Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Jollygoodwinkle
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. september 2023 14:21
Scootere: Ingen indtil videre :)

Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af Jollygoodwinkle »

Halli halløj. Jeg håber I vil hjælpe en noob, som er på udkig efter sin første knallert. Jeg tænker at købe en brugt 30, alt lovligt, til aflastning og mere - jeg har 19 km til arbejde og at pendle med dsb gør mig periodevis meget meget træt, så det ville være dejligt at få lidt frihed på hjul.

Jeg har dog lidt svært ved at overskue overdragelses-processen - så her kommer et par spørgsmål eller fem.

1. De fleste sælgere vil gerne have, at man omregistrerer ved køb – det giver god mening. Men hvordan foregår det, hvor lang tid tager det ca., og hvad skal man være obs på?

2. Lad os sige der sidder en nummerplade på knallerten: Arver man denne ved omregistrering eller er det et andet system? I såfald hvilket?

3. Det er oplagt at køre knallerten hjem efter køb, hvis sælger bor tæt på, men må man det? Den skal vel forsikres og det tager tid og kræver oplysninger, som man først får ved køb? Hvad gør I? Synes, det er lidt bøvlet, hvis man skal losse den på en 3x34, når man ligeså godt kan køre på den hjem.

4. Hvilke spørgsmål er gode at tage med sælger, inden man tager ud og ser maskinen. Tænker f.eks. stelnummer, om den er blevet pillet ved, hvad topfarten er, og hvor langt sådan ca. den kører på en liter / tank.

5. Er det træls at spørge om stelnummer? Synes jeg har læst forskellige steder på nettet, at det er good to know, men vel også need to know ift forsikring, men så forstår jeg ikke, hvorfor stelnummer ikke bare oplyses i brugtannoncerne på f.eks. dba.dk – ligesom når man shopper en brugt cykel, så man straks kan få øje på lovligheden. Kan nogen gøre mig klogere? Kan det misbruges?

Tak for hjælpen! :wave:
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af Landbo »

Jollygoodwinkle skrev: 24. september 2023 14:45 Halli halløj. Jeg håber I vil hjælpe en noob, som er på udkig efter sin første knallert. Jeg tænker at købe en brugt 30, alt lovligt, til aflastning og mere - jeg har 19 km til arbejde og at pendle med dsb gør mig periodevis meget meget træt, så det ville være dejligt at få lidt frihed på hjul.

Jeg har dog lidt svært ved at overskue overdragelses-processen - så her kommer et par spørgsmål eller fem.

1. De fleste sælgere vil gerne have, at man omregistrerer ved køb – det giver god mening. Men hvordan foregår det, hvor lang tid tager det ca., og hvad skal man være obs på?

2. Lad os sige der sidder en nummerplade på knallerten: Arver man denne ved omregistrering eller er det et andet system? I såfald hvilket?

3. Det er oplagt at køre knallerten hjem efter køb, hvis sælger bor tæt på, men må man det? Den skal vel forsikres og det tager tid og kræver oplysninger, som man først får ved køb? Hvad gør I? Synes, det er lidt bøvlet, hvis man skal losse den på en 3x34, når man ligeså godt kan køre på den hjem.

4. Hvilke spørgsmål er gode at tage med sælger, inden man tager ud og ser maskinen. Tænker f.eks. stelnummer, om den er blevet pillet ved, hvad topfarten er, og hvor langt sådan ca. den kører på en liter / tank.

5. Er det træls at spørge om stelnummer? Synes jeg har læst forskellige steder på nettet, at det er good to know, men vel også need to know ift forsikring, men så forstår jeg ikke, hvorfor stelnummer ikke bare oplyses i brugtannoncerne på f.eks. dba.dk – ligesom når man shopper en brugt cykel, så man straks kan få øje på lovligheden. Kan nogen gøre mig klogere? Kan det misbruges?

Tak for hjælpen! :wave:
Det er rimeligt simpelt i dag.

