Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 407
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af GYS »

Køres på 45 knallert i trafikken, kører bilisterne ofte tæt på, og det kan være farligt, hvis de ikke ser man bremser i tide.

Med ST2 smart brake module, så tændes bremselyset automatisk når man taber hastighed - bare en reduktion på 4 km/t medfører bremselyset tændes.

Det betyder, at ens bremselys tændes både hvis bremselyskontakter er i uorden, eller hvis man motorbremser, eller på anden måde taber hastighed.

https://www.louis-moto.dk/da/smart-brak ... d-10031139

Afhængigt af hvilken side der vendes opad, programmeres den til enten at bremselyset lyser konstant, når der tabes hastighed, eller til at det blinker hurtigt.

Vælges at sætte bremselyset til at blinke hurtigt, vil det blinke hurtigt når man taber hastighed, men lyse konstant når enten forlysbremsens kontakt er aktiveret, eller baglysbremsens kontakt. Vælges det, at den lyser konstant, kan man ikke se om det er boksen, eller bremselyskontakterne der aktiverer bremselyset.

Jeg har boksen monteret på min motorcykel. Den gør, at bilisterne holder bedre afstand. Når man kører, vil hastigheden ofte stige og aftage, og det betyder at bremselyset bruges flittigt med boksen monteret. Det er med til, at få bilisterne til at holde en vis afstand.

Jeg vil anbefale boksen på specielt knallert 45. Her køres blandt bilerne, og boksen gør bremselyset lidt mere aktivt, og får dermed bilisterne til at passe bedre på, og holde afstand.

Hvis der skulle opstå problemer med en bremsekontakt, på enten forhjulsbremse eller baghjulsbremse, så kan kassen også være løsningen, da den også aktiverer bremselyset ved opbremsning. Den giver derved en ekstra sikkerhed, hvis der skulle opstå problemer med en bremselyskontakt.

Kassen er meget nemt at montere. Hvis man har en moderne scooter, hvor baglyset ikke kan slukkes, kan den monteres med to ledninger til baglyset, og en til bremselyset. På ældre scootere, hvor baglyset kan slukkes, kan den monteres på en spænding der er tændt når scooterens tænding er på, samt på bremselys ledning. Der er kun tre ledninger, så den er nem at montere. Eneste udfordring er, at den skal placeres vandret, så man skal finde et sted, hvor der er plads til at den kan monteres vandret, f.eks. stribbes fast med kabelbindere eller limes fast. Afhængigt af, hvilken side der er opad, så bestemmes om bremselyset skal blinke eller være tændt konstant, når hastigheden aftager, så det er bedst at montere den, så man har mulighed for at vende den, hvis man ændrer ønske om hvordan den skal fungere.

Jeg har valgt at bremselyset skal lyse konstant ved opbremsning. Dels, så er jeg i tvivl om blinkende bremselys er lovligt ifølge den danske lovgivning. Vælges konstant lys, så får man ikke problemer med politiet, hvis de ser ens bremselys. Blinker det hurtigt, vil man måske blive stoppet, og få en lille snak med politimanden. Derudover, så er der ved konstant lys ikke forskel på om der bruges bremselyskontakt eller boksen aktiverer bremselyset. Det ser jeg som en fordel, da en dårlig kontakt, så ikke vil opdages, andet end man naturligvis opdager det, når bremseren aktivers, mens man holder stille.

Her er et par youtube videoer, der viser hvordan den fungerer:

https://www.youtube.com/watch?v=0dZpyz1xqzo

https://www.youtube.com/watch?v=plzulymcJLE&t=10s

Boksen er godkendt og tilladt til brug på offentlig vej i Tyskland. Jeg er i tvivl om godkendelsen gælder hele EU, eller kun tyskland. Politiet vil sikkert undre sig over hurtige blink, og der findes andre bokse som får bremselyset til at blinke hurtigt, og de er ikke lovlige på offentlig vej. Generalt er ikke tilladt at anvende bremselys der blinker hurtigt i følge færdselsloven i Danmark. Jeg anbefaler derfor, at den monteres så den lyser permanent, for at ikke få problemer med politiet, der måske ikke ved at den er lovlig i tyskland og muligvis hele EU.

