Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 26. september 2023 02:38
Landbo skrev: 25. september 2023 20:04 Der er du lidt galt på den med hensyn til forsikring af en knallert med nummerplade. Du skal opgive i hvilket forsikringsselskab du ønsker køretøjet forsikret i når du bruger APP'en og det samme gælder hvis du henter en nummerplade til et køretøj. så sender selskabet dig en opkrævning for forsikringen.

Er køretøjet fra før 2006 eller et 25 km/t invalideknallert fra før 2019, er det korrekt du selv skal kontakte et forsikringsselskab med stelnummeret og få tegnet en ansvarsforsikring til køretøjet hvis det skal køre på offentlig vej.

Hilsen Leif.
Ja, du behøver først at bruge APP'en eller melde ejerskiftet inden 4 dage efter salget. Du må gerne køre hjem på den først uden at melde ejerskifte hvis du f.eks. ikke har en smartphone, og det ikke er muligt før. I de første 4 dage gælder sælgers forsikring. Hvis du gør det med app'en sammen med sælgeren, så gælder din egen forsikring straks. Du bør derudover kontakte dit forsikringsselskab, og aftale forsikringen med dem. Der er en stor forsinkelse fra at skat registrerer forsikringen, og til forsikringsselskabet registrerer den, men i princippet burde den gælde fra skat registrerer den. Kontakter du forsikringsselskabet, så får du det i orden hurtigere, og får opkrævningen og policen hurtigere. Jeg tror, at det er en fordel, også forsikringsmæssigt, at du faktisk har betalt forsikringen, hvis der sker et uheld. Men, det er din forsikring der gælder, efter du har meldt ejerskiftet til skat. Før det, så er det sælgers ansvarsforsikring (og KUN ansvar), og den gælder højst de 4 dage, der må gå inden du melder ejerskiftet.
Det er for mig helt klart du overhovedet ikke har forstået prinsippet med APP'en Ejerskifte. Faktisk er det sådan at både sælger og køber skal være logget ind med MitID ved SKAT på samme tid for du kan ejerskifte køretøjet med APP'en. Fidusen er så det er umuligt for sælger og fuske på nogen måde. Man bruger naturligvis APP'en Ejerskifte i det øjeblik køretøj og penge skifter hænder. ;)

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 26. september 2023 17:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 26. september 2023 02:30
Landbo skrev: 25. september 2023 19:49 Der er du galt på den GYS, scootere og knallerter skal ikke til ejerskifte eller periodisk syn. Men politiet kan godt finde på og transporterer knallerter/scootere til en synshal for at få fastslået om der er foretaget konstruktive ændringer på køretøjet og især hvilken.

Hilsen Leif.
Det er korrekt, at de ikke skal til ejerskifte eller periodisk syn. Men, i visse tilfælde, så kan der hvis de er afmeldt kræves et syn, for at de kan godkendes. Det vil dog normalt ikke være tilfældet.

Du kan godt selv tage knallerten til syn, også selvom det ikke kræves. Består den ikke, så vil køretøjet blive afmeldt, og nummerpladerne fjernet. Det er et eksempel, hvor et afmeldt køretøj, vil skulle synes, eventuelt til omsyn, hvis den skal ud at køre på vejen igen. Du kan derfor ikke være 100% sikker på, hvis du køber et afmeldt køretøj, at den ikke skal til syn. Måske vil du kunne se det hvis du tjekker stelnummeret, at der står den er afmeldt på grund af den ikke har bestået syn. Er den importeret, og har ikke tidligere været registreret i Danmark, så vil den også skulle igennem et eller to syn. Jeg tror at den ved import skal igennem to syn, både import syn og en registreringssyn.

Det mest sikre, er derfor at købe et ikke afmeldt køretøj, eller et hvor du kan slå stelnummeret op skat.dk.
Og synsprocedure har du så heller ikke tjek på hvordan foregår. Måske det er bedst du lader være med og sitte og gætte vildt på hvordan det foregår ude i synshallerne. Nu bør du måske lige huske på at jeg er til syn med et køretøj næsten hver uge året rundt.

Lad nu være med at gøre spørger usikker med alle dine gætterier. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 406
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har aldrig brugt en app til ejerskifte. Jeg gør det via internettet. Og det skal være gjort inden 4 dage efter handlen. Gør du det via internettet skal sælger ikke logges på samtidigt. Det er køberens ansvar at lave ejerskifte. Det samme gælder for ejerskifte af biler og motorcykler.

De skriver følgende på skat's hjemmeside:
Hvis du sælger brugte køretøjer, skal du være opmærksom på, at den nye ejer har pligt til at omregistrere køretøjet indenfor 4 hverdage fra købet. Sker det ikke, kan du bede Motorstyrelsen om at afmelde det.

Du kan selv omregistrere de fleste køretøjer via Motorstyrelsens app Ejerskifte eller på nettet ved at logge på Motorregistret.

I appen skal du bruge dit NemID/MitID og dit betalingskort.
I Motorregistret skal du bruge dit NemID/MitID, køretøjets registreringsattest og dit betalingskort.

Du kan sagtens melde ejerskifte når du kommer hjem. Men du skal have køretøjets registreringsattest og dit betalingskort. Jeg plejer at gøre det på motorregisterets hjemmeside.
Senest rettet af GYS 26. september 2023 18:06, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 406
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af GYS »

Landbo skrev: 26. september 2023 17:28
GYS skrev: 26. september 2023 02:30
Landbo skrev: 25. september 2023 19:49 Der er du galt på den GYS, scootere og knallerter skal ikke til ejerskifte eller periodisk syn. Men politiet kan godt finde på og transporterer knallerter/scootere til en synshal for at få fastslået om der er foretaget konstruktive ændringer på køretøjet og især hvilken.

