Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Nej, ikke så præcist. Det er måske 7 år siden. Den har været strammet adskillige gange.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Ned af bakke uden at give gas. Motoren suger ind men karburatoren giver kun til tomgang.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Måske fordi spillerummet for indsugningsventilen er blevet for stort.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Der var oplevelse af højt forbrug af brændstof og knallerten lugtede i skuret af olie og benzin, mere end den plejer. Hvis der indsuges for meget benzin ved tomgang og fart kan de der detonationer opstå, bankelyd. Hvinende, skrabende lyd.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 8. oktober 2023 16:11 Nej- Men jeg har strammet kæden for nyligt. Den kører en omgang på cirka 1 sekund. Men hvis der er et svagt led. Og hvis det kun er ved svag belastning og 30 km/t nedad. Så trækker baghjulet kæden fremad (tyngdekraften) og man hænger i motoren. Hvis jeg giver gas siger det ikke noget. Den første tid frem til 6500 km kørte jeg med en grå motor. Og jeg ødelagde min motor ved at stramme kæden for meget og den sprang, samleleddet spang. Kæden slog motor huset i stykker. Det ville være det billigste at skifte motoren ud med en ny og det kostede 5000 kroner. Den nye motor var sort.
Aldrig har jeg grædt over en knallert.

Og det skal ikke ske igen. Lærepengene er betalt. Ny kæde og fortandhjul fås på speedline.dk- Men jeg vil starte med at inspiceret vraget. Der står nede i skuret og leg lever desuden i landflygtighed og tvang,
Nå på den måde :wave: , jeg læste det som om du mente at det var kæden der driver knastakslen der larmede. :angel:

Kæden til drivhjulet er der en tommelfingerregel der siger, man ikke må stramme den mere end den med en let finger kan skubbe den 1 cm op midtpå når der sidder en person på knallerten. Husk at vend låsen på kæden rigtig (den runde ende mod den retning kæden løber) så låsen ikke render af.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 8. oktober 2023 18:10 Der var oplevelse af højt forbrug af brændstof og knallerten lugtede i skuret af olie og benzin, mere end den plejer. Hvis der indsuges for meget benzin ved tomgang og fart kan de der detonationer opstå, bankelyd. Hvinende, skrabende lyd.
Øh, ikke på grund af medløb på motoren (lukket gasspjæld). Der må være noget andet helt galt med din motor hvis ............... :yikes:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Hej
Jeg tror ikke karburatoren er i uorden. Men hvis indsugningsventilen er for åben, for løs, kunne der komme mere luft/benzin damp ind i kammeret end der forbrændes. Hvis spillerummet var 0,08 mm og ikke 0,05 mm. Måske også tidligere og senere i 1. takt, indsugningstakten. Det giver ikke nødvendigvis et tab af kompression i arbejdstakten, 2.takt, jeg ved det ikke. Men dette problem giver måske utilsigtet forbrænding.

Sådan at der er en våd motor. Men nu prøver jeg at få stillet ventilerne, og så må jeg se om det hjælper. Og jeg har købt et sæt søgerblade.

Billede
Vedhæftede filer
feeler gauge.png
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Jeg har ikke styr på teorien.
Billedet viser at ventilerne åbnes indad. Hvorfor stiller man ventilerne?
Billede
Vedhæftede filer
motor.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 8. oktober 2023 20:53 Hej
Jeg tror ikke karburatoren er i uorden. Men hvis indsugningsventilen er for åben, for løs, kunne der komme mere luft/benzin damp ind i kammeret end der forbrændes. Hvis spillerummet var 0,08 mm og ikke 0,05 mm. Måske også tidligere og senere i 1. takt, indsugningstakten. Det giver ikke nødvendigvis et tab af kompression i arbejdstakten, 2.takt, jeg ved det ikke. Men dette problem giver måske utilsigtet forbrænding.

Sådan at der er en våd motor. Men nu prøver jeg at få stillet ventilerne, og så må jeg se om det hjælper. Og jeg har købt et sæt søgerblade.

Billede
Nope, hvis insdugningsventilen står for løs, vil ventilen ikke åbne nok til du kan opnå max fyldning af cylinderen og dermed kan motoren ikke leverer den ydelse den er opgivet til. Står indsugningsventilen derimod for stram kan du risikere ventilen ikke lukker helt og du dermed mister komposion i motoren og ventil/ventilsædet dermed bliver brændt. Det vil du typisk mærke når motoren bliver driftsvarm og ventilen dermed bliver en lille smule længere. Det med at brænde ventilsæde/ventil er ikke noget der normalt sker på en encylinderet motor, da den så ikke vil gå ordentlig eller skyde ud gennem karburatoren. På en flercylindret motor var det ret normalt det skete i gamle dage når folk glemte at få stillet ventiler på motoren.

Hvis din motor lugter af benzin under drift har du et karburator problem og hvis du glemmer at lukke for benzinhanen når knallerten står henstillet er det en klar Error 40. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 8. oktober 2023 21:11 Jeg har ikke styr på teorien.
Billedet viser at ventilerne åbnes indad. Hvorfor stiller man ventilerne?
Billede
Øh, ja det har jeg før observeret. :clap:

Det gør man for at kompenserer for slid på knast, ventilløfter og nikketøj. Ventilspillerummet er der for at kompensere for metal udvider sig når det bliver varmt. På en ventil er det mest ventilstammen der bliver en smule længere når motoren bliver varm.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 8. oktober 2023 23:00, rettet i alt 1 gang.
Besvar