Ulemper ved boksen:
  • Det havde været muligt at lave boksen, så den ikke behøvede at sidde vandret. Den anvender en accelerometer chip, og disse kan nemt kodes til at fungere, uanset om de er monteret vandret, lodret, eller i anden retning.
  • Den detekterer ikke kun når der bremses, men lyser også nemt i sving. Den kunne nemt være lavet, så den var mindre følsom i sving.
  • Det er ikke muligt at justere følsomheden.
Alt i alt, mener jeg dog den er en stor fordel. Den opnår det ønskede - nemligt, at bilisterne passer bedre på, og er opmærksomme på, at hastigheden reduceres.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af Landbo »

Jeg er ret sikker på du får et stort problem med politiet hvis de opdager din indretning, samt i en synshal hvis køretøjet skal den vej igennem. I detailforskrifter for Køretøjer, der er biblen for hvordan et køretøj skal indrettes, står der nemlig at bremselys kun må kunne aktiveres med køretøjets bremser. ;)

Men ellers er jeg enig med dig i at nogle bilister kører så tæt på tohjulede køretøjer, at de ikke kan nå og komme i hold hvis den tohjulede pludselig får brug for at udføre en katastrofe nedbremsning.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev: 9. september 2023 22:53 I detailforskrifter for Køretøjer, der er biblen for hvordan et køretøj skal indrettes, står der nemlig at bremselys kun må kunne aktiveres med køretøjets bremser. ;)
Så er alle el-biler ulovlige. De tænder også bremselyset når de genindvinder strøm når man letter foden fra speederen uden at røre bremsen. Nogle biler har har 3 indstillinger hvor kraftigt bilen skal decellerere ved speederslip. Man kan næsten undgå at bruge bremsen i disse biler. Det er ret vildt.

Min 17 år gamle benzinbil aktiverer faktisk også bremselyset når jeg kører med fartpilot/tempomat ned af bakke og motoren bremser bilen en smule (aut.gear og nedgearing). Hvis det går meget nedad vil den bremse bilen ned til den hastighed tempomaten er sat til.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 10. september 2023 04:12
Landbo skrev: 9. september 2023 22:53 I detailforskrifter for Køretøjer, der er biblen for hvordan et køretøj skal indrettes, står der nemlig at bremselys kun må kunne aktiveres med køretøjets bremser. ;)
Så er alle el-biler ulovlige. De tænder også bremselyset når de genindvinder strøm når man letter foden fra speederen uden at røre bremsen. Nogle biler har har 3 indstillinger hvor kraftigt bilen skal decellerere ved speederslip. Man kan næsten undgå at bruge bremsen i disse biler. Det er ret vildt.

Min 17 år gamle benzinbil aktiverer faktisk også bremselyset når jeg kører med fartpilot/tempomat ned af bakke og motoren bremser bilen en smule (aut.gear og nedgearing). Hvis det går meget nedad vil den bremse bilen ned til den hastighed tempomaten er sat til.
Det opførsel du nævner der er en EU godkendt "montering" og ikke en eftermontering. Der har du forskellen. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 407
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af GYS »

Smart bremse boksen skulle også være godkendt til brug på offentlig vej i tyskland, også eftermonteret. Og nogle steder, står det som om den er godkendt for hele EU, men om det passer ved jeg ikke.

Den går nemt igennem syn i Danmark - i hvertfald hvis du ikke oplyser synsmanden om den er monteret. Den giver ikke en umiddelbar synlig virkning på bremselyset, andet end når der køres. Hvis synsmanden kører en tur, kan han ikke se bremselyset, så det er ikke muligt at tjekke for dem, med mindre der er en anden synsmand der kontrolerer når der køres/deaccellereres.

Jeg kører selv med den, men har som sagt sat den til at tænde bremselyset konstant. Derved kan man ikke se, at det ikke skyldes jeg aktiverer bremserne. Ellers, vil jeg måske blive stoppet af politiet. Jeg vælger at tro på, at den er lovlig :angel: - så har jeg ikke gjort noget forkert. Og motorcyklen er synet med den på.

Her på ST2 systems egen hjemmeside:
Road legal worldwide and homologation type approved
https://st2-systems.com/st2-brake-module/

Jeg kan kun anbefale den. Den holder bilerne på afstand. Om det så er sandt det de skriver på hjemmesiden ved jeg ikke. De skriver også, at den kan justeres. Det har jeg ikke fundet ud af hvordan man gør.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 10. september 2023 17:08 Smart bremse boksen skulle også være godkendt til brug på offentlig vej i tyskland, også eftermonteret. Og nogle steder, står det som om den er godkendt for hele EU, men om det passer ved jeg ikke.

