Regntøj, erfaringer?

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Regntøj, erfaringer?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Det er lidt en kold fornøjelse, at køre på den tohjulede for tiden. Mit normale vintertøj er bestemt ikke vindtæt, så jeg fryser.

Er en "Regndragt med for" fra Thansen løsningen? Den er nok lidt vanskeligere at tage på end et todelt regntøj, men er så formentlig mere vindtæt.

Regndragt Thansen.jpg

Prisen er rimelig (499 kr), men er det bedre at bruge pengene på et andet mærke?
Det vil være yderst sjældent, at jeg kører ud i regnvejr. Så det vigtigste er at tøjet er vindtæt.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Regntøj, erfaringer?

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 4. februar 2024 11:07 Hej.

Det er lidt en kold fornøjelse, at køre på den tohjulede for tiden. Mit normale vintertøj er bestemt ikke vindtæt, så jeg fryser.

Er en "Regndragt med for" fra Thansen løsningen? Den er nok lidt vanskeligere at tage på end et todelt regntøj, men er så formentlig mere vindtæt.


Regndragt Thansen.jpg


Prisen er rimelig (499 kr), men er det bedre at bruge pengene på et andet mærke?
Det vil være yderst sjældent, at jeg kører ud i regnvejr. Så det vigtigste er at tøjet er vindtæt.

//Jørgen
Almindeligt regntøj er sjældent særlig vandtæt for vand der kommer forfra, kun det der kommer fra oven.

Den fra T. Hansen ligner en almindelig "Vorupørhabit", som man også sælger i Jem&fix samt Harald Nyborg, tømrehandler og Biltema. Jeg formoder de alle er nogenlunde ens i opbygning og graden af vind/vandtæthed. Du bør dog vide de alle har en svaghed med vandtæthed omkring ærmerne nede ved håndledet, så du skal have nogle handsker der når godt op over stedet hvor ærmet slutter. Jeg bruger selv en model fra Jem&fix når jeg flytter skovtraktoren, der er uden førehus ved vintertide.

Måske det kan svare sig og smutte en rundtur for at afprøve de forskellige modeller og sammenligne kvaliteten, pasformen contra drænet fra den lysskye ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 408
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Regntøj, erfaringer?

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har ingen regntøj, da jeg ikke kører i regnvejr.

Med hensyn til tøj foretrækker jeg xlmoto.dk og 24mx.dk frem for t-hansen. De har kvalitetstøj, til lavere eller samme priser, som t-hansens tvivlsomme kvalitet. Så prøv at se om du kan finde noget der.
https://www.xlmoto.dk/mc-udstyr/regntoj ... ter_c20063
https://www.xlmoto.dk/mc-udstyr/regntoj ... ste_c20061
https://www.xlmoto.dk/mc-udstyr/regntoj ... ser_c20062

Eksempel på regnsæt, billigst: https://www.xlmoto.dk/product/regntoj-a ... PM-0081739
Eksempel på regnjakke (mærke:O'Neal), åndbar: https://www.xlmoto.dk/product/regnjakke ... PM-0091950
For 499 kr. kan du f.eks. få iXS regnsæt: https://www.xlmoto.dk/product/regndragt ... PM-4914134
Eksempel på åndbar fra 24mx: https://www.24mx.dk/product/regntoj-one ... PP-4886697
Vælges personaliseret tøj, f.eks. med eget navn på, kan det ikke returneres, så man skal da være 100% sikker på størrelsen, og at det passer, f.eks. ved at købe ikke personaliseret først, og returnere det, før det købes med navn på.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Regntøj, erfaringer?

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 9. februar 2024 22:15 Jeg har ingen regntøj, da jeg ikke kører i regnvejr.

