Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 10. oktober 2023 11:52 Hvis indsugnings-ventilen ikke lukker tæt ved arbejdstakten, og man ikke giver gas, men kører 30 km/t alligevel, fordi det går ned af bakke - så kan man høre det?

Der er nogle detonationer, ekstra eksplosioner, men giver man gas, hører man det ikke. Ventilspillerummet er for lille, der suges for meget benzin ind. Måske er spillerummet endda blevet negativt
Hvis indsugningsventilen ikke lukker 100% tæt vil du have problemer med at starte motoren og er det meget grelt vil den skyde ud af karburatoren, især ved fuld gas.

Hvis dine betragtninger til sidst skal give nogen mening, skal alle lærebøger om fejlfinding i firtaktsmotorer skrives om. :silent:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af scootergrisen »

På min karburator var der et system til at lukke for noget af luftindsugningen når man kom kørende også pludseligt lukkede ned for gashåndtaget og det skulle være for at undgå nogle forbrændinger. I udstødningen. Måske.
Men du kan jo prøve om det du oplever også sker hvis du holder stille på toppen af bakken med motoren i tomgang og så trille ned til den komme op på 30 km/t uden at øge motorens opdrejninger.
Eller om det måske kun er noget du oplever når du kører med 30 km/t ned af bakke og så slipper gashåndtaget pludseligt.
Der er vel ikke noget der hedder negativt spillerum. Når der er kontakt må det være nul spillerum. Negativt spillerum lyder som at kunne gå igennem en væg.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Der er lidt startproblemer. Og spillerummet kan være 0 mm. Hvis rocker arm sidder i vejen for ventilens tilbageslag, der drives af en fjeder, og hvis der begynder at tabes kompression, så vil det være under kompressionstakt og arbejdstakt. Under indsugningstakt er der åbent. Men så kommer kompressionstakten, hvor der skal være lukket, arbejdstakten, hvor der skal være lukket. Men er der ikke lukket? Hvis indsugningsventilen ikke lukker ved arbejdstakten, så vil der være en lille indsugning under arbejdstakten. Der vil ske nogle detonationer efter tændingen, som ikke høres så meget. Måske netop når gashåndtaget slippes helt, og der suges tomgangsbenzin ind - under arbejdstakten - så det kan høres fordi der ikke er så meget normal støj. Og indsugningstakten vil nok få for meget benzin, fordi ventilen står helt skævt. Under alle omstændigheder får motoren for meget benzin.

Man justerer ventilerne, fordi den tekniske konstruktion gør det muligt. Der kan være flere grunde til problemer med en 4-takts-motor, og man justerer ventilerne for optimal drift.

Gasudvidelsen under arbejdstakt giver ikke indsugning, men altså ved tomgangsbenzin er gasudvidelsen mindst, og tændingen er der stadigvæk. Det er så det at der kommer nogle små forbrændinger (fortændinger) på vej ned af bakke. Ventilerne skal justeres.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Jeg kan godt rulle nedad uden kranken løber med, men hvor der er tomgangshastighed og hvor primærkoblingen ikke tager ved. Det giver ikke fortændinger. Men den knallert er speciel. Den kan ikke motorbremses. Man må bruge bremsen, og når jeg kører ned af, kommer farten let op under 35-38 km/t. Så er omdrejningerne i et antal, hvor primærkoblingen ikke giver slip, men den står endda i 2. gear, så det er uden betydning? Først når jeg holder næsten stille, skifter knallerten ned i 1. gear, hvor der kobles ind med primærkoblingen. Og den skifter op i 2. gear ved 25-30 km/t, hvorefter den ikke trækker i primærkoblingen længere, fordi second clutch går ind i indgreb.

Billede
Vedhæftede filer
speeddown.png
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Et billede med gearkassen
Her ses krankakslen slet ikke, men mainshaft med primærkobling og til venstre countershaft med second clutch. Og kickstart-akslen.
Billede
Vedhæftede filer
20221115_124348_resized.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 10. oktober 2023 14:21 Der er lidt startproblemer. Og spillerummet kan være 0 mm. Hvis rocker arm sidder i vejen for ventilens tilbageslag, der drives af en fjeder, og hvis der begynder at tabes kompression, så vil det være under kompressionstakt og arbejdstakt. Under indsugningstakt er der åbent. Men så kommer kompressionstakten, hvor der skal være lukket, arbejdstakten, hvor der skal være lukket. Men er der ikke lukket? Hvis indsugningsventilen ikke lukker ved arbejdstakten, så vil der være en lille indsugning under arbejdstakten. Der vil ske nogle detonationer efter tændingen, som ikke høres så meget. Måske netop når gashåndtaget slippes helt, og der suges tomgangsbenzin ind - under arbejdstakten - så det kan høres fordi der ikke er så meget normal støj. Og indsugningstakten vil nok få for meget benzin, fordi ventilen står helt skævt. Under alle omstændigheder får motoren for meget benzin.

