Prøveplade

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Prøveplade

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg oplevede noget underligt i dag, da jeg ville købe en 1-dags prøveplade på Skat.dk

Jeg kunne ikke købe prøveplade til den scooter (mc) som jeg skal fragte fra A til B i forbindelse med køb. Årsag? Køretøjet har allerede en gyldig registrering. Hmm, problemet er, at den godt nok står med plader på, men den må kun køres i sommerperioden fra 1. marts til 31. oktober. I vinterhalvåret er den ikke forsikret i trafikken (kun forsikret opmagasineret). Og det andet problem er, at sælgers forsikringsselskab ikke tilbyder vinterkørsel, så den kan slet ikke køres nu.
Det er da for dumt!
Så må jeg nok tilbage til min oprindelige løsning med at fragte den på en trailer. Men alligevel... man betaler skat i dyre domme, og så er servicen så elendig.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Prøveplade

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 21. december 2023 17:34 Jeg oplevede noget underligt i dag, da jeg ville købe en 1-dags prøveplade på Skat.dk

Jeg kunne ikke købe prøveplade til den scooter (mc) som jeg skal fragte fra A til B i forbindelse med køb. Årsag? Køretøjet har allerede en gyldig registrering. Hmm, problemet er, at den godt nok står med plader på, men den må kun køres i sommerperioden fra 1. marts til 31. oktober. I vinterhalvåret er den ikke forsikret i trafikken (kun forsikret opmagasineret). Og det andet problem er, at sælgers forsikringsselskab ikke tilbyder vinterkørsel, så den kan slet ikke køres nu.
Det er da for dumt!
Så må jeg nok tilbage til min oprindelige løsning med at fragte den på en trailer. Men alligevel... man betaler skat i dyre domme, og så er servicen så elendig.
Formoder det er et veteranregistreret køretøj der er tale om og der må man ikke flytte på egne hjul lovligt uden for køresæsonen. Du bør i stedet glæde dig over du kommer til og fryse knap så meget samt vægtafgift (ejerafgiften) og forsikring er mindre.

Hwans er det for en scooter du har investeret i for at være en smule nysgerrig ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Prøveplade

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Det er ikke en veteran. Det er en Sym Citycom 300i fra 2011. Men sålænge den allerede er registreret med plade hos Skat, så kan man åbenbart ikke få en prøveplade til selv samme køretøj.

Der er mange forsikringsselskaber der ikke har vinterkørsel som standard. Og i dette tilfælde tilbyder Tryg det slet ikke.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Prøveplade

Ulæst indlæg af GYS »

Hvis du har planlagt at købe scooteren, hvorfor så ikke ringe til dit forsikringsselskab og få den forsikret efter handlen er gjort. Du kan eventuelt ringe først, for at sikre dig det er muligt. Jeg mener, at de laver et notat, og så er den forsikret fra samme øjeblik som du smidder røret. Men her i kulden, vil jeg nok også foretrække en trailer.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Prøveplade

Ulæst indlæg af SteenKolding »

GYS skrev: 22. december 2023 07:24 Hvis du har planlagt at købe scooteren, hvorfor så ikke ringe til dit forsikringsselskab og få den forsikret efter handlen er gjort. Du kan eventuelt ringe først, for at sikre dig det er muligt. Jeg mener, at de laver et notat, og så er den forsikret fra samme øjeblik som du smidder røret. Men her i kulden, vil jeg nok også foretrække en trailer.
Fordi jeg først er hjemme på lørdag fra ferie i udlandet og der har Tryg jo lukket. Og den SKAL afhentes inden jul. Jeg har endnu ikke besigtiget køretøjet, men hvis alt er ok så tager jeg den med hjem på lørdag.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Prøveplade

Ulæst indlæg af GYS »

Sæt den op på en trailer. Du får brug for nogle køreramper hvis du ikke har det, men de er en god investering og kan også bruges til plæneklipper, havetraktorer og meget andet.

