"Dashcam" til 2 hjulede?

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg har også tænkt på sådan en sele, men den vil vist kun optage et fint billede af tanken. Jeg sidder lidt foroverbøjet på køretøjet, men måske kan der laves noget understøtning, så kameraet "kigger" fremad.

Jeg tror nu jeg vil vente lidt med at bestille, tilsyneladende er der mere og mere tvivl om dashcam må bruges. Her er et udsnit fra TV2:

"
Ifølge GDPR skal man sørge for, at alle, der bliver filmet, let kan få indblik i, hvad man har optaget.

- Alle, der har en bil med kamera, skal have en kontaktoplysning på bilen, så de, der bliver filmet af bilen, kan kontakte ejeren og sige, jeg vil gerne vide, hvad du har optaget af mig. Der skal faktisk også være det her famøse klistermærke med videooptagende symbol, siger Adjunkt og jurist Tanja Kammersgaard Christensen.
"

Det bliver da helt håbløst, hvis jeg skal have kontaktoplysninger på køretøjet/kroppen.

I flg TV2 vil Justitsministeren kigge på problemet.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 11. januar 2024 22:21 Hej.

Jeg har også tænkt på sådan en sele, men den vil vist kun optage et fint billede af tanken. Jeg sidder lidt foroverbøjet på køretøjet, men måske kan der laves noget understøtning, så kameraet "kigger" fremad.

Jeg tror nu jeg vil vente lidt med at bestille, tilsyneladende er der mere og mere tvivl om dashcam må bruges. Her er et udsnit fra TV2:

"
Ifølge GDPR skal man sørge for, at alle, der bliver filmet, let kan få indblik i, hvad man har optaget.

- Alle, der har en bil med kamera, skal have en kontaktoplysning på bilen, så de, der bliver filmet af bilen, kan kontakte ejeren og sige, jeg vil gerne vide, hvad du har optaget af mig. Der skal faktisk også være det her famøse klistermærke med videooptagende symbol, siger Adjunkt og jurist Tanja Kammersgaard Christensen.
"

Det bliver da helt håbløst, hvis jeg skal have kontaktoplysninger på køretøjet/kroppen.

I flg TV2 vil Justitsministeren kigge på problemet.

//Jørgen
Nej, det er ikke noget problem og vinkle en gopro montering op/ned/til en side alt det du lyster. Et eksempel på Gopro fittings:
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... ry_from%3A

Her er en sele med brystplade der åbenbart også kan bruges til en mobiltelefon:
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... ry_from%3A

Hvis hende der juristgimpen har ret i sin forudsigelse, vil alt fotografering/video filming i det offentelige rum af personer være forbudt. Nå der fik hun vist sine 10 sekunder i rampelyset. :lol:

Til din oplysning, må du gerne lave situationsbilleder og dermed foto/video af personer der opholder sig i det offentlige rum samt dele dem offentelig, bare billed/video historien ikke handler om en specifik identificerbar person. Derimod er det ikke tilladt at opsætte et overvågningskamera i det offentlige rum der automatisk filmer døgnet rundt på det samme sted uden politiets tilladelse.

Du kan jo bare kigge i avisen og TV for at lure af hvad der er tilladt. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af Landbo »

I øvrigt, her er det ultimative kamera der kan alt det der efterlyses + en smule mere hele vejen rundt, da du bare skal montere kameraet fast på en stang et sted på monsteret så det sidder højere end din styrthjelm. Det kan naturligvis også plantes tå toppen af snublekysen. :silent:

https://www.garmin.com/da-DK/p/562010

Du kan sikkert google dig til en mere human pris et sted ude i EU.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Brugen af et Dashcam skal helst være nem. Ellers får man det ikke i brug, hvis man bare skal til bageren for at købe rundstykker. Gopro kameraet var lidt bøvlet at bruge, så der endte det med at vi købte et rigtigt Dashcam, der selv tænder og slukker. Jeg tror ikke at jeg i dagligdagen vil bruge en sele, da den er lidt besværlig at få på. Det er også sjældent, at jeg har en gul vest på. Det er nok fordi vores veste er for dårlige, og lidt besværlige at tage på (meget tyndt stof, der folder meget). Så hvis det bliver til noget, må jeg prøve om jeg ikke kan klipse Body kameraet på rygsæk skulderstropperne.

Ang den tvivlsomme lovgivning, så var det et "ulovligt" Dashcam der fangede den mistænkte i Emilie Meng sagen. Så politiet vil gerne have billederne, selvom de er lidt tvivlsomme.
På et tidspunkt var der en uforklarlig husbrand i vores område. Efterfølgende gik der en betjent rundt for at finde eventuelle kameraer, der ulovlig filmede ud på offentlig vej. Politiet ville gerne se, om der havde været nogle omvandrende mistænkelige.

