"Dashcam" til 2 hjulede?

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

"Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg har længe ledt efter et godt "Dashcam" til de 2 hjulede. Vi har i lang tid brugt et ældre Gopro Hero 7 Black, men det er træls. Det laver nogle utroligt flotte billeder i dagslys, men det dur ikke når det er mørkt.
Batterierne holder også kun til ca 45 minutter. Man kan så tilslutte en Powerbank, men så tåler kameraet ikke en regnbyge (der er åbent ind til printpladen ved stikket). Software er også temmelig ustabil,
tænd/sluk virker periodisk ikke og ofte skal batteriet udtages for at få kameraet til at virke.

Der findes en del action kameraer, men ikke med GPS (som jeg ønsker). De bedste jeg har set, har en batteritid på 2 1/2 time og det er uden GPS.

Tilfældig læste jeg i avisen, om nogle der ønskede at vagt personalet skulle bruge Bodycam. Så det har jeg læst lidt om, og tilsyneladende kan et Bodycam bruges.
Her er det bedste jeg har fundet indtil nu:

Boblov B4k2 4K.jpg
Boblov B4k2 4K.jpg (39.66 KiB) Vist 3770 gange

Kan købes ved DanskVagt.dk, til en pris af 1855 kr. Der mangler desværre hastighed i GPS funktionen, men dato/tid og længde/breddegrad kan komme med på optagelsen (hvis jeg ellers læser rigtigt).

Er der nogen der har prøvet et sådant Bodycam? Er det besværligt at få kameraet til at optage direkte fremad, hvis kameraet er sat fast på tøjet? Hvis kameraet er monteret f.eks på styret,
er der så for mange rystelser?

Nogle erfaringer?

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af Landbo »

Til en tohjulet har jeg ingen erfaring men bruger selv et Viofo mini 2 til bilen købt i Holland. Viofo bygger efter min erfaring ret gode dashcams i forhold til prisen. Den største ulempe er at de ikke har en speciel software til visning på computeren som andre dyere mærker har så der må man ty til tredieparts hvis man vil have de specielle dashcam fasiliteter. Selve filformatet er MP4 så selve køreturen han sagtens ses i en almindelig videoafspiller som eks VLC uden problemer.

https://www.viofo.nl/en/products/viofo- ... 7712975177

Til den tohjulede fås der også dashcams til montering på maskinen. Faldt lige over dette til en rimelig pris uden at kende en dyt til kamera-et/erne.

https://shop.ihero.dk/products/dashcam- ... GkQAvD_BwE

Ellers har Viofo også et dashcam til motorcykel, som jeg heller ikke kender en dyt til.

https://www.viofo.nl/en/products/viofo-mt1-motor-camera

Åh, glemte helt du bør undgå kamera med såkaldt nightvision med IR lys, samt vælge et der laver en MP4 eller MOV fil.

Godt nyår, Leif.
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
Scootere: Adly Thunderbike - 1998
Benelli 491 LC - 1999
Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994
Adly jet 100 - 1997
Adly pista - 1997
Geografisk sted: København

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af kokken »

På en af mine 2 hjulet har jeg 1 sæt kamera siddende,bestående af for og bag kamera.
Det er af mærket Innovv og med gps,som dog ikke virker.Jeg købte det brugt på Blå avis for en billig penge.
Det laver fine optagelser i dagslys,natkørsel har jeg ikke prøvet.
Link til Innovv hjemmeside : https://innovv.co.uk/product-category/m ... h-cameras/
Det er robust og vandtæt,monteret på bagagebærer for og bag.De "gode" dashcam til mc har
video stabilisering,så dine optagelser ikke bliver rystet.
Jeg har også haft et Ghost kamera fra : https://driftinnovation.com/products/ghost-xl,
dog uden gps.
/ Peter
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg har tidligere været omkring nogle af forslagene, specielt Ghost XL kameraet synes jeg var interessant. Desværre uden GPS.
Jeg vil gerne bruge kameraet på 3 forskellige tohjulede, så fast montering er noget bøvl.

