Relativ nyt Kina indkøbssted på nettet.

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Relativ nyt Kina indkøbssted på nettet.

Ulæst indlæg af Landbo »

Jeg har efterhånden købt karburatorer til både motorsave og buskryddere samt andet relateret til disse maskiner og en del flapskiver til vinkelsliber via www.temu.com

Alle varer har været af en bedre kvalitet end forventet til prisen og er blevet leveret gratis til en DAO pakkeshop inden for 9 arbejdsdage, ja faktisk garanterer sitet leveringsgaranti inden for de omtalte dage ellers bliver din ordre krediteret kr 30.

Og som noget nyt fra Østen sites loves der gratis returnering af en vare i original stand, dvs i ubrudt emballage.

Prøv og tjek sitet ud.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 411
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Relativ nyt Kina indkøbssted på nettet.

Ulæst indlæg af GYS »

Og som noget nyt fra Østen sites loves der gratis returnering af en vare i original stand, dvs i ubrudt emballage.
Men, koster det så ikke en hulens masse i returporto?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Relativ nyt Kina indkøbssted på nettet.

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 25. april 2024 17:23
Og som noget nyt fra Østen sites loves der gratis returnering af en vare i original stand, dvs i ubrudt emballage.
Men, koster det så ikke en hulens masse i returporto?
Ikke som jeg har forstået det, det har så heller ikke været nødvendigt at returnere noget af det jeg har købt. Det er Temu der laver returlabelen efter din ansøgning. De arbejder fast sammen med DAO som passer forsendelserne her i DK. Prøv selv at læse betingelserne på sitet i linket.

https://www.temu.com/return-and-refund- ... e_sn=10210

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 411
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Relativ nyt Kina indkøbssted på nettet.

Ulæst indlæg af GYS »

Ja, det ser fornemt ud - meget bedre service, end på danske websteder. Sidst jeg handlede på en dansk hjemmeside, og lod pakken gå retur ved at ikke afhente den, blev jeg afkrævet et returgebyr fra virksomheden. De skrev ellers, at der var gratis returnering. Men det gjaldt kun, når man selv betalte returportoen. Lod man pakken gå retur, så blev de åbenbart afkrævet et returgebyr fra post Danmark, for at levere pakken tilbage. Og så skulle jeg betale. Efter postdanmark har indført returgebyr for at returnere pakker, så er det vist også blevet lovligt at opkræve returgebyret ifølge forbrugerlovene. PostDanmark styrer :clap:

Så vidt jeg kunne se er det også styr på det med de europæiske godkendelser for elektrisk udstyr. Det er imponerende for en kinesisk side.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Relativ nyt Kina indkøbssted på nettet.

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 27. april 2024 12:46 Ja, det ser fornemt ud - meget bedre service, end på danske websteder. Sidst jeg handlede på en dansk hjemmeside, og lod pakken gå retur ved at ikke afhente den, blev jeg afkrævet et returgebyr fra virksomheden. De skrev ellers, at der var gratis returnering. Men det gjaldt kun, når man selv betalte returportoen. Lod man pakken gå retur, så blev de åbenbart afkrævet et returgebyr fra post Danmark, for at levere pakken tilbage. Og så skulle jeg betale. Efter postdanmark har indført returgebyr for at returnere pakker, så er det vist også blevet lovligt at opkræve returgebyret ifølge forbrugerlovene. PostDanmark styrer :clap:

Så vidt jeg kunne se er det også styr på det med de europæiske godkendelser for elektrisk udstyr. Det er imponerende for en kinesisk side.
:yikes: Post Danmark, hvem er det ? :lol:

Det er vel heller ikke helt uhørt du skal betale for returforsendelsen hvis varen ikke afhentes eller tilbagesendes. Det står i de betingelser du garanteret helt glemmer at læse inden du betaler for varen. ;)

Ja det lader til Temu også har ansatte der kender handelsreglerne de steder de sælger til. Dog har jeg hørt at Amerikanerne beskylder firmaet for at vidersælge kundernes oplysninger, uden det mig bekendt nogensinde er blevet bevist. Det er dog vist kutymen nye firmaer får af den stive kost uden der kommer noget ud af det over på den anden side af andedammen. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Rimax
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 24
Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
Scootere: VGA Firefox
Geografisk sted: Mern

Re: Relativ nyt Kina indkøbssted på nettet.

Ulæst indlæg af Rimax »

Kommer der ikke importgebyr på når det kommer til DK ?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Relativ nyt Kina indkøbssted på nettet.

Ulæst indlæg af Landbo »

Rimax skrev: 27. april 2024 14:43 Kommer der ikke importgebyr på når det kommer til DK ?
Nej, indtil videre har jeg ikke betalt noget for mine småordre (max kr. 300). Momsen skal sælger jo stå for efter et EU direktiv og dermed er den inkluderet i prisen du ser på sitet. Men prøv selv og slå det op på sitet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 411
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Relativ nyt Kina indkøbssted på nettet.

