Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Nu har jeg bestilt en ny cdi hastighedsbegrænser (5 ben). Den gamle har siddet der i næsten 10 år. Den regulerer tændingen.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Den er skiftet, den speedtracker fra daxshoppen med een magen til. Det var ikke det.

Den lyd skyldes muligvis en mindre konflikt mellem klokken og koblingsarmene i primærkoblingen. Det er kun ved 'speeddown' hvor klokken laver overløb i forhold til koblingsankeret, der går noget ned i omdrejninger og rører ved klokken. Stadig lidt indgreb.

Klokken er i et blødt metal. Måske skal jeg forstå det sådan; hvad mekanikeren sagde, at "den hænger lidt", hvilket jeg ikke forstod, men svarede, at jeg "ikke var ekspert" - så skal jeg bare lade den hænge og ringe. Ha ha. Så forsvinder den lyd måske. Det skal jo laves ordentligt, og clutch cover skulle vende som den først gjorde. Og en lille shim spændeskive udenpå.

Men den kører fandme godt nu. Smurt i olie. Men den har ikke noget immunforsvar.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Men tomgangsskruen har jeg løsnet en del. Det betyder at tomgangshastigheden er noget lavere. Den shim udenpå koblingen er en forbedring i alt. Og nu hvor ventilerne blev fikset (i Mønsted) så er der bedre benzinøkonomi tror jeg. Han sagde at især udstødningsventilen stod skævt. Det har jeg hørt før i Kjellerup.
Brugeravatar
Claus Damsgaard
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
Scootere: Sachs Saxy 25/45

Re: Sachs Madass, Saxy: Ventiler justering

Ulæst indlæg af Claus Damsgaard »

Men, nej, jeg læste i brugervejledningen, at man bare skulle bruge el-starteren, for den virkede fint. Og det er min også begyndt med. Førhen brugte jeg altid kick-starteren. Men i vejledningen stod der, at man lige skulle bruge kick-starteren en gang i mellem, fordi den kunne gro fast. Det vil jeg prøve. Det ser ud til, at nogle tandhjul der drives fra kickstart akslen kører udenpå countershaft ( starting gear og finally gear ) Det sidder altså udenpå countershaft som er den aksel der virker til at have et problem med noget mekanisk, et medløb eller sådan noget, der giver lidt skramlelyd. Så de næste 10 gange vil jeg prøve kickstarten

Billede
Vedhæftede filer
startin2.png
starting.png
Besvar