Vores gamle Gopro har en fantastisk billed stabilisering, som jeg er meget imponeret over. Men det har desværre også flere ulemper.

Prisen er nu også af betydning, da de 1855 kr for Bodycameraet er lidt i overkanten.

I flg fabrikantens hjemmeside, så kan "Night Vision" stilles til være automatisk/manuel. Så det kan tilsyneladende slås fra.

Hvis jeg prøver at bestille Body cameraet, skal jeg nok skrive lidt om oplevelsen.

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Brug hellere pengene på ekstra batterier til dit gopro-kamera.
Hvilken softwareversion bruger kameraet nu?
Gætter på du kan bruge de infrarødelamper til at lyse et stykke papir op hvis du holder det 20 cm fra kameraet. I sort og hvid. Så forbered dig på at blive svært skuffet.
Kamera på kroppen er bedst så rystelserne absorberes.
Den bedste placering er nok enten på siden af hjelmen eller midt på foran munden.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 1. januar 2024 12:47 Hej.

Jeg har tidligere været omkring nogle af forslagene, specielt Ghost XL kameraet synes jeg var interessant. Desværre uden GPS.
Jeg vil gerne bruge kameraet på 3 forskellige tohjulede, så fast montering er noget bøvl.

Vores gamle Gopro har en fantastisk billed stabilisering, som jeg er meget imponeret over. Men det har desværre også flere ulemper.

Prisen er nu også af betydning, da de 1855 kr for Bodycameraet er lidt i overkanten.

I flg fabrikantens hjemmeside, så kan "Night Vision" stilles til være automatisk/manuel. Så det kan tilsyneladende slås fra.

Hvis jeg prøver at bestille Body cameraet, skal jeg nok skrive lidt om oplevelsen.

//Jørgen
Tja, uden og vide en dyt om det dyre BOBLOW bodycam er jeg ret sikker på det ikke er en dyt bedre end dit GOPRO med hensyn til sensorens følsomhed i mørke/svagt lys. Det er på det punkt et "rigtig" dashcam udmærker sig. Vil hjertens gerne høre om erfaringerne, hvis du du beslutter dig at hive den lysskye frem til .............

I øvrigt kan du købe samme kamera ved fabrikanten i Kigøjsien til en smule over halv pris på både eBay og AliExpress. Måske det var en mulighed at overveje hvis ....... osv.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Den sidste tur jeg kørte på knallerten, tog 5 timer. Der bliver til nogle batteriskift undervejs, er ikke godt med kolde fingre. Overvejer om Gopro kameraet skulle strømfødes fra
en Powerbank, som jeg brugte i Cabinoen og på racercyklen. Hvis det så bliver dårligt vejr, må det blive på batterier. Der er så det med ustabiliteten, som jeg ikke var ene om.
Jeg har ikke arbejdet i at få Gopro kameraet opdateret de sidste par år, da vi til sidst købte et "rigtigt" DashCam til vores køretøjer. Det tænder og slukker selv, sammen med køretøjet.

Man må vist i øvrigt ikke montere noget som helst på styrthjelmen, for det var ellers nemt. Så ville man optage hvad hovedet bliver drejet efter, men den går vist ikke herhjemme.
Ang Infrarød optagelse, så tror jeg bestemt det er bedst uden. Diodernes rækkevidden er sikkert alt for kort, som du også skriver.

For nogle år siden, prøvede jeg at filme Herning gågade ved juletid. Rigtig flot pyntet, og det gik fint i dagslys med kameraet monteret på cyklen (som jeg trak). Hvis man går med
kameraet håndholdt, bliver det en vuggende film (så derfor cyklen). Planen var, at gågaden også skulle filmes om aftenen med alle julelysene tændt. Optagelsen var ubrugelig, alle
julelysene hoppede og dansede over hele billedet. Ikke engang med en meget god vilje kunne det bruges. Jeg har desværre slettet optagelsen.

