Snart slut med knallerter på cykelstien

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Snart slut med knallerter på cykelstien

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 26. november 2023 20:20 Mentalt har jeg forberedt mig på følgende, ved et evt møde med en betjent:

Cykelstien er så smal, at det er nødvendig at nedsætte farten meget. Det er en alvorlig sag at køre et baghjul ud over kantstenen, for så vælter køretøjet. Den nedsatte fart indebærer,
at man så er til væsentlig ulempe for cyklister.

Uddrag fra www.fstyr.dk

"Cykelsti må ikke benyttes hvis knallertens bredde er til væsentlig ulempe for andre på cykelstien."

Jeg har det udprintede med i køretøjet, håber det vil virke overbevisende.

PDF filen fra fstyr:
Fakta om knallerter.pdf


Vi ser ofte kabinescootere placere sig i venstre vognbane før venstresving, tilsyneladende er der ingen konsekvens. Vi er nu aldrig blevet stoppet, da vi normalt tager cykelstien. Vi plejet nu også at undgå de steder,
hvor vi ved at cykelstien er rigtig træls. Men en gang imellem "snyder" vi.

//Jørgen
Det korte med det lange er at du gerne må bruge højre side af kørebanen med en 30 knallert/kabinescooter, hvis der skønnes ikke at være plads på cykelstien (Bemærk det er chaufføren af køretøjet der skal foretage skønnet, ingen andre). Det betyder faktisk også du gerne må bruge kørebanen til overhaling af andre langsomkørende på cykelstien. Folk skal bare lige huske at se sig tilbage om der er fri vejbane inden de kører ud.

Hvis der er en hvid plade på kabinescooteren er det tilladt at bruge venstre side af kørebanen ved venstresving men man må skam også holde ind i højre side og vente på der bliver fri bane i begge retninger inden venstresvinget foretages da det er reglerne for bil og motorcykel der skal bruges, er der derimod en gul plade på køretøjet skal et venstresving foretages fra højre side af vejbanen når der er fri bane i begge retninger.

Hilsen Leif.
Besvar