Scooter på trailer

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Scooter på trailer

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg skal transportere en scooter på en åben biltrailer 35 km.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst fastspænder scooteren. Nogen bud?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scooter på trailer

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ingen erfaring men ideer ...

Gør det på en tør dag så der er god friktion.
Spænd bremsegrebene ind.

Der er noget som kaldes surringsbånd som kan spændes hårdere og hårdere.
De spænder vist f.eks. ned på håndtag og sæde.
Og så bruger de smarte åbenbart en skinne i midten af traileren men den skal vel være fastmonteret men du kan måske spænde forreste del af forhjulet ud til de forreste hjørner af traileren og den bagerste del af bagdækket ud til de bagerste hjørner af traileren.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scooter på trailer

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 14. december 2023 05:12 Jeg skal transportere en scooter på en åben biltrailer 35 km.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst fastspænder scooteren. Nogen bud?
Jeg plejer at sætte scooteren/motorcyklen på midterstøttebenet sådan at forhjulet er placeret op mod et af de forreste hjørner og køretøjet står lidt på skrå med støttebenet er placeret ca i midten af traileren. Er bunden af traileren tynd/blød lægges en stump bræt eller krydsfinerplade under midtestøttefoden så køretøjet ikke synker under opbindingen/kørslen. Derefter bindes den forreste del af køretøjet i enten styret, forgaffel eller forhjul så forenden trykkes ned mod ladbunden. Bagenden bindes også stramt mod ladbunden på en måde så den ikke kan vandre sideværts under kørslen. Til fastholdelse kan du bruge de billige lastbånd eller bagageremssæt som man ynder at kalde dem i Harald Nyborg/Jem&Fix eller Biltema regi eller reb med en diameter på 6-10 mm. De steder hvor nedbindingen kan skrabe malingen, krom eller rust af lægger du klude mellem. Hele opbindingen går jo på at scooteren ikke kan flytte sig under kørslen.

Kør forsigtig, især over fartbump, Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Scooter på trailer

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg tænkte på at spænde den fast som vist på billedet med de røde stroppe. På dobbeltstøttefod. Placeret midt på traileren op mod den forreste kant. Og med strips om bremsegrebene.
Stroppe gennem fælge for og bag, og igennem passagerhåndtag på sædet, og hen over sædet.
Vedhæftede filer
20231214_182323.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scooter på trailer

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 14. december 2023 15:31 Jeg tænkte på at spænde den fast som vist på billedet med de røde stroppe. På dobbeltstøttefod. Placeret midt på traileren op mod den forreste kant. Og med strips om bremsegrebene.
Stroppe gennem fælge for og bag, og igennem passagerhåndtag på sædet, og hen over sædet.
Det er op til dig hvordan du vil gøre da det er dit ansvar, men hjulene er et ret dårligt fastgørelsespunkt idet de har det med at rotere, også selv om du stripper bremsegrebene, hvilket jeg iøvrigt aldrig har brugt at gøre. Grunden til jeg bruger et hjørne til at placerer forhjulet er at styret så er selvlåst og køretøjet kan flytte sig mindst i fremadrettet. Jeg glemte så og gøre opmærksom på vigtigheden af at du har en stram strop liggende hen over køretøjet på det sted hvor midterstøttebenet er fastgjort til stellet for at forhindre køretøjet vælter.

Den måde jeg har forklaret dig har bestået sin prøve ved transport rigtig mange gange af tohjulede køretøjer med kun to lastbånd/reb til fastgørelse.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Scooter på trailer

Ulæst indlæg af GYS »

Har du set hvordan FDM vejhjælp / Falck / Dansk Autohjælp gør det?

Eksempel på fastgøring af motorcykel, som du måske kan lade dig inspirere af:

https://www.louis-moto.dk/da-dk/magazin ... rt-strasse

https://www.louis-moto.dk/da-dk/magazin ... -transport

Jeg vil nok gøre som på billederne - fastgøre den med de bagageremme med skralde som kan spændes stramt, og fixer forhjulet med noget passende.

Som andre har nævnt, er vigtigt at bruge klude så bagageremme ikke beskadiger scooteren og kabelstrips eller lign, for at låse bremser fast. Du skal også huske at fiksere løse stropper på bagageremme. På billederne ses hvordan det gøres.

Jeg har tidligere transporteret min scooter fra København til Jylland i en lukket kassevogn. Jeg satte flyttekasser fyldt med tøj og håndklæder op på begge sider for at stabilisere forhjulet i stedet for stativet, og fastgjorde den med bagageremme med skralde til krogene lavest i bilen. https://www.harald-nyborg.dk/search?q=BAGAGEREM
Det er også vigtigt, at sikre kasser mv. der skal støtte ikke kan flytte sig.

I København har Falck nogle køretøjer der kun kører med motorcykler/scooter/knallert. De kører dem i en lukket kassevogn med kroge til fastgøring af bagageremme, og har en holder fastmonteret på gulvet til at fixere forhjulet. Det er meget hurtigere, end at gøre den fast på Falck's bukseringskøretøjer til biler. Andre steder i landet, mener jeg ikke de har køretøjer der kun kører med scooter/knallert/motorcykler.
Besvar