Naturligvis er det første du bør gøre når du er ude at kigge er du bør tjekke at stelnummeret på køretøjet svarer til det der står på registreringsattesten, som du naturligvis bør overtage ved salg. Er det ikke tilfældet skal du ikke handle ligegyldig hvor god en fantasihistorie sælger end måtte komme med. ;)

Ret beset bør du også tjekke om der er gæld i køretøjet, hvilket du bla. kan gøre her: https://www.nummerplade.net/restgaeld-i-bil.html

Har du bestemt dig for en knallert der står med nummerplade, installerer du en APP på din telefon fra Skat der hedder Ejerskifte, som du finder ved udbyderen af programmer til din telefon. Både du og sælger skal have APP'en på telefonen sammen med MitID, yderligere skal sælger have begge halvdelene af registreringsattesten og så følger i bare instruktionerne i APP'en Ejerskifte. Måden med APP'en gør at sælger ikke har mulighed for at sælge dig en stjålen knallert med en forfalsket registreringsattest efter du har tjekket stelnummeret er ens med det der står på registreringsattesten eller hvad andre numre tyveknægte kan finde på for ussel mammon. Du skal så betale lidt til skat for at foretage ejerskiftet.

Er køretøjet uden nummerplade bør du i egen interesse forlange sælger følges med dig til en synshal for at få udleveret en nummerplade og lavet ejerskifte, som du så skal betale for, og her skal sælger også have begge dele af registreringsattesten med.

I begge tilfælde bør du kun udbetale salgssummen til sælger efter APP'en fortæller ejerskiftet er foretaget, eller du står med en nummerplade ude i synshallen, for så er sikker på du ikke bliver *ØVRENDT. :mrgreen:

Du kan naturligvis bagefter trille hjem på køretøjet når det er ejerskiftet ved SKAT eller forsynet med din nye nummerplade, da køretøjet så også er forsikret i dit forsikringsselskab.

Det er de to mest sikre måder og gøre det på i dag.

Held og lykke med dit nye køretøj, Leif.
Senest rettet af Landbo 24. september 2023 22:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
Scootere: Adly Thunderbike - 1998
Benelli 491 LC - 1999
Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994
Adly jet 100 - 1997
Adly pista - 1997
Geografisk sted: København

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af kokken »

Helt enig i hvad Landbo skriver så længe knallerten er fra efter 1 juli 2006.
Hvis 30 km/t knallerten er fra før den dato har den ikke en nummerplade/reg.attest.
Så kan en forsikringspolice med knallerten stelnummer være en god ide få forevist.
Er der ikke en police,er det muligvis politiet der kan fortælle om den er meldt stjålet.
Peter
Brugeravatar
Jollygoodwinkle
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. september 2023 14:21
Scootere: Ingen indtil videre :)

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af Jollygoodwinkle »

Tusind tak for super duper svar!

Så i tjeklisteform – ser understående okay ud?

1. Tjek om stelnummeret i sælgers registreringsattest stemmer overens med knallertens
2. Tjek for evt. gæld i knallerten
3. Omregistrerer knallerten i Ejerskifte-app’en sammen med sælger
4. Såfremt der er nummerplade på knallerten overgår denne til køber
5. Såfremt der ikke er nummerplade på knallerten, tager man med sælger til motorkontoret og bestiller en ny
6. Såfremt knallerten er fra før 2006, behøver man ikke nummerplade, men skal blot sørge for at få et forsikringsbevis
7. Underskriv slutseddel med sælger, hvor man er enige om handlens detaljer
8. Meld knallerten til forsikring

Tak for hjælpen! :)
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
Scootere: Adly Thunderbike - 1998
Benelli 491 LC - 1999
Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994
Adly jet 100 - 1997
Adly pista - 1997
Geografisk sted: København

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af kokken »

Jeg syntes det ser fornuftigt ud.
Punkt 5 er jeg ikke helt enig i.
Du burde kunne få et nummerplade udleveret fra en synshal,hvis du fremviser reg.attesten og betaler ved kasse 1.
Jeg mener også du skal oplyse hvilket forsikringsselskab du vil benytte.Hvis du har kontaktet forsikringsselskabet på forhånd,
kan du oplyse om det aktuelle policenummeret i forbindelse med nummerplade udleveringen.

