Vandkøling

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 7. januar 2024 01:23 Der findes rød og blå kølervæske. Ja også gul og grøn for den sags skyld. Men hvad skal jeg hælde på? Hele systemet skal tømmes. Nuværende farve er blå.
Tip til hvordan jeg skifter kølervæske er også velkommen. Scooterens køler har intet dæksel som normale kølere har. Derimod kun ekspansionstank.
Du hælder naturligvis blåt kølervæske på, forudsat fabrikanten ikke anbefaler andet i brugsforvirringen til køretøjet.

På nyere køretøjer sidder påfyldnings dækslet også i toppen af expangtionsbeholderen. Når du hælder væske på der fordeler det sig automatisk til resten af kølesystemet. Der er måske en lille risiko for det er nødvendigt at lufte dele af kølesystemet ud men så fremgår det i skruemanualen og sikkert også brugsforvirringen til køretøjet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Der står intet om kølervæske i brugervejledningen, andet end hvordan man aflæser niveau. Det er derfor jeg spørger 😉
På YouTube blev jeg heller ikke klogere. Der var en gut der forsøgte at dræne systemet og påfylde ny væske. Men man kunne se på væskens farve, at det ikke blev skiftet. Han havde ikke taget højde for, at når motoren er kold og termostaten er lukket, så er kredsløbet også lukket og man får dermed ikke halvdelen af væsken ud.
Er der nogen der ved hvordan det gøres korrekt?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 7. januar 2024 19:04 Der står intet om kølervæske i brugervejledningen, andet end hvordan man aflæser niveau. Det er derfor jeg spørger 😉
På YouTube blev jeg heller ikke klogere. Der var en gut der forsøgte at dræne systemet og påfylde ny væske. Men man kunne se på væskens farve, at det ikke blev skiftet. Han havde ikke taget højde for, at når motoren er kold og termostaten er lukket, så er kredsløbet også lukket og man får dermed ikke halvdelen af væsken ud.
Er der nogen der ved hvordan det gøres korrekt?
Ja ok.

Der er et lille bypas hul i/ved termostaten, enten som et lille hul i ydersiden af selve termostaten eller også som en slids i pakningen til termostaten så vandet kan løbe til cylinderen/topstykket når du fylder væsken på eller tapper af. Derfor burde det ikke kunne lade sig gøre, forudsat der ikke er blevet lavet en uoriginal pakning til termostaten eller hullet i termostaten er fyldt med slam.

Påfyldningen til kølesystemet sidder altid øverst på radiator/expangtionsbeholderen.

Kan du ikke prøve og google en service manual til din motor eller en lignende, du efterspørger mere fra os end du selv ved grundet vi ikke fysisk kan se modellen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Hej Leif

Tak for du tager dig tid til at svare her.
Jeg har vedhæftet et par billeder af kølesystemet på scooteren. Det er en Sym 300cc.
Jeg fandt en servicemanual, men jeg forstår ikke at det skulle være effektivt at gøre som beskrevet i manualen.
Der står, at man skal løsne skruen ved vandpumpen og dræne kølevæsken. Hmm hvad så med den væske der er i slangerne og i motorblokken "bagved" termostaten? Termostaten er jo lukket.
Jeg kan selvfølgelig prøve som beskrevet, og se hvor meget væske der kommer ud. Der skulle være 1,4 liter i kølesystemet + 0,4 L i ekspansionstanken. Hvis der kan tappes 1,8 liter så er alt jo fint. Men jeg tvivler bare.
Vedhæftede filer
sym2.png
sym.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 7. januar 2024 23:37 Hej Leif

Tak for du tager dig tid til at svare her.

Jeg har vedhæftet et par billeder af kølesystemet på scooteren. Det er en Sym 300cc.
Jeg fandt en servicemanual, men jeg forstår ikke at det skulle være effektivt at gøre som beskrevet i manualen.
Der står, at man skal løsne skruen ved vandpumpen og dræne kølevæsken. Hmm hvad så med den væske der er i slangerne og i motorblokken "bagved" termostaten? Termostaten er jo lukket.
Jeg kan selvfølgelig prøve som beskrevet, og se hvor meget væske der kommer ud. Der skulle være 1,4 liter i kølesystemet + 0,4 L i ekspansionstanken. Hvis der kan tappes 1,8 liter så er alt jo fint. Men jeg tvivler bare.
Hvorfor dog tvivle, vand er tungere end luft ?

Soo vidt jeg kan se ud af billederne, sidder vandpumpen nederst på siden af motorens sump, hvilket igen vil sige det er det laveste punkt på kølesystemet. Det gør at vandet løber ud når du husker og fjerne proppen i det de fejlagtig kalder "reservetanken" men som er expangtionstanken på kølersystemet. Sæt du roligt en bakke under vandpumpen, fjern tollen på expangtionen og fjerne aftapningsbolten/skruen så vandet forlader kølesystemet.

Der er ingen grund til at tvivle, før du har prøvet om dit kølevæske kan rende den foreskrevende vej ud.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev: 8. januar 2024 03:57
Hvorfor dog tvivle, vand er tungere end luft ?

Soo vidt jeg kan se ud af billederne, sidder vandpumpen nederst på siden af motorens sump, hvilket igen vil sige det er det laveste punkt på kølesystemet. Det gør at vandet løber ud når du husker og fjerne proppen i det de fejlagtig kalder "reservetanken" men som er expangtionstanken på kølersystemet. Sæt du roligt en bakke under vandpumpen, fjern tollen på expangtionen og fjerne aftapningsbolten/skruen så vandet forlader kølesystemet.

Der er ingen grund til at tvivle, før du har prøvet om dit kølevæske kan rende den foreskrevende vej ud.

Hilsen Leif.
Jeg prøver når det bliver lidt varmere i vejret. :-)

Vil det forøvrigt være en meget dårlig idé, at starte motoren når den er varm og åbne for vandpumpe-skruen? Jeg tænker på, at pumpen vil presse al væsken ud og termostaten er åben når den er varm.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 8. januar 2024 04:26
Jeg prøver når det bliver lidt varmere i vejret. :-)

Vil det forøvrigt være en meget dårlig idé, at starte motoren når den er varm og åbne for vandpumpe-skruen? Jeg tænker på, at pumpen vil presse al væsken ud og termostaten er åben når den er varm.
Ja ok.

Ja det kan du vel godt, men jeg ser absolut ingen som helst grund til at gøre det på den måde.

Efterskrift: Man kunne også være en drillepind og spørge om hvordan du så vil hælde vand på igen når termostaten lukker ?

Hilsen Leif.
Besvar