Reparation af elektrisk ledende bane i tastatur

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Reparation af elektrisk ledende bane i tastatur

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har/havde et tastatur hvor der var en elektrisk ledende bane på en tynd plastikfilm der var slidt over så nogle taster ikke virkede.
Så prøvede jeg med en lodde men det kunne det selvfølgelig ikke holde til fordi den varme loddetin smeltede plastikken så det blev endnu værre.

Men hvordan ville i reparerer sådan en elektriske ledende bane på en tynd plastik film der ikke tåler varm loddetin?
Nu har jeg ikke tænkt med at lave tastaturet men kunne være interessant at vide til en anden gang.
tastaturfilm.jpg
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
Scootere: Adly Thunderbike - 1998
Benelli 491 LC - 1999
Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994
Adly jet 100 - 1997
Adly pista - 1997
Geografisk sted: København

Re: Reparation af elektrisk ledende bane i tastatur

Ulæst indlæg af kokken »

Håber jeg har forstået spørgsmålet rigtigt.
Jeg har selv repareret kobberbane på et print med en slags maling.
Jeg husker ikke navnet,men det er en ledende maling der erstatter en bane.
Noget ala neglelak med en masse metalstøv blandet i.
Autofix.nu har noget de kalder ELECTRO LIM STÆRKT LEDENDE SØLVFYLDT
Det kunne være løsningen,hvis du oplever det igen.

Peter
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Reparation af elektrisk ledende bane i tastatur

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 25. september 2023 21:04 Jeg har/havde et tastatur hvor der var en elektrisk ledende bane på en tynd plastikfilm der var slidt over så nogle taster ikke virkede.
Så prøvede jeg med en lodde men det kunne det selvfølgelig ikke holde til fordi den varme loddetin smeltede plastikken så det blev endnu værre.

Men hvordan ville i reparerer sådan en elektriske ledende bane på en tynd plastik film der ikke tåler varm loddetin?
Nu har jeg ikke tænkt med at lave tastaturet men kunne være interessant at vide til en anden gang.

tastaturfilm.jpg
Et nyt tastatur koster formodentlig mindre end du skal betale for remedierne til et forsøg på at reparere det gamle, derfor byt til nyt. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 407
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Reparation af elektrisk ledende bane i tastatur

Ulæst indlæg af GYS »

Sølvlimen er nok den bedste, men dyr. Er det kun en lille sprække, tror jeg ikke der skal bruges meget.

Du kan også få sølvlim hos t-hansen (2 gr):
https://www.thansen.dk/vaerktoj/special ... 1227204747

Jeg vil måske forsøge med alutape eller kobbertape da jeg har det liggende. Jeg ved ikke, om det vil fungere. Men, det er billigt. Først vil jeg nok rense med isopropanol.

Kobbertape kan der loddes på. Alutape kan der ikke loddes på.

Man kan i nogle tilfælde bruge kobbertape til at reparere printbaner, da der kan loddes på det.

Både kobbertape og alutape tåler også høje temperaturer. Kobbertape tåler højeste temperatur. Dog, så tåler limen ofte ikke høj temperatur og tapen falder af ved opvarmning. Men, der fås kobbertape med lim der tåler høje temperaturer over 200 grader.

Kobbertape er også meget varmeledende og kan bruges til køling af komponenter. Alutape er ikke så varmeledende.

Kobbertape har en lav elektrisk modstand, og er derfor også god til EMI afskærmning.

Og kobbertape er god mod snegle.
Besvar