Udflugt, en lang tur.

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 253
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Udflugt, en lang tur.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Nu er det ikke et rejseforum, men jeg vover et enkelt indlæg. Turen gik til Dansk Motorsamling, hvor der havde træf i lørdags.

Jeg stod op kl 0430 :yikes: , for at nå derud. Det blev med et ophold ved Bilka i Aarhus, hvor jeg spiste morgenmad. Det var en flot tur til Grenå, selvom det var koldt fra morgenen.

Vistnok kun denne ene gang om året, starter de en del af deres store motorer.

Først en Deutz:
Deutz.jpg
20240427_123602.mp4
(12.83 MiB) Downloadet 15 gange

Motoren har en flot gang. Man kan fint snakke sammen, selvom man står lige ved siden af den arbejdede motor.
Bemærk slagvolumen er på 67.000 cm3, min lille knallert bragte mig til Grenå med kun 49 cm3.

Næste motor er en B&W:
B&W.jpg
20240427_124547.mp4
(14.23 MiB) Downloadet 15 gange

Nu har jeg ikke forstand på diesel motorer, men B&W motoren har en meget hård gang (i sammenligning med de andre arbejdende motorer).

Der var rigtig mange på knallerter og motorcykler derude, tilsyneladende bliver dagen også brugt til et lokalt træf (der var måske 75 lidt antikke knallerter derude).

På hjemturen holdt jeg ind ved Ikea. Jeg futtede lidt rundt i Aarhus, inden jeg fandt den rigtige vej hjem. Det blev til rigtig mange kilometer, og bagdelen var nu noget øm ved hjemkomsten.

Benzin forbrug.jpg
Benzin forbrug.jpg (65.64 KiB) Vist 315 gange

De 326 km blev kørt på samme tankfuld (5,5 liter), og der er stadig 2 bjælker tilbage på tankmåleren.

//Jørgen
Brugeravatar
Gamlfar
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 29
Tilmeldt: 4. juni 2023 09:23
Scootere: Yadea G5

Re: Udflugt, en lang tur.

Ulæst indlæg af Gamlfar »

67 Liters med 80 HK..
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1393
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udflugt, en lang tur.

Ulæst indlæg af Landbo »

Grunden til den store 67 liters motor ikke larmer er at cylinderen dels er af meget tyk støbejern med en vandkappe mellem foring og ydre cylinder og der er formodentlig heller ikke belastning på motoren så derfor sprøjtes der meget lidt diesel ind i cylinderen. En dieselmotor har ikke nogen karburator men udelukkende en regulerbar indsprøjtningspumpe til brændstoffet der styres af en regulator så omdrejningerne kan holdes konstant.

Jeg var selv på besøg dernede engang før der blev åbnet for offentligheden med nogle stumper til dem. Måske man en dag skulle tage sig sammen og gentage besøget, for der er uden tvivl blevet sat mange nye motorer ind.

Det må have været en kold omgang og fræse fra Herning til Grenå og tilbage på en 30 km knallert, respekt. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Rimax
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
Scootere: VGA Firefox
Geografisk sted: Mern

Re: Udflugt, en lang tur.

Ulæst indlæg af Rimax »

Hvor mange km fik du kørt ?
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 253
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Udflugt, en lang tur.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg fik kørt 326 km den lørdag, det var hårdt ved bagdelen. Overvejer en lille motorcykel, man kan få en Honda 125 cc der ligner min lille knallert. Det vil forkorte køretiden meget, også fordi vejene ikke er så kringlede som cykelstierne.
Desværre læste jeg, at en motorcyklist var gået til i torsdag ved Rønde. Jeg kørte igennem Rønde i lørdags, det sætter lidt tanker i gang. Det kniber nu også med plads i garagen, og et ekstra ny køretøj skal jo også vedligeholdes. På onsdag skal jeg ud med knallerten til eftersyn, og der vil jeg da kigge på Honda'en. Men jeg tror bestemt, at det kun bliver til kiggeriet.

Ang selve museet, så er det bestemt bedst at besøge når der er aktivitet. At se motorerne udstillet, er ikke helt det samme som at se dem startet op og køre. Der er også stumpemarked på pladsen, en kørende stenknuser, et virkende savværk og et par aktive gravemaskiner (den ene lignede dem der har været brugt i brunkulslejerne). For en fem/seks år siden, var Bonderøven derude for at få savet noget træ.

//Jørgen.
Brugeravatar
Rimax
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
Scootere: VGA Firefox
Geografisk sted: Mern

Re: Udflugt, en lang tur.

Ulæst indlæg af Rimax »

Jeg har selv kig på en Honda PCX 125
Det længste Jeg har kørt på en knallert (Tomos) er 157 km.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 253
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Udflugt, en lang tur.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Honda PCX125 ser fin ud, og er sikkert også god til hverdagskørsel (nem rengøring). Jeg ved ikke, om gear maskiner er lidt trælse i PCX motorstørrelsen. Ved bykørsel med min lille knallert, skal der skiftes gear ustandseligt.
Så til bykørsel er PCX remtrækket nok bedst.

Jeg har kig på en Honda MSX125, som er en gear motorcykel med bagkæde. Så den er bedst i tørvejr, pga den efterfølgende rengøring.
Mit kørselsbehov er meget lille, "legegenet" er til gengæld stort. Den kunne være sjov at køre på.

Honda MSX125.jpg
Honda MSX125.jpg (50.86 KiB) Vist 252 gange

//Jørgen
Besvar