Olieskift

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Rimax
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
Scootere: VGA Firefox
Geografisk sted: Mern

Olieskift

Ulæst indlæg af Rimax »

Skifter i olie når motoren er kold eller varm ?

Jeg har købt olie der hedder Putoline Scooter 4 T 10-40
Skal det være den slags olie eller kan man bruge alm motorolie til bil
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Olieskift

Ulæst indlæg af Landbo »

Rimax skrev: 24. februar 2024 21:10 Skifter i olie når motoren er kold eller varm ?

Jeg har købt olie der hedder Putoline Scooter 4 T 10-40
Skal det være den slags olie eller kan man bruge alm motorolie til bil
Det er ligegyldigt om du tapper olien af i kold eller varm tilstand, du skal bare være opmærksom olien skal have en smule længere tid til at løbe af i kold tilstand.

Den olie du har købt er halvsyntetisk og opfylder standarterne JASO MB, API SN og ACEA A3/B4. Hvis fabrikanten af din scooter specificerer en olie der er den samme eller ringere end en af de opgivende standarder, er den indkøbte ok.

Personligt kan jeg dog ikke se der skulle være nogle problemer med at bruge den billigste motorolie du kan opdrive på en så lavtydende motor som en scooter har her her i DK.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 25. februar 2024 09:02, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Olieskift

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Når det er varmt kommer olien lettere ud og du får mere af den gamle olie ud hvilket er bedre.
SAE 10W-40 passer til de temperaturer vi har i danmark.
Så er der noget som hedder API der f.eks. kan være SE, SF eller SG. Det skal så være det eller bedre.
Der er ikke noget som hedder "alm motorolie til bil".
Brugeravatar
Rimax
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
Scootere: VGA Firefox
Geografisk sted: Mern

Re: Olieskift

Ulæst indlæg af Rimax »

"alm motorolie til bil" var det sælgeren fra Thansen sagde jeg ikke kunne bruge :-)
Brugeravatar
Rimax
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
Scootere: VGA Firefox
Geografisk sted: Mern

Re: Olieskift

Ulæst indlæg af Rimax »

Landbo skrev: 24. februar 2024 23:15
Rimax skrev: 24. februar 2024 21:10 Skifter i olie når motoren er kold eller varm ?
Det er ligegyldigt om du tapper olien af i kold eller varm tilstand, du skal bare være opmærksom olien skal have en smule længere tid til at løbe af i kold tilstand.

Hilsen Leif.
Takker. Jeg har aldrig skiftet olie på biler når motoren var varm, så undrede mig over det stod i manualen.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Olieskift

Ulæst indlæg af Landbo »

Rimax skrev: 25. februar 2024 12:54
Landbo skrev: 24. februar 2024 23:15
Rimax skrev: 24. februar 2024 21:10 Skifter i olie når motoren er kold eller varm ?
Det er ligegyldigt om du tapper olien af i kold eller varm tilstand, du skal bare være opmærksom olien skal have en smule længere tid til at løbe af i kold tilstand.

Hilsen Leif.
Takker. Jeg har aldrig skiftet olie på biler når motoren var varm, så undrede mig over det stod i manualen.
Det er en mig bekendt en såkaldt "regel", der stammer helt tilbage fra bilens ungdom hvor man ikke havde multigrade olier og en motorolie godt kunne være det der svarer til en SEA 100 olie i dag. De steder hvor jeg har været ansat fra min læretid for 50 år tilbage, har vi altid bare fjernet proppen i bundkarret og ladet olien løbe af, ligegyldigt om motoren har været kold eller varm. I mine yngre dage fantes multigrade olie ikke og man hældte SEA 30 olie på en motor om sommeren og SEA 20, 15 eller 10 ved vintertide. Dengang var det også normalt man skifte olie for hver 3000 km på en personvogn og 5000 km på en lastbil.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Olieskift

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så kan du spørge sælgeren om hvorfor du ikke kan bruge det.

Der findes køretøjer hvor koblingen er i kontakt med motorolie. Og så findes der motorolie med additiver til at reducere friktion. Det skulle så åbenbart kunne få koblingen til at glide. Så vil der i manualen til sådan et køretøj stå at man ikke skal bruge den slags motorolie. Men sådan er det ikke i din motor.
Besvar