Jeg købte i sin tid nogle ikke buede (flade) i ALU der var brede, og dem bruger jeg på loftet, når jeg skal steder hen hvor der ikke er gangbro. De er nemmere at flytte end træbjælker. Så de er brugbare til mange ting. Jeg kom til, at de brede flade var mest brugbare, og det var nemmere at køre scooteren op på brede. De skal også helst være lange, gerne 2 meter.
Senest rettet af GYS 22. december 2023 07:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Prøveplade

Ulæst indlæg af SteenKolding »

GYS skrev: 22. december 2023 07:42 Sæt den op på en trailer. Du får brug for nogle køreramper hvis du ikke har det, men de er en god investering og kan også bruges til plæneklipper, havetraktorer og meget andet.

Jeg købte i sin tid nogle ikke buede (flade) i ALU der var brede, og dem bruger jeg på loftet, når jeg skal steder hen hvor der ikke er gangbro. De er nemmere at flytte end træbjælker. Så de er brugbare til mange ting. Jeg kom til, at de brede flade var mest brugbare, og det var nemmere at køre scooteren op på brede.
Tak for tippet. Men jeg bor i rækkehus i byen og har to planker jeg har tænkt mig at bruge. Jeg bruger ellers aldrig sådan noget. Jeg har ikke selv trailer og heller ikke anhængertræk på min bil. Så derfor er det møg besværligt at skulle finde en der kan hjælpe især lillejuleaften, frem for at jeg kunne køre den hjem selv. Vejret er vist ikke det store problem at køre 25 km.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Prøveplade

Ulæst indlæg af GYS »

Du kan måske også satse på at køre de 25 km. Der vil næppe være en kaskoforsikring, men jeg tvivler på, at forsikringen kan nægte. De skal - så vidt jeg ved - dække de første 4 dage ved et køb. Så det må de bare gøre, ellers er forsikringen næppe lovlig. Du behøver jo ikke at få at vide, at den ikke dækker ;). Er du i tvivl, så ring til tryg i deres åbningstid, og hør hvad de anbefaler. Hvis der står hos skat, at der er forsikring på, så mener jeg at ansvarsforsikringen skal dække ved salg, men ikke nødvendigvis kasko og fører forsikring mv. Tryg kan måske også tilmelde dig forsikringen frem i tiden. De kender reglerne. Du kan måske også forhøre dig hos sælgers forsikring. Der skal naturligvis være plader på, men sælger må have dem til at ligge, når skat siger du ikke kan få prøveplader. Sælger må ikke sælge den uden pladerne følger med, og det er umuligt for dig at købe den. Hvis sælger afmelder den hos skat først, så kan du helt sikkert få prøveplader på den, for så er den uden forsikring uden prøvepladerne. Få registreringsnummeret på forhånd, så du kan tjekke at den er forsikret og indregistreret hos skat, og du har så også nummerpladen den skal forsikres på til Tryg. Når du ringer til tryg, så forsøg at få vejhjælp på. Det er ikke nemt at vide om der er fejl på en ny scooter, så den går død efter et par kilometer.

Jeg vil anbefale dig, at få registreringsnummeret, og tage kontakt til Tryg, eller sælgers forsikringsselskab, for at sikre at ansvarsforsikringen dækker. Min holdning er, at ansvarsforsikring burde dække salg, men det holder måske ikke i retten. I første omgang skal forsikringen betale, og jeg har meget svært ved at tro på, at de kan påstå der ikke er ansvar på, når den står som forsikret hos skat, den sælges med nummerplade, og køber ikke har nogen viden om den er uden ansvarsforsikring.

