Der var sgi glat her til morgen.

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Der var sgi glat her til morgen.

Ulæst indlæg af Landbo »

I morges kl 07.45, der var ren is under sjappet på vejen. Efter at have koblet ud og korrigeret retningen 3 gange med ca 50 km/t gik den sgi ikke mere. :weeping:
IMG_20240212_081451.png
Hvad tænker man så når grøften nærmer sig hastigt ? Slap af og nyd turen. :silent:

Billedet er taget ca 20 minutter uheldet.

Skaderne på bilen er indtil videre til at overse, utæt udstødning, et ødelagt blinddæksel i forkofangeren, en inderskærm mistede et mindre stykke plastic og et baghjul der mistede pusten. Der kan så komme flere ting på skadeslisten når jeg får dytten på liften i morgen.

Observerede mens jeg gik og ventede på min bestilte kørelejlighed, at der var temmelig mange der havde svorre problemer med og holde en forsvarlig afstand til den forankørende billist, som den bagvedkørende firhjulstrækker (rettelse, det er vist en form for SUV) på viste billede. :roll:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Der var sgi glat her til morgen.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Rigtig træls. Godt der ikke er personskade.

Kan der være skader på hjulophænget, ved det hjul der mangler luft?

Ellers har jeg også tidligere været generet af bilister der ikke vil holde afstand. Vores firmabiler blev ikke udstyret med vinterdæk, så det var sommerdæk hele året. Så vores hastighed var nok 10 km lavere end de andre kørende, og så havde vi dem alt for tæt på. Nu er vi skiftet til cykelstierne, og der er der ikke de samme problemer. Da vi kørte hjem julenat, var der pletvis rigtig meget glat. Så hastigheder i kabinescooteren var i perioder nedsat til kun 15 km/t. Det kunne fint gå på cykelstierne, men ville have været et problem på de store veje.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Der var sgi glat her til morgen.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 13. februar 2024 11:45 Hej.

Rigtig træls. Godt der ikke er personskade.

Kan der være skader på hjulophænget, ved det hjul der mangler luft?

Ellers har jeg også tidligere været generet af bilister der ikke vil holde afstand. Vores firmabiler blev ikke udstyret med vinterdæk, så det var sommerdæk hele året. Så vores hastighed var nok 10 km lavere end de andre kørende, og så havde vi dem alt for tæt på. Nu er vi skiftet til cykelstierne, og der er der ikke de samme problemer. Da vi kørte hjem julenat, var der pletvis rigtig meget glat. Så hastigheder i kabinescooteren var i perioder nedsat til kun 15 km/t. Det kunne fint gå på cykelstierne, men ville have været et problem på de store veje.

//Jørgen
Det der har taget mest skade er min selvopfattelse som en rimelig erfaren billist, idet jeg helt klart ikke har formået at køre efter forholdene nu siden man skred af vejen. :mrgreen:

Jeg har i dag opdaget at en del af uheldet faktisk skydtes at der har været en eller anden spids genstand i dækket, så det har mistet luften ret hurtigt. Det passer også godt med at jeg følte det som om baghjulene var låst da bagenden af bilen pludselig hjertens gerne ville overhale forenden så jeg skulle styre kontra hele tiden inden inden jeg nåede grøften. Bør vel også nævne der er forhjulstræk på sådan en 20 år gammel Ford Focus.

Ellers har skaderne været til at overse da utætheden i udstødningen skyldes at røret på mellempotten blev rykket ud af samlingen mod katalysatoren, det har simpelthen ikke nået at ruste ordentlig sammen, idet jeg skiftede den orginale mellem og bagpotten ud til nyt i sidste uge. :x

Jeg synes faktisk at folk nu om dage generelt holder med en alt for lille afstand til den forankørende, det ligegyldigt om der er glat eller tør vejbane. Hvis folk bare holdt en afstand på de meter som speedometeret viser ude på landevejen, kommer de såment lige så hurtigt frem som ved at ligge og trykke.

For et års tid eller to siden besluttede kommunalbestyrelsen at der skulle laves en dobbeltsporet cykelsti fra Thisted til Sjørring, senere fandt man så ud af den skal forlænges til Hundborg, en strækning på ca 10 km. Hvis man færdes på strækningen dagligt vil man vide at færdslen med to/tre hjulede køretøjer er meget begrænset hen over et døgn. Kommunalbestyrelsen er simpelthen faldet i det farlige hul hvor man investerer i alt der kan findes tilskud til og ikke hvad der er behov for. Som et eksempel kan nævnes bare at kunne finde penge til at reparere de slaghuller der i hopetal findes i de kommunale veje når de opstår. I mine ywn ligner det historien/sketchen om Ebberød bank, som jeg erindre den. :evil:

Åh ja, de omtalte cykelstier skal jo også ryddes og saltes om vinteren selv om der nærmest ingen trafik er på dem.

Hilsen Leif.
Besvar