Den går nemt igennem syn i Danmark - i hvertfald hvis du ikke oplyser synsmanden om den er monteret. Den giver ikke en umiddelbar synlig virkning på bremselyset, andet end når der køres. Hvis synsmanden kører en tur, kan han ikke se bremselyset, så det er ikke muligt at tjekke for dem, med mindre der er en anden synsmand der kontrolerer når der køres/deaccellereres.

Jeg kører selv med den, men har som sagt sat den til at tænde bremselyset konstant. Derved kan man ikke se, at det ikke skyldes jeg aktiverer bremserne. Ellers, vil jeg måske blive stoppet af politiet. Jeg vælger at tro på, at den er lovlig :angel: - så har jeg ikke gjort noget forkert. Og motorcyklen er synet med den på.

Her på ST2 systems egen hjemmeside:
Road legal worldwide and homologation type approved
https://st2-systems.com/st2-brake-module/

Jeg kan kun anbefale den. Den holder bilerne på afstand. Om det så er sandt det de skriver på hjemmesiden ved jeg ikke. De skriver også, at den kan justeres. Det har jeg ikke fundet ud af hvordan man gør.
Du bør absolut gå til Louis Nielsen, hvis du ellers kan finde hen til en forretning med det dårlige syn du er i besiddelse af. Jeg kan ikke finde noget om "alle" de godkendelser du postulerer den herhjemme ulovlige box er i besiddelse af på firmaets hjemmeside. Det nærmeste jeg kan finde man nævner ordet godkendelse, er man mener den er "E26 Type Approved", hvilket betyder den angiveligt er godkendt til brug sammen med en pære med en amerikansk skruefatning der svarer til en E27 herhjemme, som er en helt almindelig skruefatning til en stor 230 Volts pære. :crazy:

Ja håbet er så sandeligen lysegrønt for personer der er total farveblinde !!! :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 407
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af GYS »

Landbo skrev: 11. september 2023 06:06 Du bør absolut gå til Louis Nielsen, hvis du ellers kan finde hen til en forretning med det dårlige syn du er i besiddelse af. Jeg kan ikke finde noget om "alle" de godkendelser du postulerer den herhjemme ulovlige box er i besiddelse af på firmaets hjemmeside. Det nærmeste jeg kan finde man nævner ordet godkendelse, er man mener den er "E26 Type Approved", hvilket betyder den angiveligt er godkendt til brug sammen med en pære med en amerikansk skruefatning der svarer til en E27 herhjemme, som er en helt almindelig skruefatning til en stor 230 Volts pære. :crazy:

Ja håbet er så sandeligen lysegrønt for personer der er total farveblinde !!! :mrgreen:

Hilsen Leif.
Jeg er helt enig. Virksomheder slynger om sig med certifikater og godkendelser. I nogle tilfælde, er det godkendelsen til en pære de bruger, og andre er det godkendelsen til noget helt andet. I Kina, har de certifikatshops, hvor virksomheder kan købe certifikater til hvadsomhelst.

Dog, så er min motorcykel synet godkendt med den monteret. Og så har jeg god grund til at være i god tro...

Jeg har dog sendt en forespørgsel til færdselsstyrelsen om hvorvidt boksen er godkendt, som der påstås på deres hjemmeside.

Under alle omstændigheder, syntes jeg det er en god idé. Den er lidt følsom, og jeg tror at politiet måske vil undre sig lidt, når bremselyset viser der bremses i sving.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 11. september 2023 15:45
Landbo skrev: 11. september 2023 06:06 Du bør absolut gå til Louis Nielsen, hvis du ellers kan finde hen til en forretning med det dårlige syn du er i besiddelse af. Jeg kan ikke finde noget om "alle" de godkendelser du postulerer den herhjemme ulovlige box er i besiddelse af på firmaets hjemmeside. Det nærmeste jeg kan finde man nævner ordet godkendelse, er man mener den er "E26 Type Approved", hvilket betyder den angiveligt er godkendt til brug sammen med en pære med en amerikansk skruefatning der svarer til en E27 herhjemme, som er en helt almindelig skruefatning til en stor 230 Volts pære. :crazy:

Ja håbet er så sandeligen lysegrønt for personer der er total farveblinde !!! :mrgreen:

Hilsen Leif.
Jeg er helt enig. Virksomheder slynger om sig med certifikater og godkendelser. I nogle tilfælde, er det godkendelsen til en pære de bruger, og andre er det godkendelsen til noget helt andet. I Kina, har de certifikatshops, hvor virksomheder kan købe certifikater til hvadsomhelst.

