Vga explora dør

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
AsgerBS
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. september 2023 15:58
Scootere: Vga Explora euro 4

Vga explora dør

Ulæst indlæg af AsgerBS »

Hej, min VGA Explora Euro-4 dør både i tomgang og ved gas. Dette problem har stået på i de seneste 3 dage. I begyndelsen opstod det kun ved lav gas og i tomgang, men nu sker det også ved fuld acceleration. Den går ikke helt ud, men den mister pludseligt omdrejninger og får dem tilbage igen. Det resulterer i ryk og nogle gange slukker den. Jeg har allerede tjekket benzinen og olien. Håber, I kan hjælpe!
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Vga explora dør

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske manglende brændstof eller dårlig elektrisk forbindelse.
Prøv at læg mærke til om problemet mest er der i vådt vejr som kan indikere at det er dårlig elektrisk forbindelse.

Eventuelt prøv og tag alle elektrisk stik fra hinanden der har betydning for tændingssystemet og se om det ser fint ud og sørg for der er god forbindelse.
F.eks. tag hver stik fra hinanden 5-10 gange så bliver forbindelsen måske bedre.

Hvordan har du tjekket benzinen?
Hvis der er gennemsigtig benzinslange på så kan du se om den er fyldt med benzin i hele slangen eller kun f.eks. halvvejs op.

Du kan også prøve at lave noget almindeligt service på den. Måske du finder ud af noget i den forbindelse.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Vga explora dør

Ulæst indlæg af Landbo »

AsgerBS skrev: 18. september 2023 16:05 Hej, min VGA Explora Euro-4 dør både i tomgang og ved gas. Dette problem har stået på i de seneste 3 dage. I begyndelsen opstod det kun ved lav gas og i tomgang, men nu sker det også ved fuld acceleration. Den går ikke helt ud, men den mister pludseligt omdrejninger og får dem tilbage igen. Det resulterer i ryk og nogle gange slukker den. Jeg har allerede tjekket benzinen og olien. Håber, I kan hjælpe!
Uden at have hørt hvad der sker lyder det som om du har et benzin problem, enten med et stoppet benzinfilter eller svømmeren i karburatoren er begyndt at sætte sig fast, hvilket du nemt kan tjekke ved at slå let på svømmerhuset med skaftet af en skruetrækker når den dør. Endelig kan det også skyldes din benzinhane er blevet gammel og træt, så membranen er blevet stiv eller der er en lille utæthed på vaccumslangen så hanen ikke åbner helt.

Held og lykke med fejlfindingen, Leif.
Brugeravatar
AsgerBS
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. september 2023 15:58
Scootere: Vga Explora euro 4

Re: Vga explora dør

Ulæst indlæg af AsgerBS »

Tak for svarende, jeg har foget kikket lidt nærmere på det, og det ser ud til, at der ikke kommer benzin nok ned i karburatoren, jeg har hørt at der også skulle være noget der hed magnetventiler, men jeg ved ikke helt hvad de gør, eller hvor de sidder? Jeg har også prøvet at puste i undertrykslangen, som går op til benzinhanen, og der kommer der en god mængde benzin ud.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Vga explora dør

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan tag benzinslangen af karburatoren og pege den ned i en benzindunk også se om der kommer nok benzin ud når motoren kører.

Magnetventilerne er vist lige ved siden af karburatoren. De lukker vist for noget af den luft der suges ind i karburatoren.
viewtopic.php?p=31940#p31940
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Vga explora dør

Ulæst indlæg af Landbo »

AsgerBS skrev: 23. september 2023 21:53 Tak for svarende, jeg har foget kikket lidt nærmere på det, og det ser ud til, at der ikke kommer benzin nok ned i karburatoren, jeg har hørt at der også skulle være noget der hed magnetventiler, men jeg ved ikke helt hvad de gør, eller hvor de sidder? Jeg har også prøvet at puste i undertrykslangen, som går op til benzinhanen, og der kommer der en god mængde benzin ud.
Puster du i vacuumslange til benzinhanen, burde der ikke komme benzin ud af hanen da vaccum betyder undertryk i forhold til den omgivende luft, så derfor skal du i stedet suge i slangen for at åbne benzinhanen. ;)

Ved ikke hvor den omtalte magnetventil sidder henne, men tvivler stærkt den har noget med benzintilførslen at gøre.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
AsgerBS
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. september 2023 15:58
Scootere: Vga Explora euro 4

Re: Vga explora dør

Ulæst indlæg af AsgerBS »

Tak for svarende endnu engang, men efter jeg har testet stort set alt jeg kan komme i tanke om (Tænd spoler, benz, kabu, luft, gnist og elnet), er jeg nok kommet til den konklusion at den ryger en tur til mekanikeren, hvis nogen har en ide til en løsning må i da rigtigt gerne sende den :).
Igen tak for svarende og hjælpsomheden, selvom jeg nok er et lidt håbløst individ.
Besvar