Garmins Virb 360 ser interessant ud på papiret. Desværre er det et lidt gammelt kamera, fra 2017. Vi har en vandre GPS fra Garmin, med indbygget kamera (Oregon 650). Den var ellers dyr nok og fin som GPS, men kameraet er i en meget ringe kvalitet. Kan kun bruges til at fotografere vejnavne/sejltider osv, til brug for tilbageturen. Stemningsbilleder fra turen er næsten ubrugelige. Så jeg er lidt mistroisk over for Garmins kamera produkter, mens deres GPS'er derimod er enestående.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 12. januar 2024 11:42 Hej.

Brugen af et Dashcam skal helst være nem. Ellers får man det ikke i brug, hvis man bare skal til bageren for at købe rundstykker. Gopro kameraet var lidt bøvlet at bruge, så der endte det med at vi købte et rigtigt Dashcam, der selv tænder og slukker. Jeg tror ikke at jeg i dagligdagen vil bruge en sele, da den er lidt besværlig at få på. Det er også sjældent, at jeg har en gul vest på. Det er nok fordi vores veste er for dårlige, og lidt besværlige at tage på (meget tyndt stof, der folder meget). Så hvis det bliver til noget, må jeg prøve om jeg ikke kan klipse Body kameraet på rygsæk skulderstropperne.

Ang den tvivlsomme lovgivning, så var det et "ulovligt" Dashcam der fangede den mistænkte i Emilie Meng sagen. Så politiet vil gerne have billederne, selvom de er lidt tvivlsomme.
På et tidspunkt var der en uforklarlig husbrand i vores område. Efterfølgende gik der en betjent rundt for at finde eventuelle kameraer, der ulovlig filmede ud på offentlig vej. Politiet ville gerne se, om der havde været nogle omvandrende mistænkelige.

Garmins Virb 360 ser interessant ud på papiret. Desværre er det et lidt gammelt kamera, fra 2017. Vi har en vandre GPS fra Garmin, med indbygget kamera (Oregon 650). Den var ellers dyr nok og fin som GPS, men kameraet er i en meget ringe kvalitet. Kan kun bruges til at fotografere vejnavne/sejltider osv, til brug for tilbageturen. Stemningsbilleder fra turen er næsten ubrugelige. Så jeg er lidt mistroisk over for Garmins kamera produkter, mens deres GPS'er derimod er enestående.

//Jørgen
Det er også derfor jeg mener du skal have kameraet siddende på smublekysen. Ja selen er en smule smule besværlig at hoppe i /forlade igen men fungerer faktisk jækle godt sammen med en Gopro.

Jeg mener nu at VIRB 360 først kom i handlen i 2019 og angiveligt stadig er det noget af det bedste der findes inden for den type kameraer til en "rimelig" pris samtidig med det har den efterspurgte GPS.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ja det bedste er at montere kameraet på styrthjelmen, men det er ulovligt. Det er jo ikke sådan at skjule, politiet ser det jo med det samme. På racercyklen og hverdagscyklen må man, da man jo ikke skal have en godkendt hjelm på.

Jeg kiggede igen på Garmin VIRB 360. Jeg havde også kigget på kameraet, da det kom frem. Men prisen var/er bestemt ikke pensionistvenlig. DCRainmaker testede kameraet i maj 2017, og lavede en enkelt sammenligning med Gopro Hero 5 Black (der er fra oktober 2016). Der er kun en times batteritid på kameraet, og det laver ikke selv indlejringer på filmen. Der skal man ligesom på vores Gopro 7, en tur omkring PC'en. Det er bøvlet til vores brug. Så jeg mener at kameraet er for gammelt, der er sket meget på kamerafronten i de 7 år der er gået.
DCRainmaker er i øvrigt et godt sted at kigge, hvis man vil købe elektronik udstyr til sports brug. De sports ure vi har købt, er alle købt efter at vi har gennemlæst hans test af produktet.

Jeg har nu også kig på et kamera SJCAM A50, med en Sony ccd chip IMX327. Tidligere har Sony haft et godt ry med meget følsomme ccd chips. Om det stadig gælder, ved jeg ikke. Kameraet hedder SJCAM A50, pris 1679 kr ved avXperten. Kameraet skulle være med GPS, selvom der ikke står meget om det i brugermanualen (måske kun visning af dato/tid på optagelsen?).

Jeg søger videre, vinteren bliver tilsyneladende lang. Så der går noget tid inden jeg rigtig kommer ud at køre.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 13. januar 2024 17:47 Hej.

Ja det bedste er at montere kameraet på styrthjelmen, men det er ulovligt. Det er jo ikke sådan at skjule, politiet ser det jo med det samme. På racercyklen og hverdagscyklen må man, da man jo ikke skal have en godkendt hjelm på.

