Lodning af oxyderet tråde

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Lodning af oxyderet tråde

Ulæst indlæg af scootergrisen »

De sidste par dage har jeg lavet nogen lodninger på min scooter.

Nogen af ledningerne er oxyderet som det vist hedder.

Hvis man klippet i ledningen og trækker noget isolering af så er trådene ikke fine og blanke metalskinnene men for eksempel var trådene i stedet helt sorte også man lodetinnet ikke sætte sig fast på wiren.

Jeg har så prøvet og strabe det sorte af med en hobbykniv og en slibesten også kan jeg godt få loddetinnet til at sidde lidt fast men det bliver en rigtig dårlig lodning.

Er der ikke en måde hvor man kan komme til at lodde på sådan en oxyderet ledning ?

Jeg har købt sådan noget pasta man kan putte på ledningen før man lodder tror jeg nok ligesom flux men det hjælper ikke at bruge det.

Her er et billede jeg ikke selv har taget hvor man kan se trådene ikke ser friske ud de er ligesom lidt sorte.
97854317.jpg
97854317.jpg (38.93 KiB) Vist 7508 gange
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Lodning af oxyderet tråde

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Jeg har hørt at citronsyre skulle kunne rense enderne. Ellers brug strømtyve eller klem et fladstik på.
12V
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 28. november 2011 19:40
Scootere: Piaggio Zip, gammel 45'er.
Geografisk sted: 6280 Højer
Kontakt:

Re: Lodning af oxyderet tråde

Ulæst indlæg af 12V »

Jeg plejer at massere dem med fint sandpapir, sådan ca. korn 400. Det virker fint, selvom ledningerne var helt sorte inden.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Lodning af oxyderet tråde

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ok tak jeg prøver og se om jeg kan gøre det en anden gang jeg skal det.

Grunden til jeg ville lodde dem samme var fordi jeg gerne ville af med de her strømtyve da jeg mistænker dem lidt for dårlig forbindelse.
Men det er da ikke sikkert det blev særlig meget bedre med de skod lodninger jeg fik lavet.

Men i det mindste fik jeg da krumpeflex omkring.
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: Lodning af oxyderet tråde

Ulæst indlæg af Fut »

Strømtyve er noget fanden har skabt i vrede. de virker når klamphuggeren har klemt dem på men efter kort tid har vibratiomerne ødelagt ledningen så hvrken det tilsluttede udstyr virker eller det som den oprindelige ledning gik til. :thumbdown: :evil:
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Lodning af oxyderet tråde

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, det må da ha været noget af en klamphugger..
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Lodning af oxyderet tråde

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det bedste er og bliver altså samlemuffer. Og nu vil mange sikkert ryste på hovedet og råbe "Det kan man da virkelig ikke!"
Men jo, det kan man faktisk. Jeg tænker ikke på de billige hvide klemrækker, men godkendte kvalitets-installationsmuffer.
De giver den enkelste, hurtigeste, sikreste faste samling jeg kan komme på.
En klar fordel er også at man løbende kan efterse og efterspænde sine samlinger og nemt ændre på dem.
Og ja, som med alle andre stik og samlinger skal de jo holdes fri for vand og snesjap, og de vil holde resten af scooterens levetid.
Eneste ulempe er at de er så møggrimme og giver straks indtryk af noget rodet hjemmefusk, men det er altså prisen for gode solide samlinger. Jeg bruger dem med oprejst pande og god samvittighed.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Lodning af oxyderet tråde

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har du link til nogen der er gode ?
Jeg har nogen og tænkte på at bruge dem men jeg havde den selvfølgelig ikke med her hvor jeg er nu.
---
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 268
Tilmeldt: 28. april 2011 22:51

Re: Lodning af oxyderet tråde

Ulæst indlæg af --- »

scootergrisen skrev:De sidste par dage har jeg lavet nogen lodninger på min scooter.

Nogen af ledningerne er oxyderet som det vist hedder.

Hvis man klippet i ledningen og trækker noget isolering af så er trådene ikke fine og blanke metalskinnene men for eksempel var trådene i stedet helt sorte også man lodetinnet ikke sætte sig fast på wiren.

Jeg har så prøvet og strabe det sorte af med en hobbykniv og en slibesten også kan jeg godt få loddetinnet til at sidde lidt fast men det bliver en rigtig dårlig lodning.

Er der ikke en måde hvor man kan komme til at lodde på sådan en oxyderet ledning ?

Jeg har købt sådan noget pasta man kan putte på ledningen før man lodder tror jeg nok ligesom flux men det hjælper ikke at bruge det.

Her er et billede jeg ikke selv har taget hvor man kan se trådene ikke ser friske ud de er ligesom lidt sorte.
97854317.jpg
Nå har lige svaret det samme til dig i en anden tråd, men du får den lige her også. ;)


Før du lodder, så prøv at kradse i trådene med en hobbykniv, som når man snitter i en pind.
Du skal kradse så det bliver helt som ny kobber. Kan du ikke det, er der kun at klippe det dårlige ledning væk.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Lodning af oxyderet tråde

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg prøvede at skrabe med hobbykniv men det svært at få skrabet hele vejen rundt på trådene når der er så mange tråde.
Det blev bare ikke godt nok til at loddetinnet kunne sidde ordentligt fast. Det kunne kun sidde lidt fast et sted for eksempel.
Besvar