Duracell elementer.

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Duracell elementer.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Termometeret i kabinescooteren viste pludselig omkring 50 grader. Jeg har tidligere fået byttet et defekt termometer, så måske skulle der et nyt til.
Jeg kiggede lige til elementet, og det så rigtig træls ud og det målte ca 1,2 volt. Ud med batteriet og i med et nyt.
Det virkede så i ca et døgn, så viste termometeret igen ca 50 grader.
Ud og måle en gang til, måske var det nye element fejlagtigt. Det var nu ok, så jeg fik kigget lidt mere grundigt på termometeret. Det viste sig, at
termometeret var skiftet til fahrenheit.
Det første element var at typen Duracell, og havde lækket en del inde i termometeret. Jeg gætter på at der er løbet noget ned på printpladen, med den
virkning at termometeret selv skiftede til fahrenheit. Printpladen er renset grundigt uden at adskille, og nu virker det tilsyneladende. Kan det ikke gøre det,
må jeg have termometeret adskilt. Er ikke helt nemt, da fjernføleren går under førersædet (som så skal udtages).

Nå, men de Duracell elementer har jeg dårlige erfaringer med. En del gange har vi oplevet, at cellerne begynder at lægge før de er brugt op. Dvs man opdager ikke
problemet, før der er "snask" inde i batterirummet.
Duracell I.jpg
Duracell II.jpg

De steder hvor vi kan bruge genopladelige fra Ikea, har vi udskiftet. Dem har jeg aldrig set lægge, men de er desværre kun på ca 1,2 volt. Det er ikke alle fjernbetjeninger mm,
der virker godt på den lavere spænding.
Men det er så sidste gang vi køber Duracell.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Duracell elementer.

Ulæst indlæg af Landbo »

Ja det er surt og få snask ud i sine elektroniske produkter. Jeg mener at kunne erindre at fremstillings året er 9 år før det år som Duracell mener deres celler er "bedst før", så din lækkende celle syntes at være ret "bedaget". Det er min erfaring at celler fra et sted hvor man sælger i kassevis som eksv Harald Nyborg og Biltema også leverer de mest friske celler. Det kan man så desværre kun få en ide om ved at måle kapasiteten på cellen hvis ikke ligefrem fabrikanten selv opgiver fremstillingsdatoen. Både Harald Nyborg og Biltema oplyser oplyser faktisk energiindholdet i deres celler på hjemmesiden og opgivelsen er ikke helt ved siden af når man måler efter med et ikke for stor afladning.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Duracell elementer.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg prøvede for ikke så længe siden, at sammenligne Biltemas AA elementer med tilsvarende fra Maxell. Maxell's var 10% bedre, men prisen er 2,5 gange så høj ved det lokale supermarked.
Så det er en god forretning at købe Biltemas AA elementer (40 stk pakning).

Jeg har ikke målt på AAA elementerne, hvad jeg nok burde. Gætter på at det er tilsvarende som med AA elementerne.

Bær over med mig, jeg er ikke godt til at stave til "lækkende" elementer :weeping: .

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Duracell elementer.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 18. december 2023 21:28 Hej.

Jeg prøvede for ikke så længe siden, at sammenligne Biltemas AA elementer med tilsvarende fra Maxell. Maxell's var 10% bedre, men prisen er 2,5 gange så høj ved det lokale supermarked.
Så det er en god forretning at købe Biltemas AA elementer (40 stk pakning).

Jeg har ikke målt på AAA elementerne, hvad jeg nok burde. Gætter på at det er tilsvarende som med AA elementerne.

Bær over med mig, jeg er ikke godt til at stave til "lækkende" elementer :weeping: .

//Jørgen
Maxell celler kender jeg ikke noget til, dog gætter jeg på de er lavet på den store batterifabrik der ligger nede i Belgien som så mange andre kendte og mindre kendte brands. Tror nok forskellen i effekt mest består af hvor meget af det aktive stof der bliver hældt på "dåserne". Det er typisk at de alkaline celler der vejer mindst også leverer den mindste effekt på helt samme måde som Li-Ion. :D

Den effekt du kan trække fra en AAA celle er er typisk lide under halvdelen af det en tilsvarende AA celle af samme fabrikat kan levere.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Duracell elementer.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Synes ellers aldrig jeg ser alkaline-celler lække.
Gad vide om det kan være pga. de sidder udendørs og har fået frost.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 407
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Duracell elementer.