Jeg fandt en gammel optagelse frem, med Gopro kameraet. Vi kører ud fra en tankstation i Herning, hvor udkørslen er skæv med en gyngende bil. Imponerende som Gopro kameraet
selv holder billedet vandret, bemærk at lygtepælene er lodrette. Kameraet var fast monteret i bilen, og fulgte bilen bevægelser. Sådan måtte et nyt kamera gerne virke.

2019 010719 Tankstation kort klip.mp4
(11.86 MiB) Downloadet 72 gange

Så jeg overvejer stadig, og evt også om et køb på eBay eller AliExpress

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 1. januar 2024 18:15 Hej.

Den sidste tur jeg kørte på knallerten, tog 5 timer. Der bliver til nogle batteriskift undervejs, er ikke godt med kolde fingre. Overvejer om Gopro kameraet skulle strømfødes fra
en Powerbank, som jeg brugte i Cabinoen og på racercyklen. Hvis det så bliver dårligt vejr, må det blive på batterier. Der er så det med ustabiliteten, som jeg ikke var ene om.
Jeg har ikke arbejdet i at få Gopro kameraet opdateret de sidste par år, da vi til sidst købte et "rigtigt" DashCam til vores køretøjer. Det tænder og slukker selv, sammen med køretøjet.

Man må vist i øvrigt ikke montere noget som helst på styrthjelmen, for det var ellers nemt. Så ville man optage hvad hovedet bliver drejet efter, men den går vist ikke herhjemme.
Ang Infrarød optagelse, så tror jeg bestemt det er bedst uden. Diodernes rækkevidden er sikkert alt for kort, som du også skriver.

For nogle år siden, prøvede jeg at filme Herning gågade ved juletid. Rigtig flot pyntet, og det gik fint i dagslys med kameraet monteret på cyklen (som jeg trak). Hvis man går med
kameraet håndholdt, bliver det en vuggende film (så derfor cyklen). Planen var, at gågaden også skulle filmes om aftenen med alle julelysene tændt. Optagelsen var ubrugelig, alle
julelysene hoppede og dansede over hele billedet. Ikke engang med en meget god vilje kunne det bruges. Jeg har desværre slettet optagelsen.

Jeg fandt en gammel optagelse frem, med Gopro kameraet. Vi kører ud fra en tankstation i Herning, hvor udkørslen er skæv med en gyngende bil. Imponerende som Gopro kameraet
selv holder billedet vandret, bemærk at lygtepælene er lodrette. Kameraet var fast monteret i bilen, og fulgte bilen bevægelser. Sådan måtte et nyt kamera gerne virke.


2019 010719 Tankstation kort klip.mp4


Så jeg overvejer stadig, og evt også om et køb på eBay eller AliExpress

//Jørgen
Du har vist så mange powerbanks fra den gang du lavede en "reservetank" til den gamle trehjulede så der er vel ikke så meget at tænke over med hensyn til Gopro'en. Desværre findes der, mig bekendt, ingen vandtætte huse hvor kameraet kan tilsluttes en yder strømkilde.

Jeg har en Gopro 9 som har en speciel natmode der skulle kunne lave en videofilm af stjernehimlen, desværre virker det ikke ret godt grundet kameraets dårlige lysfølsomhed. Der virker min ældgamle Cannon spejlrefleks meget bedre uagtet den ingen speciel natmode har.

Der skulle ikke ske noget ved at montere en kameraholder med en 3M limpude da den ikke indeholder skrappe opløsningsmidler.

Når et kamera er i IR mode falder følsomheden på sensoren normalt ret meget så der skal et helt juletræ af IR dioder til at lyse vejen op hvis .......... IR dioder duer heller ikke hvis man har kamera og IR dioderne bag en glasrude grundet tilbageskin.