Med hensyn til tøj foretrækker jeg xlmoto.dk og 24mx.dk frem for t-hansen. De har kvalitetstøj, til lavere eller samme priser, som t-hansens tvivlsomme kvalitet. Så prøv at se om du kan finde noget der.
https://www.xlmoto.dk/mc-udstyr/regntoj ... ter_c20063
https://www.xlmoto.dk/mc-udstyr/regntoj ... ste_c20061
https://www.xlmoto.dk/mc-udstyr/regntoj ... ser_c20062

Eksempel på regnsæt, billigst: https://www.xlmoto.dk/product/regntoj-a ... PM-0081739
Eksempel på regnjakke (mærke:O'Neal), åndbar: https://www.xlmoto.dk/product/regnjakke ... PM-0091950
For 499 kr. kan du f.eks. få iXS regnsæt: https://www.xlmoto.dk/product/regndragt ... PM-4914134
Eksempel på åndbar fra 24mx: https://www.24mx.dk/product/regntoj-one ... PP-4886697
Vælges personaliseret tøj, f.eks. med eget navn på, kan det ikke returneres, så man skal da være 100% sikker på størrelsen, og at det passer, f.eks. ved at købe ikke personaliseret først, og returnere det, før det købes med navn på.
Undskyld mig GYS men nu siden du aldrig kører i regnvejr, hvordan kan du så have så stærke meninger om de to mærkers/forretningers fortræffenteligheder contra hvad man kan købe i de lokale forretninger, hvor man samtidig kan afprøve størrelse og pasform uden samtidig at ofre penge på returfragt hvis man er så formastelig og købe flere varer samtidig for at spare fragt ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Regntøj, erfaringer?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg havde lige før dit indlæg, været ude og hente Thansen's model. Ser ud til at være nogenlunde ok. Jeg valgte at tage skibukser og en tyk vinterjakke på under afprøvningen, så den valgte størrelsen blev XL. Jeg er ellers til størrelse M, men når der skal være plads til ekstra isolering passede XL'eren.
Jeg havde tidligere også kigget på xlmoto's hjemmeside, men jeg fandt ikke noget regntøj med for.
Jeg forventer næsten ikke at komme ud og køre i regnvejr, men jeg frøs tidligere meget ved en udetemperatur på vistnok +7 grC. Så det vigtige er hvor vindtæt tøjet er, sammen med det ekstra for. Thansen's for er næsten lige så tykt, som mine slidte skibukser.

Kikkede også på "rigtigt" motorcykeltøj. Det jeg skimmede igennem, startede ved en prisklasse omkring 2500 kr bare for en jakke. Det er mit behov ikke til, måske bliver det kun til nogle få lange ture inden jeg bliver træt af den tohjulede.
For 55 år siden, da vi sidst kørte på motorcykel, var beklædningen gult regntøj. Det var vindtæt, men manglede strik ribben ved ankler og håndled. Dengang frøs vi ikke så meget, vi er nok blevet lidt pylret med alderen.

Jeg kommer nok først ud og prøver Thansen modellen om en måned. Jeg skal nok skrive om erfaringerne.

Men tak for indlæggene, jeg kunne jo bla.a have overset xlmoto's hjemmeside.

//Jørgen
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 408
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Regntøj, erfaringer?

Ulæst indlæg af GYS »

Landbo skrev: 10. februar 2024 13:29 Undskyld mig GYS men nu siden du aldrig kører i regnvejr, hvordan kan du så have så stærke meninger om de to mærkers/forretningers fortræffenteligheder contra hvad man kan købe i de lokale forretninger, hvor man samtidig kan afprøve størrelse og pasform uden samtidig at ofre penge på returfragt hvis man er så formastelig og købe flere varer samtidig for at spare fragt ?
Jeg har ikke købt regntøj hos xlmoto.dk og 24mx.dk men andet motorcykeltøj. Deres tøj er normalt høj kvalitet, fra førende mærker. O'Neal har eksisteret i 50 år. Det er ikke et mærke kreeret af t-hansens forretningsfolk. Jeg har også haft MC-tøj fra T-hansen. Kvaliteten af det jeg havde var ok men syningerne og lynlåse holdt ikke.

Men, nu da tøjet er købt, så kan jeg fortælle, at jeg også har haft T-Hansen tøj, jeg har brugt over 10 år. Jeg købte en gang en iSX jakke - den holdt ikke længe, kortere end noget af det jeg har haft fra T-Hansen, selvom iSX normalt betragtes som et udmærket MC tøj mærke.

