Justerbar støddæmper

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev: 10. december 2023 21:53
Jeg kan godt huske man snakkede om der var nogle støddæmpere på Yamaha FS1 hvor vandet kunne blive suget ind og gradvist gøre dem hårde som ind i hel*****. :D Men at det skulle gøre at baghjulet ligefrem eksede har jeg aldrig hørt omtale af, det må være andre sideværts kræfter eller løse/brækkede eger der er skyld i det.

Hilsen Leif.
Tja, vi sad 2 personer på den på en strand på Fanø. Der kørte vi så rundt i en uge og tilbage til Kolding. Jeg var nær aldrig kommet hjem, så skævt var baghjulet. Jeg kørte forresten rundt med en 6-tands gearing og INTET tun. Så den var fandme sløv. Men det var en sjov sommer
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 11. december 2023 01:41
Landbo skrev: 10. december 2023 21:53
Jeg kan godt huske man snakkede om der var nogle støddæmpere på Yamaha FS1 hvor vandet kunne blive suget ind og gradvist gøre dem hårde som ind i hel*****. :D Men at det skulle gøre at baghjulet ligefrem eksede har jeg aldrig hørt omtale af, det må være andre sideværts kræfter eller løse/brækkede eger der er skyld i det.

Hilsen Leif.
Tja, vi sad 2 personer på den på en strand på Fanø. Der kørte vi så rundt i en uge og tilbage til Kolding. Jeg var nær aldrig kommet hjem, så skævt var baghjulet. Jeg kørte forresten rundt med en 6-tands gearing og INTET tun. Så den var fandme sløv. Men det var en sjov sommer
Dit baghjul kan stadig ikke ekse hvis egerne er lige stramme hele vejen rundt, ligegyldigt om du så læssede 5 personer på knallerten.

Var det ikke en fire gears udgave af Yamaha FS1 du havde ? For så havde du jo bare omdannet den til en tregears med overgear. :mrgreen: Iøvrigt burde du nok have passet godt på den med de svimlende summer de bliver avateret til salg for i dag.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev: 11. december 2023 17:01
Dit baghjul kan stadig ikke ekse hvis egerne er lige stramme hele vejen rundt, ligegyldigt om du så læssede 5 personer på knallerten.

Var det ikke en fire gears udgave af Yamaha FS1 du havde ? For så havde du jo bare omdannet den til en tregears med overgear. :mrgreen: Iøvrigt burde du nok have passet godt på den med de svimlende summer de bliver avateret til salg for i dag.

Hilsen Leif.
Ham der var bagpå, var selv dengang en velvoksen gut på 202 cm og han havde en tendens til at hoppe op bagpå knallerten fordi gearingen var for høj til at vi kunne starte 2 mand i første gear :crazy:
Det gav lidt ekstra stress på bagtøjet. Men det er muligt at egerne var forkert spændt... det var nok det sidste man kiggede på som ung knægt.
Ja det var en 4-gears årg. 1978. Jeg mener den kostede 8000 kr dengang brugt, og jeg solgte den til det samme 3 år senere. Men jeg havde også monteret mange nye ting på den. Nyt sæde, styr, bagsvinger, kæde, blinklys, cylinder osv osv.
Brugeravatar
Gamlfar
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. juni 2023 09:23
Scootere: Yadea G5

Re: Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af Gamlfar »

Tak for input. Med hensyn til justering tror jeg min går i bund nogengange selvom den føles hård i forvejen. Vejer 70 kg. men den er måske justeret til kinesere. Bliver ikke justeret foreløbig, mere kompliceret end først antaget, så må nok bevæge legemet frem på det blødere "forsæde". Sådan en blød Sting ser hyggelig ud at cruise rundt på.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Justerbar støddæmper

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Gamlfar skrev: 11. december 2023 20:02 Tak for input. Med hensyn til justering tror jeg min går i bund nogengange selvom den føles hård i forvejen. Vejer 70 kg. men den er måske justeret til kinesere. Bliver ikke justeret foreløbig, mere kompliceret end først antaget, så må nok bevæge legemet frem på det blødere "forsæde". Sådan en blød Sting ser hyggelig ud at cruise rundt på.
Ja, den sank 10cm i bag når man satte sig på den hehe Og der var stadig fjedervandring tilbage. Jeg husker den kun som værende meget blød og komfortabel og letkørt. Men den lød ikke godt. Den "4-taktede" når det gik ligeud og ned ad bakke. Det lød sgu dumt. Udstødningen lød generelt lidt vattet.
Besvar