Motoren prutter?

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Motoren prutter?

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Det lyder som noget med antænding af benzin. Lydene kommer kun når jeg deaccelererer ved at give slip på gashåndtaget. Og der er ikke nogen takt eller regelmæssighed. Det er bare blevet værre i løbet af en måned. Hvis der kommer noget skidt ind i karburatoren gennem luftfilteret, så sætter det sig nok et sted? Jeg forsøgte desuden at finde simmerringene på de tekniske tegninger i reservedel-listen, men dem fandt jeg ikke. Der var en dag hvor jeg kørte en lang tur for at lytte til de lyde, og så havde jeg motorstop til slut. Men jeg fik starten knallerten alligevel. Og der lugtede brændt. Efter den tid fik jeg omsider justeret ventilerne, men lydene fortsatte uændret. Der har ikke været flere motorstop. Mekanikeren spurgte om "der ellers var noget du skulle have lavet" og "hvor langt den havde gået".
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Motoren prutter?

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 30. oktober 2023 14:51 P006384600101000

Ikke på lager

Billede
Hvis det er den karburator du har lagt en tegning op af der sidder på motoren, kan du godt glemme alt om den henvisning scootermanden kom med da de er meget forskellige i virkemåde.

Det er åbenbart uforbrændt benzin i udstødningen der antændes når du slipper rullen. Den eneste måde din motor kan suge benzin ind med lukket gasspjæld, der så ikke lukker helt alligevel, er gennem tomgangsdyssen/blandingsskruen i karburatorens tomgangsdel. Forudsat du ikke har skruet blandingsskruen helt vildt ud burde der ikke kunne suges så meget benzin ind i cylinderen at der ikke er ilt nok til det kan ikke kan forbrændes samme sted. Tomgangsblandingsskruen skal justeres så motoren villigt tager gassen når spjældet åbnes fuldt ud uden udsættere, hvilket typisk er mellem 1 1/2 og 2 1/2 gange ud.

Dit luftfilter vasker du af i benzin, lader det tørre og drypper derefter lidt motorolie rundt omkring på indsatsen og lader det dryppe af inden monteringen.

Må jeg spørge om motoren ikke trækker og går bedre efter du fik justeret ventiler ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Motoren prutter?

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Hej Leif!
Jeg har været hos thansen efter et tændrør og raserianfald over folks mening om mine private oplysninger. Så raserende skifter jeg tændrør igen og igen og havde nær ødelagt gevindet på motoren. Men jeg har lige kørt rundt på må og få. Det er måske noget mekanisk alligevel ved det der speeddownsystem som ses i reservedelslisten. Jeg kan bare ikke lave det. Folk pisser på mig over hele byen-

men altså bortset de smældende lyde kører den pisse godt nu

vh
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Motoren prutter?

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

[img][/img
Vedhæftede filer
20231030_121331.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Motoren prutter?

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Hvis der er noget med karburatoren, så spørger jeg ham i Mønsted.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Motoren prutter?

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 30. oktober 2023 18:42 Hej Leif!
Jeg har været hos thansen efter et tændrør og raserianfald over folks mening om mine private oplysninger. Så raserende skifter jeg tændrør igen og igen og havde nær ødelagt gevindet på motoren. Men jeg har lige kørt rundt på må og få. Det er måske noget mekanisk alligevel ved det der speeddownsystem som ses i reservedelslisten. Jeg kan bare ikke lave det. Folk pisser på mig over hele byen-

men altså bortset de smældende lyde kører den pisse godt nu

vh
Med "speeddownsystem" mener du dermed den automatiske nedgearing ?

Nåå, du giver dem bare deres eget tlf nummer, hvis de ikke mener det er muligt at sælge et tændrør uden og kende dit skonummer. :mrgreen:

Det med udskiftning af tændrør lader jeg stå et øjeblik .....

Der er nok ikke andet at gøre end og blive med at køre indtil det siger noget rigtigt alvorligt nu siden det lige pludselig ikke er i udstødningen det "prutter" mere. ;)

Hilsen Leif.

Hilsen
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Motoren prutter?

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Ja. Men jeg undersøgte hvilket tændrør det skulle være og købte et NGK CR7 HSA. Der skulle en tynd spændeskive på i stedet for den der sad. Siden jeg skilte del hele ad (koblingshuset) har jeg kørt med et AWINA CR6HNSA. Jeg havde fat i støvsugeren for at suge grater ud af hullet.

Og det der speeddown system fungerer sådan at man ikke kan motorbremse, men som jeg skrev på en anden debat, laver klokken på primærkoblingen under speeddown flere omdrejninger end ankeret. Og om den så får for meget benzin? Jeg har justeret tomgangs-skruen udad, så tomgangen står noget lavere. Men den nye kobling er nu bedre end den gamle. Den gamle havde gummi-agtig belægning på armene og den nye en slagfast belægning.

MANGE TAK FOR RÅD!
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Motoren prutter?

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Hvor mange omdrejninger tager akslen mainshaft per minut (RPM), og så smælder klokken lidt, fordi klokken på countershaft tager (mange) flere uanset udveksling. Det er uoriginale reservedele.

Billede fra Ringenes Herre, hvor Gondor kalder på hjælp fra Rohan. Der bankes på klokken med en hammer, og der bliver krig (igen).

Billede
Vedhæftede filer
klokken.jpg
Besvar