Snart slut med knallerter på cykelstien

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Snart slut med knallerter på cykelstien

Ulæst indlæg af Jps »

Det så i København. tror ikke det bliver til noget, da ingen bilister kan li' at ligge bag en knallert 30.

https://kortlink.dk/ekstrabladet/2npu5
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
Scootere: Adly Thunderbike - 1998
Benelli 491 LC - 1999
Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994
Adly jet 100 - 1997
Adly pista - 1997
Geografisk sted: København

Re: Snart slut med knallerter på cykelstien

Ulæst indlæg af kokken »

Der er næppe tale om knallerten skal ud på kørebanen.Som tv2 skriver :
Forvaltningen kan ganske lovligt opsætte forbudstavler mod knallerter på strækninger, når der er en alternativ rute for knallertkøreren.
Iøvrigt helt normalt at knallerter ikke må køre hvor cykler nødvendigvis gør.
F.eks stianlæg,parker,boligområder og rundt om søer.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Snart slut med knallerter på cykelstien

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 25. november 2023 18:17 Det så i København. tror ikke det bliver til noget, da ingen bilister kan li' at ligge bag en knallert 30.

https://kortlink.dk/ekstrabladet/2npu5
Det klarer man med et skilt hvorpå der står, "knallert henvises til kørebanen" eller "knallertkørsel forbudt". :scootergris:

Men hvad de vil gøre med din "bil" er uvist ! :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Snart slut med knallerter på cykelstien

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 26. november 2023 07:43
Jps skrev: 25. november 2023 18:17 Det så i København. tror ikke det bliver til noget, da ingen bilister kan li' at ligge bag en knallert 30.

https://kortlink.dk/ekstrabladet/2npu5
Det klarer man med et skilt hvorpå der står, "knallert henvises til kørebanen" eller "knallertkørsel forbudt". :scootergris:

Men hvad de vil gøre med din "bil" er uvist ! :mrgreen:

Hilsen Leif.
Jeg bor jo så ikke i København. Men hvis det kommer til Udkantsdanmark, så kører jeg med glæde ude på vejen, idet cykelstierne her i byen er for smalle og ikke dur til kabinescootere, på grund af de mange indkørsler til husene, som nærmest er nedsænket i stien. Det vil så genere bilisterne, men det er jo ikke mit problem, når/hvis det bliver til en lov om, at jeg skal køre på vejen.
Vedhæftede filer
cyke (1).JPG
cyke (2).JPG
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Snart slut med knallerter på cykelstien

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 26. november 2023 09:54
Landbo skrev: 26. november 2023 07:43
Jps skrev: 25. november 2023 18:17 Det så i København. tror ikke det bliver til noget, da ingen bilister kan li' at ligge bag en knallert 30.

https://kortlink.dk/ekstrabladet/2npu5
Det klarer man med et skilt hvorpå der står, "knallert henvises til kørebanen" eller "knallertkørsel forbudt". :scootergris:

Men hvad de vil gøre med din "bil" er uvist ! :mrgreen:

Hilsen Leif.
Jeg bor jo så ikke i København. Men hvis det kommer til Udkantsdanmark, så kører jeg med glæde ude på vejen, idet cykelstierne her i byen er for smalle og ikke dur til kabinescootere, på grund af de mange indkørsler til husene, som nærmest er nedsænket i stien. Det vil så genere bilisterne, men det er jo ikke mit problem, når/hvis det bliver til en lov om, at jeg skal køre på vejen.
Øh, nu er reglerne for hvad politikerne i Kjøvenhavnstrup kan beslutte ikke forskellig fra hvad det samme folkefærd kan i det sydøstlige udkantsdanmark, eller for den sags skyld i det Nordvestelige Danmark. Det er så politiet der i sidste ende bestemmer da de skal godkende hvad en komunalbestyrelse eller et magistrat beslutter i forhold til kommunens veje.

Du bør absolut læse og forstå færdselsloven § 14 stk 1 og op til 3 om hvor du må færdes med din "bil". ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Snart slut med knallerter på cykelstien

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 26. november 2023 12:46
Jps skrev: 26. november 2023 09:54
Landbo skrev: 26. november 2023 07:43

Det klarer man med et skilt hvorpå der står, "knallert henvises til kørebanen" eller "knallertkørsel forbudt". :scootergris:

Men hvad de vil gøre med din "bil" er uvist ! :mrgreen:

Hilsen Leif.
Jeg bor jo så ikke i København. Men hvis det kommer til Udkantsdanmark, så kører jeg med glæde ude på vejen, idet cykelstierne her i byen er for smalle og ikke dur til kabinescootere, på grund af de mange indkørsler til husene, som nærmest er nedsænket i stien. Det vil så genere bilisterne, men det er jo ikke mit problem, når/hvis det bliver til en lov om, at jeg skal køre på vejen.
Øh, nu er reglerne for hvad politikerne i Kjøvenhavnstrup kan beslutte ikke forskellig fra hvad det samme folkefærd kan i det sydøstlige udkantsdanmark, eller for den sags skyld i det Nordvestelige Danmark. Det er så politiet der i sidste ende bestemmer da de skal godkende hvad en komunalbestyrelse eller et magistrat beslutter i forhold til kommunens veje.

Du bør absolut læse og forstå færdselsloven § 14 stk 1 og op til 3 om hvor du må færdes med din "bil". ;)

Hilsen Leif.
Behøver ikke at læse, hvor jeg må køre med min "bil". Jeg skal benytte cykelstien, når der er en. Men jeg undgår cykelstierne på billederne. og det kan jeg gøre ved at dreje ned af en sidevej uden cykelstier, og hen til hvor jeg bor (heller ikke nogen cykelsti her).