Hilsen Leif.
Det er korrekt, at de ikke skal til ejerskifte eller periodisk syn. Men, i visse tilfælde, så kan der hvis de er afmeldt kræves et syn, for at de kan godkendes. Det vil dog normalt ikke være tilfældet.

Du kan godt selv tage knallerten til syn, også selvom det ikke kræves. Består den ikke, så vil køretøjet blive afmeldt, og nummerpladerne fjernet. Det er et eksempel, hvor et afmeldt køretøj, vil skulle synes, eventuelt til omsyn, hvis den skal ud at køre på vejen igen. Du kan derfor ikke være 100% sikker på, hvis du køber et afmeldt køretøj, at den ikke skal til syn. Måske vil du kunne se det hvis du tjekker stelnummeret, at der står den er afmeldt på grund af den ikke har bestået syn. Er den importeret, og har ikke tidligere været registreret i Danmark, så vil den også skulle igennem et eller to syn. Jeg tror at den ved import skal igennem to syn, både import syn og en registreringssyn.

Det mest sikre, er derfor at købe et ikke afmeldt køretøj, eller et hvor du kan slå stelnummeret op skat.dk.
Og synsprocedure har du så heller ikke tjek på hvordan foregår. Måske det er bedst du lader være med og sitte og gætte vildt på hvordan det foregår ude i synshallerne. Nu bør du måske lige huske på at jeg er til syn med et køretøj næsten hver uge året rundt.

Lad nu være med at gøre spørger usikker med alle dine gætterier. ;)

Hilsen Leif.
Du må meget gerne beskrive, hvordan at synsproceduren foregår. Jeg syntes, at det bedste er, at hvis du mener jeg skriver noget forkert, så at beskrive hvad jeg skriver forkert, og hvordan det korrekt er. På den måde, kan vi måske alle lære noget!

Jeg ved, at jeg kan gå hen og få min knallert 45 synet hos en synshal. For det har jeg gjort, fordi jeg var i tvivl om den knallert jeg købte var lovlig, som jeg havde købt af en forhandler. Dumper den, så ved jeg også, at du ikke må køre på den, før den synes igen. Det fortalte synsmanden. Der var derfor en risiko ved at få den synet, hvis den ikke bestod syn fortalte han. Det er ikke gætteri. Lovene kan måske være ændret, men jeg har ikke kendskab til de er blevet det.

Min knallert 45 har også været til både toldsyn og registreringssyn. Det er på trods af, at der findes typeattest til knallerten.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 26. september 2023 17:39
Du må meget gerne beskrive, hvordan at synsproceduren foregår. Jeg syntes, at det bedste er, at hvis du mener jeg skriver noget forkert, så at beskrive hvad jeg skriver forkert, og hvordan det korrekt er. På den måde, kan vi måske alle lære noget!

Jeg ved, at jeg kan gå hen og få min knallert 45 synet hos en synshal. For det har jeg gjort, fordi jeg var i tvivl om den knallert jeg købte var lovlig, som jeg havde købt af en forhandler. Dumper den, så ved jeg også, at du ikke må køre på den, før den synes igen. Det fortalte synsmanden. Der var derfor en risiko ved at få den synet, hvis den ikke bestod syn fortalte han. Det er ikke gætteri. Lovene kan måske være ændret, men jeg har ikke kendskab til de er blevet det.

Min knallert 45 har også været til både toldsyn og registreringssyn. Det er på trods af, at der findes typeattest til knallerten.
Nu kan jeg ikke se ud af spørgers spørgsmål, at vedkommende påtænker og købe en (udenlandsk ?) 45 knallert eller motorcykel men derimod kun en Dansk registreret 30 km knallert. Derfor skal du naturligvis lade være med og blande hvordan dine åbenbart udenlandske indkøb kan implementeres i det danske registreringssystem.

Og så er jeg helt sikker på din 45 knallert ikke har været til toldsyn, da der ingen registreringsafgift skal betales for en sådan model her i afgiftplaget Danmark.

Og hvordan du får en udenlansk registreret 45 knallert på danske plader, syntes jeg du passende kan fortælle om i en tråd du selv opretter, så rådene til spørger ikke går hen og bliver forurenet. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 406
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af GYS »

Du kan se min knallert her:
https://www.tjekbil.dk/nummerplade/AW560/overblik

Som du kan se har den været til toldsyn først og herefter registreringssyn. Det skete samtidigt.


Normalt, er det ikke noget man behøver at tænke på, når der købes brugt. Den jeg har blev på et tidspunkt solgt som ny på auktion til 3000 - 4000 kr. Men, den kunne ikke indregistreres. For at få den indregistreret, så skulle man have COC dokumentet, og den skulle igennem syn først. Og COC dokumentet fulgte ikke med. Sælger vil dog gerne sælge COC dokumentet til den - for 2000 kr. ekstra!

Så jo, man skal passe på, at ikke falde i når der købes brugt. Køb en med plader og hvor registreringsattesten følger med eller med app'en, og tjek stelnummeret. Så er der ikke mange faldgruber.

Fandt i øvrigt lidt om syn skrevet tidligere på scootergrisen: viewtopic.php?f=3&t=608
Hvis en typegodkendelse kaldes retur, skal køretøjet også synes.
Besvar