Man justerer ventilerne, fordi den tekniske konstruktion gør det muligt. Der kan være flere grunde til problemer med en 4-takts-motor, og man justerer ventilerne for optimal drift.

Gasudvidelsen under arbejdstakt giver ikke indsugning, men altså ved tomgangsbenzin er gasudvidelsen mindst, og tændingen er der stadigvæk. Det er så det at der kommer nogle små forbrændinger (fortændinger) på vej ned af bakke. Ventilerne skal justeres.
Nej Claus, hvis indsugningsventilen ikke lukker 100% vil overtrykket fra stemples vej mod toppen i kompressionstakten sive baglæns tilbage gennem karburatoren. Du kan ikke få en lille indsugningstakt samtidig med der er overtryk i cylinderen.

Og du kan ikke stille ventilspillerummet til 0 mm, og slet ikke med kold motor som det normalt foreskrives for den type småmotore, da ventilstammen bliver lidt længere når motoren bliver driftsvarm og så er ventilen pludselig ikke tæt mere. Samtidig påfører du også knasten et ualmindeligt stort ødelæggende slid.

Vil anbefale dig bare at sørge for motorens grundindstillinger er som foreskrevet i stedet for og sidde at opfinde alle mulige dårligdomme som en bedre hybokonder. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Du forstår ikke hvorfor man justerer ventiler. Det kommer til at handle om at spille klog. Man gør det når motoren er kold. Kald det en grundindstilling af motoren. Spillerummet er nødt til at være stort nok til at ventilen kan slå tilbage. Det skal den kunne fordi den ellers ikke kan lukke tæt i kammeret. Omvendt, er spillerummet for stort, kan den ikke skubbes langt nok ind af rocker arm, og så lukkes der ikke nok op for brændstof eller udstødningsgas.

De små lyde er små. Og der er meget lidt unormal støj. Og det skyldes en utæt indsugningsventil. En grundindstilling garanteres her af muligheden for at stille de forbandede spillerum.

Bare fordi jeg selv er så klog, så er der aldrig mulighed for samarbejde om noget. Kalder mig hypokonder. Tak, da.

Billede
Vedhæftede filer
ROCKER ARM.jpg
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Det er efterår sagde sygeplejersken. Ja, men det regner og blæser og der er 10 graders varme.
Så der er trods alt grunde til at tro,
At det er efterår.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Landbo »

Claus Damsgaard skrev: 11. oktober 2023 09:27 Du forstår ikke hvorfor man justerer ventiler. Det kommer til at handle om at spille klog. Man gør det når motoren er kold. Kald det en grundindstilling af motoren. Spillerummet er nødt til at være stort nok til at ventilen kan slå tilbage. Det skal den kunne fordi den ellers ikke kan lukke tæt i kammeret. Omvendt, er spillerummet for stort, kan den ikke skubbes langt nok ind af rocker arm, og så lukkes der ikke nok op for brændstof eller udstødningsgas.

De små lyde er små. Og der er meget lidt unormal støj. Og det skyldes en utæt indsugningsventil. En grundindstilling garanteres her af muligheden for at stille de forbandede spillerum.

Bare fordi jeg selv er så klog, så er der aldrig mulighed for samarbejde om noget. Kalder mig hypokonder. Tak, da.

Billede
Jo Claus, som uddannet mekaniker for snart 50 år siden ved jeg ved udmærket hvorfor man justerer ventilspillerummet. Det gør man for at kompensere for slidet på knast, løfter, nikketøj og ventilsæder. Det emmene synes jeg ikke du skal prøve at belærer mig i med dine "hjemmestrikkede" teorier. ;)

Du må naturligvis selv om hvad du gør ved din motor, men et godt træk ville være at få styr på ventilspillerummet inden du brænder ventilsæderne og ventilerne, når du mener "der er en lille indsugning i kompressionsslaget" på din motor.

Du behøver ikke at citerer mig med hvad jeg før har skrevet Claus. :mrgreen:

Nej Claus, jeg har ikke kaldt dig for hypokonder men kun brugt ordet til en sammenligning med det du var i gang med at forsøge og forklare.

Citat: "Bare fordi jeg selv er så klog, så er der aldrig mulighed for samarbejde om noget." Citat slut. Ja der er vist ingen tvivl om du lider af storhedsvandvid med din sidste svada: https://denstoredanske.lex.dk/storhedsvanvid ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Ja du tror du er klog, Leif.
Besvar