En idiot med tændrør

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

En idiot med tændrør

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Altså skulle jeg skifte tændrør. Det skulle være NGK CR7 HSA, men skal jeg bruge den spændeskive der følger med. Skulle jeg give gevindet lidt symaskineolie og dreje det ind med fingrene og til sidst spænde det med 19 Nm , hvilket for mig betyder 9,8 m/s^2 x 2 kg = 19 N, men istedet lære at gevindet er delvist ødelagt inde i topstykket, at jeg har suget grater ud med en tætsluttende støvsuger og alternativt lave en vanvittig reparation at skifte topstykket med alt hvad det indebærer. Nu har jeg købt nyt tændrør med et nyt og intakt gevind.

2 kg på en 1 meter lang vandret arm , så kan man måske kalde det 19 N x 1 m = 19 Nm?

Jeg venter til i morgen inden jeg prøver, og håber på råd!
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: En idiot med tændrør

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Er 19 Nm ikke lige i overkanten?
Jeg har aldrig stødt på scootere hvor det var mere end 12 Nm.

Nu ved jeg ikke hvilket fabrikat din scooter er, men et alu topstykke på en kina-scooter er jo ikke verdens bedste, hvis det gamle tændrør er blevet spændt over gevind. Det står sikkert i brugermanualen til scooteren hvor meget det skal spændes. Brug ikke informationerne fra æsken til tændrøret ang. tilspænding.
Men heldigvis koster et nyt topstykke ikke alverden.
Senest rettet af SteenKolding 14. januar 2024 06:52, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: En idiot med tændrør

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 13. januar 2024 17:00 Altså skulle jeg skifte tændrør. Det skulle være NGK CR7 HSA, men skal jeg bruge den spændeskive der følger med. Skulle jeg give gevindet lidt symaskineolie og dreje det ind med fingrene og til sidst spænde det med 19 Nm , hvilket for mig betyder 9,8 m/s^2 x 2 kg = 19 N, men istedet lære at gevindet er delvist ødelagt inde i topstykket, at jeg har suget grater ud med en tætsluttende støvsuger og alternativt lave en vanvittig reparation at skifte topstykket med alt hvad det indebærer. Nu har jeg købt nyt tændrør med et nyt og intakt gevind.

2 kg på en 1 meter lang vandret arm , så kan man måske kalde det 19 N x 1 m = 19 Nm?

Jeg venter til i morgen inden jeg prøver, og håber på råd!
Jeg har set indlægningssedler ved tændrør der foreskriver 30 Nm, hvilket jeg dog ikke vil anbefale i et alu topstykke. Vi andre dødelige spænder et tændrør pr geføle, hvilket ikke er ret meget. Når man spænder et nyt tændrør kan man tydeligt mærke hvornår tætningskiven er trykket flad og så skal man simpelthen ikke spænde mere.

Det er en ret dårlig ide og smøre gevindet med olie eller fedt da det bliver omdannet til "kul" så du senere kan få problemer med at skrue det ud igen.

Har du smadret gevindet til tændrøret findes der bøsninger der kan indsættes med en special snittap/bor og som passer til et tændrør. Husk og vælg en størrelse der passer til din størrelses tændrør samt længden på gevindet. Du googler bare "reparationssæt til tændrørsgevind" og vælger dig en leverandør hvis pris passer dig. Husk at købe et sæt hvor der følger en brugsforvirring med.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: En idiot med tændrør

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Alle tiders!

I dag tager jeg det hele mere roligt nu. Men jeg ved ikke hvilket metal der er tale om.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: En idiot med tændrør

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Så må jeg prøve at sætte tændrøret i. Hvis gevindet i topstykket ikke kan holde, må det bores op med 12 mm HSS og derefter drejes op til en gevindindsats , indvendigt m10 x 1,0 mm længde cirka 10 mm. Og jeg skal så have fat i støvsugeren.

Eller skal der bores inden man drejer gevind? Det må vente.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: En idiot med tændrør

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 14. januar 2024 10:59 Alle tiders!

I dag tager jeg det hele mere roligt nu. Men jeg ved ikke hvilket metal der er tale om.
Et topstykke er lavet i aluminium nu til dags.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: En idiot med tændrør

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 14. januar 2024 11:38 Så må jeg prøve at sætte tændrøret i. Hvis gevindet i topstykket ikke kan holde, må det bores op med 12 mm HSS og derefter drejes op til en gevindindsats , indvendigt m10 x 1,0 mm længde cirka 10 mm. Og jeg skal så have fat i støvsugeren.

Eller skal der bores inden man drejer gevind? Det må vente.
Det værste der kan ske for dig, er at tændrøret forlader topstykket når du er ude og trille.

Prøv du og skrue et nyt tændrør forsigtig i hullet og lad være med at spænde mere end det bliver tæt.

Det kommer an på hvilken størrelses tændrør der sidder i motoren. Der findes maskintappe med et bor yderst der lige er beregnet til lave plads til en af de omtalte bøsninger i topstykket. Det eneste du skal konsentrerer dig om er at tappen sitter lige i hullet når du laver plads til en bøsning.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: En idiot med tændrør

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Billede

Ja
Vedhæftede filer
plug insert.png
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: En idiot med tændrør

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hejsa.
Første gang jeg skiftede tændrør, skete der det samme, hele gevindet i topstykket "kørte med ud". Siden har jeg altid smurt gevindet med lidt kobberfedt. (det er skabt til at modstå høj varme, og stadig holde sig smørende). De sidste 14 år har der aldrig været problemer ved tændrørskift, det smutter bare ind og ud, og gevindet i toppen ser ud som nyt. :thumbup:

Som skabt til formålet:
https://www.thansen.dk/scooter-mc/olie- ... 388086104/
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: En idiot med tændrør

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymconørden skrev: 14. januar 2024 15:06 Hejsa.
Første gang jeg skiftede tændrør, skete der det samme, hele gevindet i topstykket "kørte med ud". Siden har jeg altid smurt gevindet med lidt kobberfedt. (det er skabt til at modstå høj varme, og stadig holde sig smørende). De sidste 14 år har der aldrig været problemer ved tændrørskift, det smutter bare ind og ud, og gevindet i toppen ser ud som nyt. :thumbup:

Som skabt til formålet:
https://www.thansen.dk/scooter-mc/olie- ... 388086104/
Grunden til du skruer gevindet "med ud", er den simple at tændrøret har været spændt alt for hårdt.

Generelt er kobber og aluminium noget skidt at blande sammen, især hvis der er salt i nærheden da aluminium opløses og bliver til et gråt pulver grundet galvanisk tæring (stor spændingsforskel med en elektrolyt imellem). Det er grunden til man bla. ikke bruger kobber pakninger i en aluminiumsblok/topstykke. Derfor vil jeg mene at kobberfedt skader mere end det gavner. Vil du absolut have smørelse imellem bør du bruge keramisk fedt i stedet.

Hilsen Leif.
Besvar