Ulæst indlæg af GYS »

Det er trals at batterierne lækker. Men Energizer® Ultimate Lithium™ lækker ikke.
Energizer® Ultimate Lithium™ Batteries are GUARANTEED NOT TO LEAK. Due to advanced technology, Ultimate lithium™ batteries will not leak under normal consumer usage. If you believe that you have a leaking Energizer® Ultimate Lithium™ battery, contact 1-800-383-7323 for return instructions.
Jeg bruger ikke duracell. Så vidt jeg ved, er de gode nok, hvis man går efter batterikapaciteten. Det jeg har, er typisk ure, termometre, og andet der bruger meget lidt strøm, og så betyder kapaciteten ikke noget. Her er Varta og Energizer bedre.

Energizer er så vidt jeg ved det bedste batteri man kan få når det bruges i produkter med ultralavt strømforbrug som f.eks. ure, og anvendes det i produkter med ultralavt strømforbrug, kan man endda få energizer batterier der bare leverer i 20 år uden brok. Men, de er desværre så også lidt dyre. Jeg plejer at købe energizer i Superbrugsen - deres batterier er normalt lidt dyre, men friske.

Duracell er bedst i strømslugere, men der foretrækker jeg genopladelige. Som genopladelig batteri foretrækker jeg Varta. De fås billigt i Harald Nyborg, og de er virkeligt gode, også med lavt lækstrøm. Et Varta genopladeligt batteri, kan faktisk godt bruges i produkter med lavt strømforbrug, uden at gå tør efter et par måneder. Der findes mange genopladelige batterier, og hvis produktet bruger meget strøm er næsten ligegyldigt hvilken man bruger. Men, kræves lav lækstrøm, måske fordi man kun bruger produktetet sjældent, så er harald nyborg's varta batterier blandt de bedre. De skal helst lades med en god lader, da batterier med lav lækstrøm, også kræver en god lader for at holde godt. Varta lover, at deres genopladelige batterier holder et år efter en opladning, stadigt har 80% af kapaciteten. Det er utroligt godt for et genopladeligt batteri. Mange andre på markedet, er ganske enkelt flade efter få måneder, også når de ikke bruges. Jeg har også haft problemer med genopladelige batterier, der er lækket, efter at ikke være brugt et stykke tid. Her, heller intet problem med varta batterierne. Oplader du dit Varta batteri, så holder et fuldt opladt genopladeligt batteri nemt 3 år uden opladning, inden det er nede på 50-60% kapacitet.

Energizer er bedst i produkter med lavt energiforbrug. Her betaler sig ikke genopladelige, da et typisk batteri holder mange år - ofte over 10 år, og op til 20 år med energizer ultra. Jeg går til gengæld også efter strømforbruget når jeg køber noget, og måler antallet af mikroampere for at finde ud af om det bruger for meget energi. Hvis produktet bruger mindre end 7 mikroampere når det kører, så er Energizer Ultra en mulighed.

Harald Nyborgs engangsbatterier har jeg lidt dårlige erfaringer med. De er ok, og jeg har brugt dem i mange år, og så længe at man anvender dem inden udløbsdatoen, så kører de fint. Men, de lækker altså, når det går over udløbsdagen. Derfor bruger jeg energizer der hvor jeg vil undgå lækage.

Drop Duracell, og brug Varta genopladelige eller Energizer i stedet.
Panasonic Eneloop anvender også Anti-Leak Seal teknologi, og de laver gode batterier, men de holder ikke så længe som energizer. Men Panasonic Eneloop er bestemt blandt de gode batterier med hensyn til lækage. Maxell skulle også lave leak-proof batterier.

Energizer ECO advanced genanvender materialer fra gamle batterier, og trods det, så har det en levetid på mindst 12 år i et produkt med meget lavt strømforbrug, og dermed er de blandt de alkaline batterier med længst levetid. Alle Energizer batterier anvender Powerseal der er en forsegling som gør, at batterierne normalt ikke lækker. De giver garanti mod læk indenfor batteriets levetid (udløbsdato) plus to år.
Even as battery technology has evolved, battery leaks are still a problem today. Many brands of batteries can still corrode and damage devices after being fully used. Energizer batteries are different. Our batteries are designed to prevent damaging leaks or we will replace your device.
Husk altid at tjekke batteriets udløbsdato når du køber engangsbatterier. Et batteri der kun holder et år, er så godt som ubrugeligt, når du køber den. Det gælder også gamle Energizer og Panasonic batterier ;).
Besvar