En idiot med tændrør

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: En idiot med tændrør

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

NGK CR7 HSA:

Varenummer 2858012000
Mærke NGK
Varetype Tændrør
Udvendigt gevind 10,0 mm
Nøglespændvidde 16 mm
Tændrør Tilslutningsudførelse M4
Tændrør 1-stelelektrode
Tændrør Med fladt tætningssæde
Tændrør Nikkel-midterelektrode
Tændrør Støjdæmpet, 5 kOhm
Gevindlængde 13 mm
Gnistposition 2 mm
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: En idiot med tændrør

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 19. januar 2024 15:25 Nu sad jeg lige læste om sagerne på Wikipedia og om keramisk fedt på thansen's hjemmeside. Noget giftigt stads, så det ud til på databladet, kemisk fedt på spraydåse.

Galvanisk korrosion opstår generelt (ifølge Wikipedia.dk) når man samler metaldele af forskellige metaller, hvor man ser elektronvanding, altså ikke som elektrisk strøm, men en langsom korrosion, hvorved noget metal bliver ødelagt. Jeg ved ikke, om jeg skal frygte den elektronvandring mellem topstykke og tændrør, men det er da klart nok, at noget fedt mellem gevind ikke forsegler tændrørets ydre, for der skal jo slå gnister fra midten af tændrøret og til stelforbindelsen altså motorblokken. Fedtet kan dermed ikke standse galvanisk korrosion. Men aluminium har nok en naturlig ælde, hvor salt fra vejene sprøjter op på motoren. Fedtet skal være modstandsdygtigt overfor varme, fordi ellers vil tændrøret gro lidt fast og gevindet blive slidt med årene. Og blive skadet hvis jeg prøver at sætte et gammelt tændrør i.

Men om galvanisk korrosion er et problem? Man vil nok helst undgå at fremstille tændrør der er skadelige for topstykker generelt. Og kobberfedt eller andet fedt kan ikke forsegle den elektriske ledningsevne hér. Selve fedtet synes jeg nok ikke er så stor en bekymring i sig selv. Varmebestandigt skal det være efter forholdene, ellers ødelægges smøre- egenskaben
På tube er det formodentlig ikke mere giftig end alu eller kobberfedt, under alle omstændigheder syntes det også at være billigere.

Nu nævnte jeg kun galvanisk træring grundet dit brug af kobberfedt på aluminium, noget der i min bog er fy-fy i forbindelse med steder der kan komme en sur væske som saltvand til, da det mindst ædle metal der der samtidig er det laveste i spændingsrækkefølgen med tiden opløses. I dit gevindet på dit tændrørshul burde der ikke kunne komme saltvand til så det sker næppe der, derimod kan fedtdelen af kobberfedt stadig stadig omdannes til sort kul uagte folk syntes det kan holde til nok så høj en temperatur.

Åh ja, det stadig ikke nødvendig at bruge smørelse på stedet. Det er meget mere nødvendigt at starte med og skrue tændrøret en smule i med fingrene inden tændrørsnøglen tages i brug til den endelige fastspænding uden at overspænde.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: En idiot med tændrør

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Den gevindindsats har de rigtige dimensioner 12 mm udvendigt, inklusive gevind, men den bliver ikke nødvendig.

Billede
Vedhæftede filer
20240124_141955.jpg
20240124_141852.jpg
Besvar