Dog, så er min motorcykel synet godkendt med den monteret. Og så har jeg god grund til at være i god tro...

Jeg har dog sendt en forespørgsel til færdselsstyrelsen om hvorvidt boksen er godkendt, som der påstås på deres hjemmeside.

Under alle omstændigheder, syntes jeg det er en god idé. Den er lidt følsom, og jeg tror at politiet måske vil undre sig lidt, når bremselyset viser der bremses i sving.
Ja det kunne være spændende og høre hvad de siger, omend du nok ikke får et svar fra en teknikker derfra.

Var til syn med en veteran her i formiddags og spurgte synsmanden hvad han ville sige til sådan en indretning. Der kom svaret prompte at han ikke anså en sådan box for at være lovlig men en kassering af køretøjet naturligvis kunne indbringes for instanser højere oppe i hirakiet, så det er jo en skam din box ikke blev opdaget. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev: 10. september 2023 07:44
SteenKolding skrev: 10. september 2023 04:12
Landbo skrev: 9. september 2023 22:53 I detailforskrifter for Køretøjer, der er biblen for hvordan et køretøj skal indrettes, står der nemlig at bremselys kun må kunne aktiveres med køretøjets bremser. ;)
Så er alle el-biler ulovlige. De tænder også bremselyset når de genindvinder strøm når man letter foden fra speederen uden at røre bremsen. Nogle biler har har 3 indstillinger hvor kraftigt bilen skal decellerere ved speederslip. Man kan næsten undgå at bruge bremsen i disse biler. Det er ret vildt.

Min 17 år gamle benzinbil aktiverer faktisk også bremselyset når jeg kører med fartpilot/tempomat ned af bakke og motoren bremser bilen en smule (aut.gear og nedgearing). Hvis det går meget nedad vil den bremse bilen ned til den hastighed tempomaten er sat til.
Det opførsel du nævner der er en EU godkendt "montering" og ikke en eftermontering. Der har du forskellen. ;)

Hilsen Leif.
Ja OK, det er sikkert rigtig. Men måden du skrev på, lød i mine ører som om det gjaldt altid og for alle køretøjer.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 407
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af GYS »

Landbo skrev: 11. september 2023 16:20 Var til syn med en veteran her i formiddags og spurgte synsmanden hvad han ville sige til sådan en indretning. Der kom svaret prompte at han ikke anså en sådan box for at være lovlig men en kassering af køretøjet naturligvis kunne indbringes for instanser højere oppe i hierarkiet, så det er jo en skam din box ikke blev opdaget.
Spørgsmålet er, om fejlen kan være større, end at bremselyset er sprunget. Det må da være en større fejl, at den lyser for lidt, end for meget.

Siger man det ikke til synsmanden, så vil den formentligt altid blive godkendt med anordningen monteret. Der er ikke nogen mulighed for at se den er monteret, ved de former for normale tjek, der udføres ved et syn. Bremselyset fungerer, når bremsekontakterne aktiveres, og det er det som de tjekker. At den tænder på må og få, når køretøjet kører, bliver ikke opdaget, da synsmanden ikke har øjn bagi, hvis han tager en køretur på den, og han kan ikke selv se om bremselyset tænder og slukker ved kørselen. Og en anden synsmand, der kigger på, vil have svært ved at se om bremselyset tænder selv, eller det tænder fordi at en af bremserne aktiveres ved en fejl. Teoretisk, kan han montere sin mobiltelefon på en kosteskaft. Men, det har ingen synsmand vist gjort endnu.

Jeg ved ikke, hvordan loven er for blinklys. Men, der er større risiko for, at synsmanden opdager der er monteret en alarm, som giver et par blink i blinklyset, når motorcyklen låses, eller låses op.
Besvar