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg mener beløbet skal op på ca. 1100 kr. før der løber andre afgifter på end moms.

Et af de produkter der ofte er problemer med når de købes fra Kina er USB ladere. Mange USB ladere er direkte livsfarlige at sætte i stikkontakten. De anvender ikke godkendte transformatorer, der kun har en isolationsspænding på ca. 500V, og kravet er mindst 4,2kV. Jeg søgte på USB ladere på temu.com og fandt denne:
https://www.temu.com/dk/usb-power-3pcs- ... 96669.html?

Billede

Bemærk CE mærket. https://www.hqts.com/differences-betwee ... na-export/
Billede

Det kunne være man skulle prøve at købe en, og tjekke den.

Downloades brugervejledningen for USB laderen så indeholder den intet om CE mærkning - det er kun en vejledning med titlen "Information for Users on Disposal ".

Søges på google omkring temu.com og USB ladere, så ser ud til, at temu.com tager det seriøst, hvis en af deres ladere ikke lever op til kravene. De har tidligere tilbagekaldt en lader. Så, selvom laderen ovenfor tilsyneladende har et China Export mærke på et af billederne, så kan ske, at den er ok. Det er nødvendigt at købe den og måle den igennem med en 5kV megger, for at tjekke den, samt skille den ad, for at se om den er ok, og eventuelt finde producenten, for at finde ud af om den er godkendt.

TEMU skriver, at den EU ansvarlige er RPES Europe GmbH, Adresse: Pullach im Isartal 1 82049,Germany,Pullach i. Isartal,Bayern,Germany, Telefonnummer: +49 4989744220, E-mailadresse: Golarnmr@jjokza.com
Men søges på denne adresse på google, så står virksomheden er lukket permanent. Og der findes ingen domæne jjokza.com der er aktiv og besvarer mail.

Hvis man er nervøs ved at handle på internet, hos temu.com eller andre virksomheder, så kan jeg anbefale at man får et master-direct kort hos sin bank der alene bruges til internet handel. Undgå at have beløb til at stå på kortet - sæt pengene ind med homebanking umiddelbart før du handler. Så kan butikken ikke trække mere, end du har sat ind på kortet, og du undgår at blive snydt mere end dette. Sørger du for, at der normalt ikke står noget på kortet, andet end når du er i gang med en handel, så er ikke muligt at hæve på kortet. Master-direct kan ikke overtrækkes. Mastercard og visa/dankort skal du passe på med, da disse kort er muligt at overtrække. Kun master-direct tjekker om der er noget på kortet ved internet handel.
Senest rettet af GYS 27. april 2024 23:27, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Rimax
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 24
Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
Scootere: VGA Firefox
Geografisk sted: Mern

Re: Relativ nyt Kina indkøbssted på nettet.

Ulæst indlæg af Rimax »

Jeg så dette på Postnord side.
Jeg studser lidt over importgebyr, er det med i prisen på Temu ?

"Når du køber varer i et land uden for EU, skal du betale afgifter til Toldstyrelsen uanset prisen.
Er varens værdi under 1150 kr., skal du betale moms og importgebyr.
Er varens værdi over 1150 kr., skal du betale moms, eventuel told og importgebyr.

Momsen er 25 % og udregnes på baggrund af varens værdi, portoen og toldafgiften.
Tolden udregnes fra varens værdi og portoen.
Importgebyret er 160 kr., og dækker PostNords omkostninger i forbindelse med håndteringen af dine varer."
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 411
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Relativ nyt Kina indkøbssted på nettet.

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg tror ikke, at Postnord har fået opdateret deres side. Siden 2021 skal kinesiske sælgere opkræve europæisk moms på varerne når der sælges til privatperson i EU. De betaler momsen, og der løber ingen gebyrer på, når varerne koster under 150 euro. Ved over 150 euro skal der told på, så der løber en fortoldningsafgift på varen.

Det sker en sjælden gang at momsen ikke er betalt - typisk ved handel på ebay. På ebay har mange sælgere ikke orden på moms - måske de er private. Så kan du stadigt få den omtalte opkrævning fra postnord, da sælgeren måske ikke har betalt momsen til EU. Hos amazon.com, og når du handler direkte hos større udenlandske virksomheder, så er momsen lagt på, og du får ingen gebyr fra postnord eller fra fragtselskabet. Skulle du få at vide, at der skal betales moms eller told, så skal du henvende dig til sælgeren. Så kontakter de fragtvirksomheden, og får ordnet momsen så du modtager varen uden at betale moms og fortoldningsgebyrer. Amazon garanterer momsen er lagt på. Det gør ebay ikke selvom det er lovpligtig.

Samtidigt med at den nye lov blev vedtaget fjernede man også bagatelgrænsen på 80 kr. Det betyder, at der altid skal moms på, også selvom varen koster under 80 kr. Der er ingen bagatel grænse mer.
Besvar