Blæsekøling af kompressor på køleskab

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af scootergrisen »

På et køleskab kan sidde en kompressor bag på for neden der bliver varm.
Er det godt eller måske dårligt at sætte en blæser til at blæse luft på kompressoren så den ikke bliver så varm?
Der er den her køler på bagsiden hvor gas/væske vel så kan afkøles men jeg synes ikke den bliver specielt varm men kompressoren kan bliver rigtig godt varm.
Er det måske bedst at den bliver så varm eller er der en fordel ved at køle den med en blæser?
Der hvor køleskabet står er der bygget meget skab omkring og det står tæt ind til vægen og siderne. Der er hul øverst.
Kan lige prøve at kigge i manualen hvis jeg har den. Der står jo gerne noget med at der skal være x antal cm's plads så der er noget luft men tvivler lidt på det lever op til det med det skab der er bygget.
Fødderne står helt ude på en kant så kan ikke trække køleskabet længere frem umiddelbart.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Blæsekøling af kompressor på køleskab

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 28. september 2023 20:41 På et køleskab kan sidde en kompressor bag på for neden der bliver varm.
Er det godt eller måske dårligt at sætte en blæser til at blæse luft på kompressoren så den ikke bliver så varm?
Der er den her køler på bagsiden hvor gas/væske vel så kan afkøles men jeg synes ikke den bliver specielt varm men kompressoren kan bliver rigtig godt varm.
Er det måske bedst at den bliver så varm eller er der en fordel ved at køle den med en blæser?
Der hvor køleskabet står er der bygget meget skab omkring og det står tæt ind til vægen og siderne. Der er hul øverst.
Kan lige prøve at kigge i manualen hvis jeg har den. Der står jo gerne noget med at der skal være x antal cm's plads så der er noget luft men tvivler lidt på det lever op til det med det skab der er bygget.
Fødderne står helt ude på en kant så kan ikke trække køleskabet længere frem umiddelbart.
Kompressoren bliver normalt mere end håndlun når den kører. Luftstrømmen, der køler kompressoren, går hovedsagelig under skabet, op langs bagsiden og ud over toppen igen. Det er derfor folk ikke må aflægge ting under og på skabet når det ikke står på gulvet.

Hvis kompressoren kører meget mangler der normalt kølegas i systemet eller der har været uinbudte dyr i isoleringen. Vil foreslå du måler strømforbruget med din, dertil indkøbte effektmeter fra Aldi i en uge for at kontrollerer om skabet fejler noget.

Har skabet et stort effektforbrug, bytter man i dag til nyt.

Hilsen Leif.
Besvar