Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Det ser ud til i Madass service-vejledningen at spillerummene skal være: indsugning 0,08 (+/- 0,02) og udstødning: 0,05 (+/- 0,02). (FEEEJL)., Saxy'en har noget nær den samme 49 kubik motor. Og det er samme spillerum, læser jeg på Scootergrisen's. Altså ikke Madass 125 kubik.
Man kan dreje krankakslen mod uret og finde mærket 2 gange i sighting hole, men vælge kompressionstakten hvor begge ventiler står lukket. Ellers vil man ved udstødningstakt have en åben udstødningsventil og der kan den ikke justeres.
Men jeg vil ikke selv lave det på min Saxy (35). Det er spændende om en bestemt mekaniker vil hjælpe så jeg må spørge pænt.
Der er lidt mislyd ved motoren, nogle bankende/tikkende lyde ved motoren når jeg kører ned af bakke uden at give gas. Knallerten går let i stå når jeg starter den. Der var motorstop.


Under kompressionstakten må begge ventiler lukke tæt, da der ellers vil være tab af kompression, og dette kan måske give nogle bankelyde, fortændinger, detonationer? At forbrændingen ikke sker i præcist det rigtige tidsrum, tændingen bliver upræcis.
Senest rettet af Claus Damsgaard 8. oktober 2023 14:27, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du fik vist byttet om på tallene. Det er:
Indsugningsventil: 0,05 mm.
Udstødningsventil: 0,08 mm.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... df#page=51

Du skal bare have et sæt søgerblade i korrekt tykkelse.
Så kan du vist let måle ventilspillerummet på din motor.
Ligesom her hvor tykkelsen springer fra 0,05 til 0,06 mm osv.
billed0112.jpg
billed0112.jpg (45.4 KiB) Vist 1944 gange
Der er nogle søgerbladesæt hvor tykkelsen springer fra 0,05 til 0,10 mm og det vil så ikke være så brugbart da du så ikke kan måle det præcist.

Du kan selvfølgelig godt betale en mekaniker for at gøre det men du kunne måske i stedet købe et søgerbladesæt af mekanikeren og så selv gøre det.
Det kan godt være lidt besværligt at indstille spillerummene perfekt men det tilgengæld så sjældent det skal justeres.

Hvis du tror det er pga. af ventilspillerum at der er bankende/tikkende lyde så kan du prøve både mens motoren er kold og mens den er varm og høre forskellen.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Hej Scootergrisen!
Ja, du har ret, selvfølgelig har du ret. Men jeg tror, jeg kører til mekanikeren i morgen. Og jeg har også kigget på Youtube. Og fået forklaret hvad "spillerummet" er.

0,05 mm og 0,08 mm.

Søgeblad.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 8. oktober 2023 11:54
Der er lidt mislyd ved motoren, nogle bankende/tikkende lyde ved motoren når jeg kører ned af bakke uden at give gas. Knallerten går let i stå når jeg starter den. Der var motorstop.


Under kompressionstakten må begge ventiler lukke tæt, da der ellers vil være tab af kompression, og dette kan måske give nogle bankelyde, fortændinger, detonationer? At forbrændingen ikke sker i præcist det rigtige tidsrum, tændingen bliver upræcis.
Din mislyd kan skyldes et forkert tændingstidspunkt eller at toppen af stempel/topstykke er godt kokset til. Hvis du hælder benzin med for lille oktantal på tanken giver det også bankelyde i en firtakter.

Nej, begge ventiler skal absolut være lukket under forbrændingstakten ellers brænder du ventilsædet/ventilen. Hvis der ikke er angivet en speciel måde til indstilling af ventilspillerummet på din motor, går du ikke helt fejl af og gøre det når stemplet er i top under forbrændingstakten.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 8. oktober 2023 15:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Jeg har set to sider om problemet:

Billede
Vedhæftede filer
ventiler.png
vent2.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Jeg ved ikke hvad det er for en mislyd, men kun ved 30 km/t ned af bakke og når jeg giver slip på gashåndtaget. Ca 1 sekund mellem lydene. Ellers ikke. Nu har knallerten desuden ikke været til service i 2½ år og man skulle stille ventiler hvert 5000 km. Så jeg vil gøre den gamle ven den tjeneste at betale lidt mulig reparation og ellers sælge den fra og købe en VGA speed-x (EFI) 30 km her i Viborg. )
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Måske er det kæden.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 8. oktober 2023 15:38 Måske er det kæden.
Næppe med ca 1 sekund mellem hver mislyd. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Nej- Men jeg har strammet kæden for nyligt. Den kører en omgang på cirka 1 sekund. Men hvis der er et svagt led. Og hvis det kun er ved svag belastning og 30 km/t nedad. Så trækker baghjulet kæden fremad (tyngdekraften) og man hænger i motoren. Hvis jeg giver gas siger det ikke noget. Den første tid frem til 6500 km kørte jeg med en grå motor. Og jeg ødelagde min motor ved at stramme kæden for meget og den sprang, samleleddet spang. Kæden slog motor huset i stykker. Det ville være det billigste at skifte motoren ud med en ny og det kostede 5000 kroner. Den nye motor var sort.
Aldrig har jeg grædt over en knallert.

Og det skal ikke ske igen. Lærepengene er betalt. Ny kæde og fortandhjul fås på speedline.dk- Men jeg vil starte med at inspiceret vraget. Der står nede i skuret og leg lever desuden i landflygtighed og tvang,
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Den er leveret med et 11 tands fortandhjul, men skiftet til 12 tænder sidste gang jeg fik skiftet kæde for cirka 5 år siden. Sliddet på fortandhjulet er stort og på 60 tænder bagtangdhjul noget mindre. Men under låget bagved venstresiden af motorhuset fylder tandhjulet lidt for meget og hvis kæden er så løs og lang i leddene, at kæden konflikter mod noget, så er det kun ved den særlige begivenhed at jeg kører på frihjul nedad uden benzin..
Besvar