Justerbar støddæmper

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Er det korrekt forstået, at den viste støddæmper på billedet står i blødeste indstilling?
Der er 4 eller 5 trin.
Vedhæftede filer
xxx.JPG
xxx.JPG (7.97 KiB) Vist 1691 gange
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 3. december 2023 22:54 Er det korrekt forstået, at den viste støddæmper på billedet står i blødeste indstilling?
Der er 4 eller 5 trin.
Hvis du mener fjederkraften så ja, dæmpningen i støddæmperen kan du formodentlig ikke justerer på den viste model.

Justerbare støddæmpere til en motorcykel har altid en lille "flaske" monteret ved siden af toppen på støddæmperen som her: https://www.motea.com/da/motorcykel-bag ... 8JEALw_wcB

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 4. december 2023 13:10, rettet i alt 2 gange.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja på dit billede er det blødeste indstilling.
Det kaldes vist forspænding.
Du kan bruge en papegøjetang til at dreje på kransen.
billed0030.jpg
billed0030.jpg (18.8 KiB) Vist 1682 gange
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af SteenKolding »

:thumbup:
Brugeravatar
Gamlfar
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. juni 2023 09:23
Scootere: Yadea G5

Re: Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af Gamlfar »

Hvad er forskellen på højeste og laveste trin rent komfortmæssigt? Samme vægt på. Absorberer den bumb bedre? Eller gynger det bare mere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Blødeste indstilling er mere behagelig for ryggen.
Men det tager vel så længere tid for køretøjet at komme i hvile.
Jeg synes jeg læste om at den blødeste indstilling var til off-road.

Kunne tænkes hvis man kørte meget hurtigt på flad vej at man var mere interesseret i at køretøjet kom hurtigt i hvile.
Ikke sikkert to personer på en gyngende scooter i høj fart er så godt for sikkerheden.

Jeg prøvede vist alle indstillinger på min VGA Vax og fandt vist frem til at den midterste indstilling var bedst.
Kan ikke huske om støddæmperne af og til gik i bund på blødeste indstilling men måske det var derfor midterste indstilling var bedst.
På min Kymco Super 8 var støddæmperne alt for hårde. Det er ikke godt for ryggen.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg læste at det var en indstilling man kunne bruge hvis man sad to personer på scooteren. Altså i de lande hvor det er tilladt eller når vi snakker mc-scootere herhjemme.
Biler har forlygtelængde-justering. Når der er læs på bilen, så hænger den mere med røven, og derved lyser forlygterne højere og blænder modkørende. Da scootere ikke har lyslængdejustering, går jeg ud fra at man kan kompensere for blændende forlys med sådanne støddæmpere. To personer på en scooter giver også nogle sære køreegenskaber, så det er fint at de kan strammes lidt op. Men ligesom Scootergrisen så kender jeg også, at hårdheden går fra hård, hårdere og bræt. Der er ikke gyngehest-indstilling på alle den slags støddæmpere. Det er helt afhængig af fabrikantens fortolkning. Men jeg synes generelt at scootere har en meget hård affjedring i betragtning af hvor langsomt de må køre. Man kan forstå at en bil er sat lidt hårdt op, og det må man leve med når man kører 50 km/t fordi den skal også ligge stabilt på vejen ved 180 km/t. Progressive fjedre eller støddæmpere har aldrig rigtig kunnet afhjælpe dette.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af Landbo »

Fjederens hårdhed (opspænding) har betydning for hvor meget køretøjet hænger med rumpetten med belastning.

Støddæmperens hårdhed (den der sidder inde i midten af fjederen) har betydning for hvor mange og svingninger op og ned køretøjes chassis foretager før det kommer i ro når man kører over et hul/fartbump. Det er samspillet mellem de to ting samt dækkets højdeprofil og tryk der bestemmer hvor behagelig kørslen føles.

Skal man så diskuterer et hjuls evne til at klæbe fast til vejbanen under ekstrem kørsel er en lav dækprofil og hårde fjedre samt en hård støddæmper at foretrække, dog skal alle de nævnte ting afpasses efter hinanden for man opnår det optimale vejgreb og så vil køretøjet virke stivt, dvs man fornemmer alle små huller med bagdelen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev: 10. december 2023 17:06 Fjederens hårdhed (opspænding) har betydning for hvor meget køretøjet hænger med rumpetten med belastning.

Støddæmperens hårdhed (den der sidder inde i midten af fjederen) har betydning for hvor mange og svingninger op og ned køretøjes chassis foretager før det kommer i ro når man kører over et hul/fartbump. Det er samspillet mellem de to ting samt dækkets højdeprofil og tryk der bestemmer hvor behagelig kørslen føles.

Skal man så diskuterer et hjuls evne til at klæbe fast til vejbanen under ekstrem kørsel er en lav dækprofil og hårde fjedre samt en hård støddæmper at foretrække, dog skal alle de nævnte ting afpasses efter hinanden for man opnår det optimale vejgreb og så vil køretøjet virke stivt, dvs man fornemmer alle små huller med bagdelen.

Hilsen Leif.
Ja, jeg husker i 1986 da Yamaha Sting 50cc lige var kommet frem. En gyngehest uden lige men den var yderst behagelig at køre på med knop-dæk og lang vandring på fjederben for og bag. Og hvor meget race kan man forvente på en "off-road" model og så med 30 km/t. Den var også decideret lavet til 1 person, Så ingen grund til fjederopspænding. Den havde forresten kardantræk. Uha fint fint hehe
Jeg havde selv en Yamaha FS1 på det tidspunkt, hvor forenden var behagelig blød (returdæmpningen var også meget lig en større motorcykel). Bagtil var den lidt hårdere. De første sæt støddæmpere satte sig faktisk fast så der ingen affjedring var overhovedet, hvilket resulterede i et exet baghjul (ja der var egerhjul på).
Vedhæftede filer
yamaha-sting-sg50.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 10. december 2023 18:42
Ja, jeg husker i 1986 da Yamaha Sting 50cc lige var kommet frem. En gyngehest uden lige men den var yderst behagelig at køre på med knop-dæk og lang vandring på fjederben for og bag. Og hvor meget race kan man forvente på en "off-road" model og så med 30 km/t. Den var også decideret lavet til 1 person, Så ingen grund til fjederopspænding. Den havde forresten kardantræk. Uha fint fint hehe
Jeg havde selv en Yamaha FS1 på det tidspunkt, hvor forenden var behagelig blød (returdæmpningen var også meget lig en større motorcykel). Bagtil var den lidt hårdere. De første sæt støddæmpere satte sig faktisk fast så der ingen affjedring var overhovedet, hvilket resulterede i et exet baghjul (ja der var egerhjul på).
Ja det er utrolig man kunne og stadig kan sælge den type lident praktiske knallerter i det daglige. :mrgreen:

Jeg kan godt huske man snakkede om der var nogle støddæmpere på Yamaha FS1 hvor vandet kunne blive suget ind og gradvist gøre dem hårde som ind i hel*****. :D Men at det skulle gøre at baghjulet ligefrem eksede har jeg aldrig hørt omtale af, det må være andre sideværts kræfter eller løse/brækkede eger der er skyld i det.

Hilsen Leif.
Besvar