Midlertidige støttehjul på motorcykel

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Midlertidige støttehjul på motorcykel

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Midlertidige støttehjul på motorcykel

Ulæst indlæg af Landbo »

Ja den indretning må absolut være noget for folk der ikke kan tygge brød mere. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 406
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Midlertidige støttehjul på motorcykel

Ulæst indlæg af GYS »

Det er egentligt ikke en dårlig idé. Det er ikke nødvendigt at slå støtteben op og ned, og du kan side tilbagelænet og læse avis når den står stille, og køre som en normal MC når den kører. Jeg kunne forestille mig det brugt til fremtidige BMW'er, måske kabinetypen. Jeg forestiller mig magelige BMW kunder, som typiske kunder til sådan en motorcykel/bil.

Styres støttehjulene elektronisk, så vil en detektionsmekanisme desuden kunne sænke dem, for at forhindre motorcyklen vælter.

Måske kunne man forbedre støtteføderne, ved at også kunne skubbe eller dreje dem ud, så de kommer længere til højre og venstre, og derved kan forhindre at motorcyklen kan vælte. Det, som går galt, når en motorcykel vælter, er den manglende styreevne. Dette kunne løses med et par hjul på hver side, der automatisk hurtigt slås ud og styrer når den er styrtet.

Hvis jeg var kørelærer, kunne jeg godt tænke mig sådan en motorcykel, sammen med en tæller, der tæller hvor mange gange at kørerne "vælter".

Der er også lavet eksperimenter med hurtigroterende gyroer, der kan stabilisere motorcyklen, både når den står stille, og hvis den rammes af en bil i uheld. Det er måske en bedre løsning, og mindre synlig, men nok også dyrere.

Metoden med hurtigroterende gyroer er meget simpel. Du har to hurtigsvingende hjul, der roterer hurtigt i hver sin retning, og som er i vandret plan. Kræfterne går op, og den påvirker ikke motorcyklen. Men, tipper du de to hjul f.eks. så de begge er lavest mod midten af hjulene, og højst længt væk fra midten, så vil motorcyklen påvirkes sidelands. Det er muligt elektronisk at styre præcist, hvordan at motorcyklen skal hælde ved at tippe hjulene lidt. Det ses lidt inde i youtube videoen jeg linker til senere, hvordan hjulene vipper for at stabalisere den (45 sekunder inde i videoen).

Det er samme metode, som bruges til at stabilisere sattelitter og rumteleskober.

Ved en gyrostabiliseret motorcykel, kan det også være en fordel med de to støttehjul. De kan måske være mere praktiske, og give større sikkerhed, end et par støtteføder der automatisk går ned som i den nuværende gyrostabiliserede model. Anvendes støttehjul, kan de måske give en ekstra sikkerhed, da de kan hjælpe hvis nødvendigt. Støttehjul kan placeres så de peger i en retning, hvor de presser motorcyklen til oprejst stilling, når støttehjulene får kontakt med jorden, såldedes den vedbliver at kunne styres med forhjulet.

https://www.youtube.com/watch?v=kPyIwY2hJ_A

Om Lit-Motors "C1" bliver populær må fremtiden vise. Men nogen tror på den.
Ihvertfald, har Kineserne lavet en kopi - og det er halvvejen til success:
https://electrek.co/2016/06/14/chinese- ... c-vehicle/
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Midlertidige støttehjul på motorcykel

Ulæst indlæg af Jps »

Her er en MC med støttehjul. Den er fra Topgear med Jeremy Clarkson som passager. :)

Besvar