Jeg kiggede igen på Garmin VIRB 360. Jeg havde også kigget på kameraet, da det kom frem. Men prisen var/er bestemt ikke pensionistvenlig. DCRainmaker testede kameraet i maj 2017, og lavede en enkelt sammenligning med Gopro Hero 5 Black (der er fra oktober 2016). Der er kun en times batteritid på kameraet, og det laver ikke selv indlejringer på filmen. Der skal man ligesom på vores Gopro 7, en tur omkring PC'en. Det er bøvlet til vores brug. Så jeg mener at kameraet er for gammelt, der er sket meget på kamerafronten i de 7 år der er gået.
DCRainmaker er i øvrigt et godt sted at kigge, hvis man vil købe elektronik udstyr til sports brug. De sports ure vi har købt, er alle købt efter at vi har gennemlæst hans test af produktet.

Jeg har nu også kig på et kamera SJCAM A50, med en Sony ccd chip IMX327. Tidligere har Sony haft et godt ry med meget følsomme ccd chips. Om det stadig gælder, ved jeg ikke. Kameraet hedder SJCAM A50, pris 1679 kr ved avXperten. Kameraet skulle være med GPS, selvom der ikke står meget om det i brugermanualen (måske kun visning af dato/tid på optagelsen?).

Jeg søger videre, vinteren bliver tilsyneladende lang. Så der går noget tid inden jeg rigtig kommer ud at køre.

//Jørgen
Det vil helt sikkert blive meget meget nemmere hvis du kommer over traumet med ikke at klistre en kamaramount på din snublekyse med en 3M pude. :D

Jeg er bare ræd for du bliver lige så skuffet over følsomheden på et bodykamera som du er på din GoPro.

Ja ok med VIRB 360.

Sony er skam stadig førende inden for billige følsomme CMOS billedsensorer, de sidste nye kalder firmaet STARVIS 2. Det er dog ikke kun en følsom billedsensor der gør et godt lysfølsomt kamera i mørke men også den chip der behandler signalet efterfølgende samt den software og programmør der står for projektet.

En CCD billedsensor er for lang tid siden fortid inden for grej på det almindelige konsumermarked. Selv til foto af stjerner er det ovre, da den sidste fabrikant af CCD'er (Kodak) lukkede biksen på ca samme tidspunkt som Garmin VIRB 360 så dagens lys.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Lidt opdatering.

Det indkøbte Bodycam er desværre delvis defekt. GPS modtageren er kun ok i ca 25% af tiden. Så kameraet er returneret, med ønske om rep/udskiftning. Jeg nåede ikke at teste det igennem, da det var GPS delen der var fokus på.

Kameraet er her opstillet i haven, sammen med vores 14 år gamle Garmin vandre GPS.
GPS'en når ikke at "låse" på de 2 billeder (ingen længde/breddegrad). Bemærk forskellen på styrken af satellitterne, selvom man ikke direkte kan sammenligne forskellige fabrikater.
Garmin GPS'en er nede på en nøjagtighed på 3 meter, hvilket indikerer et kraftig GPS signal.

Bodycam1 GPS ScooterG.jpg

Her er der gået 3 min og 13 sek, og nu er GPS signalet næsten helt forsvundet på Bodycam'en (og stadig ingen længde/breddegrad):
Bodycam 2 GPS ScooterG.jpg

Her er et par billeder fra en af vandreturene (lidt slørede pga min vuggende gang).
Første billede med ok GPS data:
Dashcam m GPS data.jpg

Hurtigt forsvandt GPS dataene igen:
Dashcam mistet GPS data.jpg


Billedkvaliteten kunne være bedre, men er dog brugbar.

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Det lykkedes desværre ikke at få kameraet til at virke ordentlig. avXperten bøvlede med kameraet, uden at komme problemet nærmere. Så vi ved ikke, om det er fabrikanten der har lovet for meget, eller om det kun er dette ene kamera der er defekt.
I dag har vi modtaget pengene retur, det er god service.
Jeg vil være i tvivl om jeg ville bestille det pågældende kamera igen, men jeg vil gerne fortsat handle ved avXperten.

Jeg vil prøve at snakke med MC-folket, om hvad de bruger. Der er MC træf i nærheden af Herning, sidste torsdag i måneden (dog kun i sommerhalvåret). Så der vil jeg prøve at liste ud.

//Jørgen.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: "Dashcam" til 2 hjulede?

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 2. marts 2024 17:36 Hej.

Det lykkedes desværre ikke at få kameraet til at virke ordentlig. avXperten bøvlede med kameraet, uden at komme problemet nærmere. Så vi ved ikke, om det er fabrikanten der har lovet for meget, eller om det kun er dette ene kamera der er defekt.
I dag har vi modtaget pengene retur, det er god service.
Jeg vil være i tvivl om jeg ville bestille det pågældende kamera igen, men jeg vil gerne fortsat handle ved avXperten.

Jeg vil prøve at snakke med MC-folket, om hvad de bruger. Der er MC træf i nærheden af Herning, sidste torsdag i måneden (dog kun i sommerhalvåret). Så der vil jeg prøve at liste ud.

//Jørgen.
Kameradelen ser også uhyggelig ringe ud. Det er nok ikke lige den model du skal sigte efter. :)

Hilsen Leif.
Besvar