Da jeg købte min motorcykel, så jeg den først hos sælger, og efter jeg besluttede mig, fik sælger den synet og vi lavede en slutseddel elektronisk via nettet som jeg underskrev, og betalte sælger via bankoverførsel så jeg havde dokumentation på at jeg havde betalt sælger beløbet på slutsedlen. Vi lavede ejerskiftet, ved at sælger gav mig de to numre der står på registreringsattesten. Jeg tror han scannede den ind og sendte til mig. Jeg lavede ejerskiftet hos skat med numrene fra registreringsattesten og ringede til forsikringsselskabet, og sørgede for at den var forsikret incl. vejhjælp, inden jeg afhentede den og fik registreringsattesten fysisk. Jeg skrev slutaftalen til sælger, og bestemte hvad der stod, og skrev at registreringsattesten vil blive send med email ved købet.
Senest rettet af GYS 22. december 2023 09:24, rettet i alt 7 gange.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Prøveplade

Ulæst indlæg af GYS »

SteenKolding skrev: 22. december 2023 07:50
GYS skrev: 22. december 2023 07:42 Sæt den op på en trailer. Du får brug for nogle køreramper hvis du ikke har det, men de er en god investering og kan også bruges til plæneklipper, havetraktorer og meget andet.

Jeg købte i sin tid nogle ikke buede (flade) i ALU der var brede, og dem bruger jeg på loftet, når jeg skal steder hen hvor der ikke er gangbro. De er nemmere at flytte end træbjælker. Så de er brugbare til mange ting. Jeg kom til, at de brede flade var mest brugbare, og det var nemmere at køre scooteren op på brede.
Tak for tippet. Men jeg bor i rækkehus i byen og har to planker jeg har tænkt mig at bruge. Jeg bruger ellers aldrig sådan noget. Jeg har ikke selv trailer og heller ikke anhængertræk på min bil. Så derfor er det møg besværligt at skulle finde en der kan hjælpe især lillejuleaften, frem for at jeg kunne køre den hjem selv. Vejret er vist ikke det store problem at køre 25 km.
Hvis du vil betale for det - så lej en flyttevogn med lift. Der findes også fragt/taxavirksomheder der kan gøre det, men det er nok ikke billigt.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Prøveplade

Ulæst indlæg af GYS »

SteenKolding skrev: 22. december 2023 07:34
GYS skrev: 22. december 2023 07:24 Hvis du har planlagt at købe scooteren, hvorfor så ikke ringe til dit forsikringsselskab og få den forsikret efter handlen er gjort. Du kan eventuelt ringe først, for at sikre dig det er muligt. Jeg mener, at de laver et notat, og så er den forsikret fra samme øjeblik som du smidder røret. Men her i kulden, vil jeg nok også foretrække en trailer.
Fordi jeg først er hjemme på lørdag fra ferie i udlandet og der har Tryg jo lukket. Og den SKAL afhentes inden jul. Jeg har endnu ikke besigtiget køretøjet, men hvis alt er ok så tager jeg den med hjem på lørdag.
Eventuelt kan du trække den til et sted hvor den kan stå aflåst indtil onsdag den 27 og afhente den når forsikringen er ordnet. Problemet er dog at den ikke vil være dækket af kasko/tyveri, med mindre sælgers forsikring dækker det. En normal vinterdækning vil normalt også dække tyveri. Tag et par kædelåse med, en til forhjul og baghjul, så du kan låse den. Måske kan du få lov at have den til at stå aflåst hos sælger, hvis det kun er pengene han skal have inden jul.

Men ring først til Tryg, og eventuelt hans forsikringsselskab, for at få det afklaret, og også for at sikre, at hans tyveridækning dækker, indtil du afhenter den efter salget, hvis der ikke er ansvarsforsikring på den.

Hvis den ikke har ABS bremser, syntes jeg du skal overveje meget grundigt om du vil have den. Motorcykler med ABS fås ofte til rimelige penge, f.eks. den her KTM duke 390 til 27.000 kr. https://www.123mc.dk/brugt/mc/ktm/390-d ... alg/262056 eller scooter med ABS https://www.123mc.dk/brugt/mc/suzuki/uh ... alg/260561 . Du skal passe meget på med forhandlere - de skriver ofte, at deres MC'er er med ABS selvom de ikke er det. Er det en lidt ældre MC, er det sandsynligvis uden ABS. Og er det en ny 125'er, så er den måske med CBS og ikke ABS. Du kan se om den har ABS ved at tjekke om den har en skive med små aflange sprækker til at måle hastigheden foran og bagi på billedet. Stort set alle med ABS bremsere i dag anvender sådan en ABS skive.
Besvar