så skriv det gerne her så samler jeg det hele her det første indlæg.

Den 19. Januar 2013 træder der nogle nye regler i kraft i forbindelse med knallertundervisning på ungdomsskolerne når man skal have kørekort til lille knallert (30 km/t).
Undervisningen bliver først ændret 19. Januar 2013. Indtil da er det de nuværende/gamle regler der gælder.

Aldergrænse :
  • Der var engang nogen politikere som ville sætte aldersgrænsen for lille knallert (30 km/t) ned fra 16 år til 15 år og det gjorde de så.
    Men så kom der nogen andre politikere og de syntes det var bedre at beholde den gamle aldersgrænse på 16 år.
    Så aldersgrænsen for at må køre på lille knallert (30 km/t) er forsat 16 år.
Før man går til den teoretiske og praktiske undervisning skal man deltage i et færdselsrelateret førstehjælpskursus. Prisen på det er ukendt.

Der må ikke udstedes knallertbeviser efter de gamle regler efter 19. Januar 2013.

Lektionsantallet øges fra 24 til 30 lektioner.

De nye knallertkørekort kommer til at koste 420 kr. Oven i den pris kommer en ukendt pris til færdselsrelateret førstehjælpskursus.

Knallertbeviset erstattes af et kørekort i den nye kategori AM.
Det nye kørekort kan vel sikkert også bruges som ID kort i modsætning til knallertbeviset.

Bekendtgørelse om kørekort
klar_til_knallert.pdf
(78.88 KiB) Downloadet 1049 gange
Mere info : https://www.politi.dk/da/aktuelt/nyhede ... 171212.htm
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: De nye regler om knallertundervisning (fra 19. Januar 20

Ulæst indlæg af GYS »

scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: De nye regler om knallertundervisning (fra 19. Januar 20

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Efter hvad jeg kan forstå så skal man selvom man er over 18 år have knallertkørekort fra 19. Januar 2013.
Men man kan ikke begynde til undervisningen før 19. Januar 2013.

Må man så ikke køre lille knallert fra 19. Januar 2013 til man får sit kørekort når man er over 18 år ?

Jeg læste også lige på linket at hvis man har kørekort til stor knallert så må man gerne køre på en 4 hjulet knallert. De kalder det "Let firehjulet bil (quadricykel)". Alstå det må være ligesom de ATV man ser nogen gange men den må vel så højst have 50 ccm.
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: De nye regler om knallertundervisning (fra 19. Januar 20

Ulæst indlæg af Fut »

En firehjuler som stor knallert må kun have 50 ccm og skal i lighed med alle andre store knallerter, fra importørens side, være forsynet anordninger der sikrer at den ikke kan køre mere end 45 km/t.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3544
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: De nye regler om knallertundervisning (fra 19. Januar 20

Ulæst indlæg af Jps »

Alle der er over 18 år og har 30'r knallert skal ikke ha' kørekort til lille knallert efter 19 Jan.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: De nye regler om knallertundervisning (fra 19. Januar 20

Ulæst indlæg af Baddi »

Jps skrev:Alle der er over 18 år og har 30'r knallert skal ikke ha' kørekort til lille knallert efter 19 Jan.
Kun hvis man er over 18 inden lovens ikræfttræden.

Hvis man som jeg har et knallertbevis men først bliver 18 efter 19. januar vil jeg skulle have et kørekort når knallertbeviset udløber. :)
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: De nye regler om knallertundervisning (fra 19. Januar 20

Ulæst indlæg af onkelroar »

På en måde synes jeg det er fint at der bliver strammet lidt op på lige det område. Man ser desværre mange (også over 18) som ikke har noget begreb om fart, sikkerhed og andre i trafikken.

Det vil nok ikke fjerne problemmet med bøller helt, men er sikker på det vil begrænse det noget. Idet at de nu kan miste deres kørekort, og ville risikere ny prøve/undervisning

Heldigvis er det mere end et par år siden jeg fyldte 18 :detective:
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: De nye regler om knallertundervisning (fra 19. Januar 20

Ulæst indlæg af Baddi »

Jeg synes også at det er helt i orden, og jeg glæder mig egentlig bare til jeg bliver 18 og kan få mc kort, for det er i mine øjne helt uforsvarligt at knallertbeviset er som det er. Man får en lille smule teori, som de fleste hurtigt glemmer igen, man får lov at køre lidt rundt på en legeplads og man får lov at teste hvor lang bremselængden er med 30 km/t når man blokerer hjulene, men udover det med vigepligter og skilte er det eneste jeg rigtig kan huske fra det "Kør efter forholdene og kør pænt, så i måske kan slippe af med det image som knallert-bøller i jo har". :mrgreen:

Det eneste der for mig er lidt paradoksalt er at det for en kort stund kan være ulovligt for mig at køre, to år og otte måneder efter jeg bestod knallertbeviset, hvis jeg ikke går til køreprøve og består til enten bil eller mc på min fødselsdag. :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: De nye regler om knallertundervisning (fra 19. Januar 20

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så blev det den 19. Januar 2013 og det nye regler gælder fra idag.

Hvis i skal tage kørekort til knallert eller på andre måder får oplevelser med de nye regler så skriv det gerne her.

Og hvis/når i få et kørekort i den nye AM kategori så vil jeg gerne have nogen billeder af det til brug på hjemmesiden.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: De nye regler om knallertundervisning (fra 19. Januar 20

Ulæst indlæg af GYS »

Mange steder på Internet skrives om "kørekortrejser" til Sverige eller Tyskland, og at det skulle være muligt for 16 årige, at få kørekort til motorcykel.

Også store blade, som ekstrabladet, har haft disse typer historier.

Så vidt jeg ved, er det ikke sandt. Der kræves, at du bor i landet, som du tager kørekort i. Med andre ord - hvis du ønsker at tage kørekort i Sverige, så skal du flytte til Sverige, flytte addressen med dig, og have addresse der i 185 dage. Naturligvis er det muligt - men at tilbyde motorcykelrejser på dette grundlag, det kan vist kun en ekstrabladsjournalist finde på.

Mange af de historier, der er i BT og Ekstrabladet er desværre pure opspind, og det er uhyggeligt, at sådanne blade, der satser på, at fylde danskerne med løgn, for at styre danskernes politiske holdning, skal have lov til dette. Det er grov manipulering med vort demokrati.
Besvar