Peter :-)
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 407
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af GYS »

Hvis det er en nyere knallert med nummerplade, så spørg efter nummerpladen allerede inden du kører ud og ser på knallerten. Så kan du tjekke den på nettet og se om der f.eks. er restgæld. Hvis sælger ikke vil fortælle dig nummerpladen, så er der normalt noget galt, og jeg vil ikke handle med sælgeren.

Når du slår nummerpladen op, får du også stelnummeret. Det er en god idé, at tjekke den passer, når du køber knallerten.

Det er en god idé, at omregistrere f.eks. i ejerskifte app sammen med sælger. Køber skal omregistrere køretøjet inden 4 dage efter købet, så du kan også omregistrere straks når du kommer hjem.

Det er en god idé, at tilmelde knallerten til forsikringen når du køber den. Ring til forsikringsselskabet, og få den registreret. Du kører i princippet på sælgers forsikring, indtil du omregistrerer.

Det er muligt, at få en knallert synet i de fleste synshaller.

Hvis knallerten er lovlig, og du gerne vil sikre den er i orden, kan du aftale med sælger, at I kører hen i synshallen og får den synet. Det skal ske inden du køber den. Hvis den så ikke kan synes, så er det sælger der har problemet.

Hvis en knallert er afmeldt, skal du være opmærksom på, at den i nogle tilfælde skal synes, før den kan tages i brug. Jeg er ikke helt klar over, hvornår det præcist gælder.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 25. september 2023 18:48 Hvis det er en nyere knallert med nummerplade, så spørg efter nummerpladen allerede inden du kører ud og ser på knallerten. Så kan du tjekke den på nettet og se om der f.eks. er restgæld. Hvis sælger ikke vil fortælle dig nummerpladen, så er der normalt noget galt, og jeg vil ikke handle med sælgeren.

Når du slår nummerpladen op, får du også stelnummeret. Det er en god idé, at tjekke den passer, når du køber knallerten.

Det er en god idé, at omregistrere f.eks. i ejerskifte app sammen med sælger. Køber skal omregistrere køretøjet inden 4 dage efter købet, så du kan også omregistrere straks når du kommer hjem.

Det er en god idé, at tilmelde knallerten til forsikringen når du køber den. Ring til forsikringsselskabet, og få den registreret. Du kører i princippet på sælgers forsikring, indtil du omregistrerer.

Det er muligt, at få en knallert synet i de fleste synshaller.

Hvis knallerten er lovlig, og du gerne vil sikre den er i orden, kan du aftale med sælger, at I kører hen i synshallen og får den synet. Det skal ske inden du køber den. Hvis den så ikke kan synes, så er det sælger der har problemet.

Hvis en knallert er afmeldt, skal du være opmærksom på, at den i nogle tilfælde skal synes, før den kan tages i brug. Jeg er ikke helt klar over, hvornår det præcist gælder.
Der er du galt på den GYS, scootere og knallerter skal ikke til ejerskifte eller periodisk syn. Men politiet kan godt finde på og transporterer knallerter/scootere til en synshal for at få fastslået om der er foretaget konstruktive ændringer på køretøjet og især hvilken.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af Landbo »

Jollygoodwinkle skrev: 25. september 2023 16:58 Tusind tak for super duper svar!

Så i tjeklisteform – ser understående okay ud?

1. Tjek om stelnummeret i sælgers registreringsattest stemmer overens med knallertens
2. Tjek for evt. gæld i knallerten
3. Omregistrerer knallerten i Ejerskifte-app’en sammen med sælger
4. Såfremt der er nummerplade på knallerten overgår denne til køber
5. Såfremt der ikke er nummerplade på knallerten, tager man med sælger til motorkontoret og bestiller en ny
6. Såfremt knallerten er fra før 2006, behøver man ikke nummerplade, men skal blot sørge for at få et forsikringsbevis
7. Underskriv slutseddel med sælger, hvor man er enige om handlens detaljer
8. Meld knallerten til forsikring

Tak for hjælpen! :)
Der er du lidt galt på den med hensyn til forsikring af en knallert med nummerplade. Du skal opgive i hvilket forsikringsselskab du ønsker køretøjet forsikret i når du bruger APP'en og det samme gælder hvis du henter en nummerplade til et køretøj. så sender selskabet dig en opkrævning for forsikringen.