En nyere Gopro er god til at stabiliserer en rystet kameraførsel, dog siges det at DJI action kamera overhaler Gopros produkter med flere "mulelængder" på alt, ikke mindst stabiliteten så de ikke lukker ned i tide og utide.

Det er jo billigere men man skal også tænke på man ikke har den Danske lange garenti på produktet. Det vil være meget vovet og købe en Gopro et sådant sted. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg har tidligere læst med på et forum for DJI kameraer. Desværre er de stadig uden GPS (da jeg sidst læste), men skulle være mere stabile end Gopro.

På vores Gopro kamera er det også noget besværlig, at indlejre GPS dataene i billedet. Jeg har nu kun prøvet det er par gange, så måske har jeg kløjs i det.
Det sidste nye Gopro kamera er i øvrigt uden GPS, vistnok for at spare strøm.

Vores Gropro var også den første model med billed stabilisering, så det er sikkert blevet bedre.

Ang IR mode på det BodyCam jeg kigger på, så kan det stilles manuelt. Jeg havde tænkt på genskin i en evt forrude, men det er jo ikke et problem på de 2 hjulede.
Hvis det ender med et BodyCam, skal IR mode da afprøves. Nok mest for at se hvad det dur til, man er vel stadigvæk et legebarn :eh: .

Jeg har ikke rigtig fundet ud af, hvor jeg skal montere/placere et evt BodyCam. På styret ryster det sikkert for meget, hjelmen må ikke bruges, så det kan næsten kun monteres
på en strop på rygsækken eller i en snor om halsen. På rygsækken, er nok ikke helt nemt at få kameraet til at sigte på vejen. I en snor om halsen, vil kameraet sikkert
dingle en del. Så....

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 3. januar 2024 21:00 Hej.

Jeg har tidligere læst med på et forum for DJI kameraer. Desværre er de stadig uden GPS (da jeg sidst læste), men skulle være mere stabile end Gopro.

På vores Gopro kamera er det også noget besværlig, at indlejre GPS dataene i billedet. Jeg har nu kun prøvet det er par gange, så måske har jeg kløjs i det.
Det sidste nye Gopro kamera er i øvrigt uden GPS, vistnok for at spare strøm.

Vores Gropro var også den første model med billed stabilisering, så det er sikkert blevet bedre.

Ang IR mode på det BodyCam jeg kigger på, så kan det stilles manuelt. Jeg havde tænkt på genskin i en evt forrude, men det er jo ikke et problem på de 2 hjulede.
Hvis det ender med et BodyCam, skal IR mode da afprøves. Nok mest for at se hvad det dur til, man er vel stadigvæk et legebarn :eh: .

Jeg har ikke rigtig fundet ud af, hvor jeg skal montere/placere et evt BodyCam. På styret ryster det sikkert for meget, hjelmen må ikke bruges, så det kan næsten kun monteres
på en strop på rygsækken eller i en snor om halsen. På rygsækken, er nok ikke helt nemt at få kameraet til at sigte på vejen. I en snor om halsen, vil kameraet sikkert
dingle en del. Så....

//Jørgen
Nå for sørensen, var ikke klar over DJI har glemt den indbygget GPS, som ingen strøm tager hvis den ikke er tændt. :mrgreen:

Ja det er også lidt besværligt og få GPS data på videoen i min foretrukne videoeditor, men heldigvis er der et venligt menneske med forstand på de ting der har lavet en gratis plugind så det er kun nødvendig og læse manualen dertil de sjældne gange det skal ske.

Normalt er der en klemme på bagsiden af et bodykamera så det kan sættes i en brystlomme eller på en smæk på bukserne. Du kan sikkert også tage en livrem eller bukseelastik omkring brystet og hænge kameraet derpå.

Jeg har en speciel billig seletøj købt i Kigøjsien til Goproen hvor der er en plade midt på brystet med en Gopro montering. Det virker fint i brug, omend det er lidt bøvlet og hoppe i/tage af.

Hilsen Leif.
Besvar