Ulempen ved xlmoto og 24mx er at det er via internet og postordre. Da jeg købte det første tøj der, var jeg meget i tvivl om størrelsen, og købte det i 3 forskellige størrelser, så jeg kunne prøve det, og sendte de 2 størrelser retur. Det er naturligvis noget besværligt, og det kostede returporto/gebyr, men jeg fik noget som passede og er tilfreds med, og jeg kunne nemt have kørt mig fattigt for 80 kr. hvis jeg skulle rundt til MC butikker for at prøve det. De fleste MC butikker, har nemlig ikke tøj i mine størrelser. Sender man tøj retur, er vigtigt, har man kun lov at prøve det som i en butik, dvs. alle mærker skal blive på, og det skal pakkes på samme måde som man fik det, så det kan sælges igen. Jeg tog fotografier for at kunne pakke det på eksakt samme måde. Det er en smule besværligt, og tager måske et par timer, men det kan det også nemt tage hvis man skal køre efter det. T-Hansen er nemmere.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 408
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Regntøj, erfaringer?

Ulæst indlæg af GYS »

rjskib skrev: 10. februar 2024 14:13 Hej.

Jeg havde lige før dit indlæg, været ude og hente Thansen's model. Ser ud til at være nogenlunde ok. Jeg valgte at tage skibukser og en tyk vinterjakke på under afprøvningen, så den valgte størrelsen blev XL. Jeg er ellers til størrelse M, men når der skal være plads til ekstra isolering passede XL'eren.
Jeg havde tidligere også kigget på xlmoto's hjemmeside, men jeg fandt ikke noget regntøj med for.
Jeg forventer næsten ikke at komme ud og køre i regnvejr, men jeg frøs tidligere meget ved en udetemperatur på vistnok +7 grC. Så det vigtige er hvor vindtæt tøjet er, sammen med det ekstra for. Thansen's for er næsten lige så tykt, som mine slidte skibukser.

Kikkede også på "rigtigt" motorcykeltøj. Det jeg skimmede igennem, startede ved en prisklasse omkring 2500 kr bare for en jakke. Det er mit behov ikke til, måske bliver det kun til nogle få lange ture inden jeg bliver træt af den tohjulede.
For 55 år siden, da vi sidst kørte på motorcykel, var beklædningen gult regntøj. Det var vindtæt, men manglede strik ribben ved ankler og håndled. Dengang frøs vi ikke så meget, vi er nok blevet lidt pylret med alderen.

Jeg kommer nok først ud og prøver Thansen modellen om en måned. Jeg skal nok skrive om erfaringerne.

Men tak for indlæggene, jeg kunne jo bla.a have overset xlmoto's hjemmeside.

//Jørgen
Ja, jeg tror du har overset noget. Af billige mærker kan du søge på Course hos XL-moto. Jeg har deres jeans (de koster ca. 450 kr.), og de er AA mærket (dvs. de er godkendt af EU til 70 km/t, og de sælges incl. aftagelige beskyttere i knæ og hofte). De er rigtig gode til sommerbrug og under MC tøj. De har også meget godt MC tøj. Til scooter/knallert brug er nok det er AA mærket. Ud over at deres jeans er AA mærket, og incl. beskyttere, har de også "stræk", dvs. at de er elastiske så beskytterne sidder stramt ind til benet, og de er også elastiske i taljen, så de udvider sig ved et godt måltid. Jeg har også Course kevlar MC-skjorte, som jeg bruger under MC-tøj. En sommer kørte jeg kun i skjorten da det var varm, og jeg væltede på knallert ved 30 km/t med skjorten mod asfalten. Der blev et mærke på den ene lomme... Er tøjet A mærket, er det normalt ok op til 45 km/t mos asfalten. Er det AA mærket ok op til 70 km/t. Er det AAA mærket, er det ok op til 120 km/t. Jeg mener ikke, at T-Hansen har tøj der er andet end A eller B mærket. Man skal være opmærksom på, at højere pris, ikke altid er højere kvalitet. F.eks. Course jeans til 600 kr. er kun A mærket, og det er dem de tidligere har solgt til 199 kr. men stadigt har en lille rest af. De produceres ikke mere. Dem til 399 - 450 kr. er de gode... Jeg vil normalt gå efter det som er AA eller AAA mærket - det er en smule dyrere, men man får de beskyttere med som de er godkendt til, og de kan koste en del, så prisen er omtrent ens. Fx. Course AA mærket: https://www.xlmoto.dk/search/result?Bra ... =AA&page=1.