Resten af cykelstierne i byen er nogenlunde at køre på. Og jeg blev stoppet af en emsig mc betjent for snart 3 år siden, netop fordi jeg ikke benyttede cykelstien. Jeg gad ikke forklare ham hvorfor jeg undgik 100 meter af cykelstien, som er den samme som på billederne. Ku' være man skulle investerer i et dashcam, så man kan se de dårlige cykelstier her i byen :D
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Snart slut med knallerter på cykelstien

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 26. november 2023 15:13
Landbo skrev: 26. november 2023 12:46
Jps skrev: 26. november 2023 09:54

Jeg bor jo så ikke i København. Men hvis det kommer til Udkantsdanmark, så kører jeg med glæde ude på vejen, idet cykelstierne her i byen er for smalle og ikke dur til kabinescootere, på grund af de mange indkørsler til husene, som nærmest er nedsænket i stien. Det vil så genere bilisterne, men det er jo ikke mit problem, når/hvis det bliver til en lov om, at jeg skal køre på vejen.
Øh, nu er reglerne for hvad politikerne i Kjøvenhavnstrup kan beslutte ikke forskellig fra hvad det samme folkefærd kan i det sydøstlige udkantsdanmark, eller for den sags skyld i det Nordvestelige Danmark. Det er så politiet der i sidste ende bestemmer da de skal godkende hvad en komunalbestyrelse eller et magistrat beslutter i forhold til kommunens veje.

Du bør absolut læse og forstå færdselsloven § 14 stk 1 og op til 3 om hvor du må færdes med din "bil". ;)

Hilsen Leif.
Behøver ikke at læse, hvor jeg må køre med min "bil". Jeg skal benytte cykelstien, når der er en. Men jeg undgår cykelstierne på billederne. og det kan jeg gøre ved at dreje ned af en sidevej uden cykelstier, og hen til hvor jeg bor (heller ikke nogen cykelsti her).

Resten af cykelstierne i byen er nogenlunde at køre på. Og jeg blev stoppet af en emsig mc betjent for snart 3 år siden, netop fordi jeg ikke benyttede cykelstien. Jeg gad ikke forklare ham hvorfor jeg undgik 100 meter af cykelstien, som er den samme som på billederne. Ku' være man skulle investerer i et dashcam, så man kan se de dårlige cykelstier her i byen :D
Den besked siger mig så du slet ikke har forstået landets lovgivning omkring knallertkørsel på cykelstierne. :mrgreen:

I øvrigt er der noget der siger mig du måske ret hurtigt kan komme til at levere beviser mod dig selv ved at investerer i et Dashcam. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Snart slut med knallerter på cykelstien

Ulæst indlæg af rjskib »

Mentalt har jeg forberedt mig på følgende, ved et evt møde med en betjent:

Cykelstien er så smal, at det er nødvendig at nedsætte farten meget. Det er en alvorlig sag at køre et baghjul ud over kantstenen, for så vælter køretøjet. Den nedsatte fart indebærer,
at man så er til væsentlig ulempe for cyklister.

Uddrag fra www.fstyr.dk

"Cykelsti må ikke benyttes hvis knallertens bredde er til væsentlig ulempe for andre på cykelstien."

Jeg har det udprintede med i køretøjet, håber det vil virke overbevisende.

PDF filen fra fstyr:
Fakta om knallerter.pdf
(99.49 KiB) Downloadet 74 gange

Vi ser ofte kabinescootere placere sig i venstre vognbane før venstresving, tilsyneladende er der ingen konsekvens. Vi er nu aldrig blevet stoppet, da vi normalt tager cykelstien. Vi plejet nu også at undgå de steder,
hvor vi ved at cykelstien er rigtig træls. Men en gang imellem "snyder" vi.

//Jørgen
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Snart slut med knallerter på cykelstien

Ulæst indlæg af Jps »

Lanbo*

Er det disse paragraffer du mener, jeg ikke kender til?? :D

Stk. 2. Lille knallert skal føres på cykelsti, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning. Hastigheden skal på cykelsti afpasses således, at der ikke fremkaldes fare eller ulempe for den øvrige færdsel på denne. Cyklist og fører af lille knallert må kun anvende cykelsti i højre side af vejen i færdselsretningen, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning.
Stk. 3. Cykel eller lille knallert må ikke føres på cykelsti, såfremt køretøjet på grund af dets bredde i belæsset eller ubelæsset stand kan være til væsentlig ulempe for andre kørende på cykelstien.
Stk. 4. Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om cyklisters anvendelse af fortov og gangsti. Der skal i sådanne tilfælde være klar adskillelse mellem den del af fortovet eller gangstien, hvorpå cyklister må færdes, og den del, der er forbeholdt for gående.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Snart slut med knallerter på cykelstien

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 26. november 2023 21:19 Lanbo*

Er det disse paragraffer du mener, jeg ikke kender til?? :D

Stk. 2. Lille knallert skal føres på cykelsti, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning. Hastigheden skal på cykelsti afpasses således, at der ikke fremkaldes fare eller ulempe for den øvrige færdsel på denne. Cyklist og fører af lille knallert må kun anvende cykelsti i højre side af vejen i færdselsretningen, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning.
Stk. 3. Cykel eller lille knallert må ikke føres på cykelsti, såfremt køretøjet på grund af dets bredde i belæsset eller ubelæsset stand kan være til væsentlig ulempe for andre kørende på cykelstien.
Stk. 4. Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om cyklisters anvendelse af fortov og gangsti. Der skal i sådanne tilfælde være klar adskillelse mellem den del af fortovet eller gangstien, hvorpå cyklister må færdes, og den del, der er forbeholdt for gående.
Hvorfor spørge når du kender svaret ? ;)

Hilsen Leif.
Besvar