Vandkøling

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Vandkøling

Ulæst indlæg af SteenKolding »

På min vandkølede 4-takter har jeg målt kølervæskens frostbeskyttelses-evne. Dertil købte jeg et målesæt hos Thansen
https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi ... lsrc=aw.ds

Men jeg synes ikke det giver noget udslag på skalaen (billede 2)?
Til sammenligning prøvede jeg at måle bilens kølervæske (billede 1). Det er næsten det samme, dog er det indenfor skalaen.

Måler jeg forkert eller hvad?
Såvidt jeg kan læse mig frem til, skal kølervæsken være 50%. Det tolker jeg som 50% kølervæske og 50% destilleret vand. Men måske har den tidligere ejer hældt ren kølervæske på, og derfor viser målingen udenfor skalaen.
Vedhæftede filer
20231228_190137.jpg
20231228_185702.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der skal vist mere væske i så flyderen flyder.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 28. december 2023 19:32 På min vandkølede 4-takter har jeg målt kølervæskens frostbeskyttelses-evne. Dertil købte jeg et målesæt hos Thansen
https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi ... lsrc=aw.ds

Men jeg synes ikke det giver noget udslag på skalaen (billede 2)?
Til sammenligning prøvede jeg at måle bilens kølervæske (billede 1). Det er næsten det samme, dog er det indenfor skalaen.

Måler jeg forkert eller hvad?
Såvidt jeg kan læse mig frem til, skal kølervæsken være 50%. Det tolker jeg som 50% kølervæske og 50% destilleret vand. Men måske har den tidligere ejer hældt ren kølervæske på, og derfor viser målingen udenfor skalaen.
Vil også mene du skal have lidt mere væske i måleren, så flyderen flyder frit inden du aflæser.
Det er spild af penge og bruge destilleret eller demineraliseret vand i et køleranlæg.

Halv vand og halv frostvæske bør frostsikre til ca -40 til 45 grader, 2 dele vand til 1 del frostvæske bør kunne klare -15 grader.

Fortsat god bagjul og godt nyår, Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Flyderen er ca. midt i glasset, dvs 3-4 cm til bunden og et par cm til toppen. Man kan ikke se det pga. den sorte gummiprop i bunden. Men den flyder som sagt med ca. 3-4 cm til bunden.
Jeg prøver at fortynde væsken, for at se om det har nogen indflydelse på målingen. Det burde det jo.
Men grunden til at man bruger demineraliseret vand, er vel for at undgå rust internt i kølesystemet? Og hvis fabrikanten foreskriver 50% opløsning, så bør det vel følges.
Jeg har set færdigblandede kølevæsker "ready to use" men har ikke kigget på, hvilket blandingsforhold de har.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Så er det afprøvet, og der virker fint. Jeg fortyndede væsken 300% og frostsikringen faldt markant fra minus 40 til minus 10 grader.
Men selve måleren/skalaen på flyderen er inddelt i Fahrenheit på den ene side og Celcius på den anden. På Celcius-siden er den igen inddelt i 3: Methanol, Glykol og Ethanol. Så hvis man ikke ved hvilken type kølervæske man har på, så går jeg ud fra at det kan give fejlaflæsning (fx at ethanol-skalaen går over i glykol-skalaen).
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 28. december 2023 22:56 Flyderen er ca. midt i glasset, dvs 3-4 cm til bunden og et par cm til toppen. Man kan ikke se det pga. den sorte gummiprop i bunden. Men den flyder som sagt med ca. 3-4 cm til bunden.
Jeg prøver at fortynde væsken, for at se om det har nogen indflydelse på målingen. Det burde det jo.
Men grunden til at man bruger demineraliseret vand, er vel for at undgå rust internt i kølesystemet? Og hvis fabrikanten foreskriver 50% opløsning, så bør det vel følges.
Jeg har set færdigblandede kølevæsker "ready to use" men har ikke kigget på, hvilket blandingsforhold de har.
Nej demineraliseret vand hindre ikke rust i at opstå hvis betingelserne er til stede, hvilket vil sige jern og ilt. Den smule kalk der er i almindeligt postevand har ingen betydning for motorens køling, forudsat du ikke skifter kølevandet ud flere gange i ugen gennem de næste 5-10 år.

Blandingsforholdet mellem frostvæske og vand bestemmer udelukkende til hvor mange minus grader du vil have kølesystemet frostsikret til, ikke andet. Måske fabrikanten med opgivelsen har ønsket og gå med både seler samt livrem og alligevel glemt det fryser endnu mere i Sibirien. :mrgreen:

Kølevæske "Ready to use" plejer man vist ikke opgive noget blandingsforhold for men udelukkende til hvor mange minus grader det er frostsikret imod. Det er i øvrigt en hundedyr løsning og bruge færdigblandet kølervæske i forhold til selv og blande.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 28. december 2023 23:09 Så er det afprøvet, og der virker fint. Jeg fortyndede væsken 300% og frostsikringen faldt markant fra minus 40 til minus 10 grader.
Men selve måleren/skalaen på flyderen er inddelt i Fahrenheit på den ene side og Celcius på den anden. På Celcius-siden er den igen inddelt i 3: Methanol, Glykol og Ethanol. Så hvis man ikke ved hvilken type kølervæske man har på, så går jeg ud fra at det kan give fejlaflæsning (fx at ethanol-skalaen går over i glykol-skalaen).
Ethanol er jo drikkesprit og Methanol er træsprit, så det er nok beholderen til sprinktlervæsken du skal have snablen i for at bruge de skalaer. Spritten begynder i øvrigt at fordampe ved ca 12 grader så det det er uegnet som frostsikring i en varm motor.

Glykol er det du hælder på køleren sammen med vand i dine vandkølede motorer.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af GYS »

Nej demineraliseret vand hindre ikke rust i at opstå hvis betingelserne er til stede, hvilket vil sige jern og ilt. Den smule kalk der er i almindeligt postevand har ingen betydning for motorens køling, forudsat du ikke skifter kølevandet ud flere gange i ugen gennem de næste 5-10 år.
Hvis man gerne vil anvende deminerialiseret vand, så koster 10 liter hos Biltema ca. 65 kroner, eller 6,50 kr. per liter.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev:
Ethanol er jo drikkesprit og Methanol er træsprit, så det er nok beholderen til sprinktlervæsken du skal have snablen i for at bruge de skalaer. Spritten begynder i øvrigt at fordampe ved ca 12 grader så det det er uegnet som frostsikring i en varm motor.

Glykol er det du hælder på køleren sammen med vand i dine vandkølede motorer.

Hilsen Leif.
Tak for den information :thumbup:
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Vandkøling

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Der findes rød og blå kølervæske. Ja også gul og grøn for den sags skyld. Men hvad skal jeg hælde på? Hele systemet skal tømmes. Nuværende farve er blå.
Tip til hvordan jeg skifter kølervæske er også velkommen. Scooterens køler har intet dæksel som normale kølere har. Derimod kun ekspansionstank.
Besvar