Er køretøjet fra før 2006 eller et 25 km/t invalideknallert fra før 2019, er det korrekt du selv skal kontakte et forsikringsselskab med stelnummeret og få tegnet en ansvarsforsikring til køretøjet hvis det skal køre på offentlig vej.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 407
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af GYS »

Landbo skrev: 25. september 2023 19:49 Der er du galt på den GYS, scootere og knallerter skal ikke til ejerskifte eller periodisk syn. Men politiet kan godt finde på og transporterer knallerter/scootere til en synshal for at få fastslået om der er foretaget konstruktive ændringer på køretøjet og især hvilken.

Hilsen Leif.
Det er korrekt, at de ikke skal til ejerskifte eller periodisk syn. Men, i visse tilfælde, så kan der hvis de er afmeldt kræves et syn, for at de kan godkendes. Det vil dog normalt ikke være tilfældet.

Du kan godt selv tage knallerten til syn, også selvom det ikke kræves. Består den ikke, så vil køretøjet blive afmeldt, og nummerpladerne fjernet. Det er et eksempel, hvor et afmeldt køretøj, vil skulle synes, eventuelt til omsyn, hvis den skal ud at køre på vejen igen. Du kan derfor ikke være 100% sikker på, hvis du køber et afmeldt køretøj, at den ikke skal til syn. Måske vil du kunne se det hvis du tjekker stelnummeret, at der står den er afmeldt på grund af den ikke har bestået syn. Er den importeret, og har ikke tidligere været registreret i Danmark, så vil den også skulle igennem et eller to syn. Jeg tror at den ved import skal igennem to syn, både import syn og en registreringssyn.

Det mest sikre, er derfor at købe et ikke afmeldt køretøj, eller et hvor du kan slå stelnummeret op skat.dk.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 407
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Hjælp en noob - spørgsmål vedr. overdragelse af brugt knallert

Ulæst indlæg af GYS »

Landbo skrev: 25. september 2023 20:04 Der er du lidt galt på den med hensyn til forsikring af en knallert med nummerplade. Du skal opgive i hvilket forsikringsselskab du ønsker køretøjet forsikret i når du bruger APP'en og det samme gælder hvis du henter en nummerplade til et køretøj. så sender selskabet dig en opkrævning for forsikringen.

Er køretøjet fra før 2006 eller et 25 km/t invalideknallert fra før 2019, er det korrekt du selv skal kontakte et forsikringsselskab med stelnummeret og få tegnet en ansvarsforsikring til køretøjet hvis det skal køre på offentlig vej.

Hilsen Leif.
Ja, du behøver først at bruge APP'en eller melde ejerskiftet inden 4 dage efter salget. Du må gerne køre hjem på den først uden at melde ejerskifte hvis du f.eks. ikke har en smartphone, og det ikke er muligt før. I de første 4 dage gælder sælgers forsikring. Hvis du gør det med app'en sammen med sælgeren, så gælder din egen forsikring straks. Du bør derudover kontakte dit forsikringsselskab, og aftale forsikringen med dem. Der er en stor forsinkelse fra at skat registrerer forsikringen, og til forsikringsselskabet registrerer den, men i princippet burde den gælde fra skat registrerer den. Kontakter du forsikringsselskabet, så får du det i orden hurtigere, og får opkrævningen og policen hurtigere. Jeg tror, at det er en fordel, også forsikringsmæssigt, at du faktisk har betalt forsikringen, hvis der sker et uheld. Men, det er din forsikring der gælder, efter du har meldt ejerskiftet til skat. Før det, så er det sælgers ansvarsforsikring (og KUN ansvar), og den gælder højst de 4 dage, der må gå inden du melder ejerskiftet.
Besvar