Med hensyn til regntøj, så er korrekt at der ikke er så mange billige der er foret. iSX's som jeg henviste til har mesh-foring i den øverste del, men jeg ved ikke hvor godt det er. Det kan nemt ske, at det du har købt hos T-Hansen er bedst til dit brug. Jeg har i sin tid haft meget T-Hansen tøj, og selvom det måske ikke var klasse 1 tøj, så blev det brugt, og holdt en del år.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Regntøj, erfaringer?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej GYS.

Jeg tænkte også på, at du formentlig havde brug for noget mere sikkert beklædning. Jeg har kun en gang været af Hondaen, og det var med 30 km/t på en meget glat vej i Kolding. Styret bøjede en smule, og der skete ikke engang noget med det gule regntøj.
Nu sker der nok ikke så meget på en lovlig 30'er knallert. Hvis jeg skifter til en motorcykel, skal jeg vist have noget bedre påklædning. Det rykker lidt i mig, for knallerten er ikke god til at trække ved lave omdrejninger. Hvis jeg skifter gear op, og ender med under 4000 omdr/sek, så kan motoren ikke trække op i fart. Så må jeg skifte ned igen, og få nogle flere omdrejninger på. Knallerten lyder lidt som en APE 50 efter rødt lys. Så pæn søndagskørsel er ikke nem.
Hvis det ender med en motorcykel, vil jeg tænke lidt over dine guldkorn.

//Jørgen
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 408
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Regntøj, erfaringer?

Ulæst indlæg af GYS »

rjskib skrev: 10. februar 2024 19:15 Jeg har kun en gang været af Hondaen, og det var med 30 km/t på en meget glat vej i Kolding.
Det er derfor, at jeg ikke kører om vinteren ;)
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Regntøj, erfaringer?

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 10. februar 2024 17:13
Landbo skrev: 10. februar 2024 13:29 Undskyld mig GYS men nu siden du aldrig kører i regnvejr, hvordan kan du så have så stærke meninger om de to mærkers/forretningers fortræffenteligheder contra hvad man kan købe i de lokale forretninger, hvor man samtidig kan afprøve størrelse og pasform uden samtidig at ofre penge på returfragt hvis man er så formastelig og købe flere varer samtidig for at spare fragt ?
Jeg har ikke købt regntøj hos xlmoto.dk og 24mx.dk men andet motorcykeltøj. Deres tøj er normalt høj kvalitet, fra førende mærker. O'Neal har eksisteret i 50 år. Det er ikke et mærke kreeret af t-hansens forretningsfolk. Jeg har også haft MC-tøj fra T-hansen. Kvaliteten af det jeg havde var ok men syningerne og lynlåse holdt ikke.

Men, nu da tøjet er købt, så kan jeg fortælle, at jeg også har haft T-Hansen tøj, jeg har brugt over 10 år. Jeg købte en gang en iSX jakke - den holdt ikke længe, kortere end noget af det jeg har haft fra T-Hansen, selvom iSX normalt betragtes som et udmærket MC tøj mærke.

Ulempen ved xlmoto og 24mx er at det er via internet og postordre. Da jeg købte det første tøj der, var jeg meget i tvivl om størrelsen, og købte det i 3 forskellige størrelser, så jeg kunne prøve det, og sendte de 2 størrelser retur. Det er naturligvis noget besværligt, og det kostede returporto/gebyr, men jeg fik noget som passede og er tilfreds med, og jeg kunne nemt have kørt mig fattigt for 80 kr. hvis jeg skulle rundt til MC butikker for at prøve det. De fleste MC butikker, har nemlig ikke tøj i mine størrelser. Sender man tøj retur, er vigtigt, har man kun lov at prøve det som i en butik, dvs. alle mærker skal blive på, og det skal pakkes på samme måde som man fik det, så det kan sælges igen. Jeg tog fotografier for at kunne pakke det på eksakt samme måde. Det er en smule besværligt, og tager måske et par timer, men det kan det også nemt tage hvis man skal køre efter det. T-Hansen er nemmere.
Ja ok, du kører ikke i regn og kulde men ved bedre end folk der har praktisk erfaring udi den disciplin. Syntes ikke der er grund til at diskutere dine stereotype fordomme.

Hilsen Leif.
Besvar