Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 406
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af GYS »

Så har jeg fundet retsinformationen frem:
6.04.003 Stoplygter

(1) Stoplygte:

a) Skal afgive lys af rød farve.

b) Skal være anbragt bag på køretøjet og være rettet bagud.

c) Skal lyse straks, når driftsbremsen aktiveres. Stoplygter kan også aktiveres ved, at retarder eller lignende anordning benyttes.

d) Skal have en lysstyrke på mellem 40 cd og 100 cd målt lige bagfra. Lysstyrken skal være væsentligt større end baglygternes lysstyrke. Denne bestemmelse anses for opfyldt, dersom stoplygtens effektforbrug er mindst 3,5 gange baglygtens effektforbrug, eller såvel stop- som baglygte er godkendt og mærket i henhold til ECE-regulativ 7.

e) Skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis karrosseriets form gør det påkrævet, kan stoplygte dog anbringes i en højde af indtil 2,10 m over vejbanen.

f) Skal være anbragt således, at afstanden mellem lygterne i et lygtepar er mindst 0,60 m. Denne afstand kan dog nedsættes til 0,40 m for køretøj, hvis bredde er mindre end 1,30 m.

g) Skal være synlig mindst 45° indad og udad samt mindst 15° over og under vandret. Vinklen under vandret kan dog være 5°, såfremt lygtens højde over vejbanen er mindre end 0,75 m.

(2) Tredje stoplygte:

a) Må ikke være indbygget i nogen anden lygte.

b) Kan være anbragt i eller uden for køretøjet. Er stoplygten anbragt i køretøjet, må lyset fra den ikke genere føreren gennem førerspejle og/eller andre af køretøjets overflader f.eks. bagruden.

c) Skal have en lysstyrke på mellem 25 cd og 80 cd målt lige bagfra. Denne bestemmelse kan anses for opfyldt, dersom stoplygten er godkendt og mærket i henhold til ECE-regulativ 7 .

d) Skal være anbragt således, at lysåbningens underkant enten er højst 0,15 m under bagrudens synlige underkant eller mindst 0,85 m over vejbanen. Lysåbningens underkant skal dog være over lysåbningens overkant på de øvrige stoplygter.

e) Skal være anbragt i køretøjets midterplan i længderetningen dog således, at såfremt stoplygten ikke kan anbringes i køretøjets midterplan i længderetningen på fast karrosseridel, kan der i stedet på de bevægelige karrosseridele (døre og lign.) monteres to stoplygter så tæt på midterplanet som muligt eller en stoplygte forskudt højst 0,15 m til højre eller venstre fra midterplanet målt fra midterplanet til lygtens referencecentrum.

f) Skal være synlig mindst 10° til højre og venstre for køretøjets længdeakse og 10° over og 5° under vandret.
Der står, at stoplyset skal lyse straks, hvis driftsbremsen aktiveres. Det gør den også med SBM boksen monteret.

Der står intet sted, at bremselyskontakterne er det eneste, som må aktivere bremselyset - tværtimod. Punkt c) siger: Stoplygter kan også aktiveres ved, at retarder eller lignende anordning benyttes.

Det må således ligge i, hvorvidt at SBM boksen kan fortolkes som en "lignende anordning". Der er ikke direkte defineret i loven, hvad en "lignende anordning" er for noget.

Nogle køretøjers elektronik aktiverer også stoplyset kort, når køretøjets tænding sættes aktiv. Dette sker for, at elektronikken kan gennemmåle og teste lampen. Spørgsmålet er, om dette også kan betragtes som en "lignende anordning", eller om køretøjerne ikke følger loven.

Vi må se hvad fstyrs svar bliver. Jeg syntes ikke, at man som "almindelig person", er i stand til at gennemskue svaret ved at læse loven.

Det nemmeste er at godkende anordningen, da det er svær at finde og opdage anordningen ved et syn. Det vil kræve, at de skal udsætte motorcyklen for en deacceleration ved synet fx. ved at køre den ind i en mur :crazy:.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 11. september 2023 21:39
Landbo skrev: 11. september 2023 16:20 Var til syn med en veteran her i formiddags og spurgte synsmanden hvad han ville sige til sådan en indretning. Der kom svaret prompte at han ikke anså en sådan box for at være lovlig men en kassering af køretøjet naturligvis kunne indbringes for instanser højere oppe i hierarkiet, så det er jo en skam din box ikke blev opdaget.
Spørgsmålet er, om fejlen kan være større, end at bremselyset er sprunget. Det må da være en større fejl, at den lyser for lidt, end for meget.

Siger man det ikke til synsmanden, så vil den formentligt altid blive godkendt med anordningen monteret. Der er ikke nogen mulighed for at se den er monteret, ved de former for normale tjek, der udføres ved et syn. Bremselyset fungerer, når bremsekontakterne aktiveres, og det er det som de tjekker. At den tænder på må og få, når køretøjet kører, bliver ikke opdaget, da synsmanden ikke har øjn bagi, hvis han tager en køretur på den, og han kan ikke selv se om bremselyset tænder og slukker ved kørselen. Og en anden synsmand, der kigger på, vil have svært ved at se om bremselyset tænder selv, eller det tænder fordi at en af bremserne aktiveres ved en fejl. Teoretisk, kan han montere sin mobiltelefon på en kosteskaft. Men, det har ingen synsmand vist gjort endnu.

Jeg ved ikke, hvordan loven er for blinklys. Men, der er større risiko for, at synsmanden opdager der er monteret en alarm, som giver et par blink i blinklyset, når motorcyklen låses, eller låses op.
Du snakker godt for, du er meget klogere end lovgivningens bogstaver. Grunden til man har regler omkring køretøjers stoplys er blandt andet for at andre trafikanter kan gennemskue hvad et stoplys betyder.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 406
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af GYS »

Så er sagen sat i gang...
Færdselsstyrelsen kvitterer hermed for modtagelsen af din mail dateret 10.09.2023, vedrørende ”SMART BRAKE MODULE”. Vores sagsnummer er 2023-549571.
Sagsbehandlingen igangsættes hurtigst muligt, og vi forventer at sende dig svar indenfor 3 måneder. Oplys venligst sagsnummeret i enhver fremtidig henvendelse eller forespørgsel.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 13. september 2023 18:07 Så er sagen sat i gang...
Færdselsstyrelsen kvitterer hermed for modtagelsen af din mail dateret 10.09.2023, vedrørende ”SMART BRAKE MODULE”. Vores sagsnummer er 2023-549571.
Sagsbehandlingen igangsættes hurtigst muligt, og vi forventer at sende dig svar indenfor 3 måneder. Oplys venligst sagsnummeret i enhver fremtidig henvendelse eller forespørgsel.
:yikes: :crazy: :mrgreen:
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 406
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af GYS »

Så fik jeg svar fra færdselsstyrelsen:
Vedrørende din henvendelse omhandlende spørgsmål til lovgivning.

Færdselsstyrelsens sagsnummer er 2023-549571

En motorcykel må ikke blinke med stoplyset. Det er indtil videre forbeholdt biler, der er EU-typegodkendt med systemet.

Stoplygter må kun må kun lyse, når man aktiverer bremsen og ikke med man slipper gassen. Dette er kun lovligt hvis køretøjet er forsynet med en egentlig retarder. Se evt. vejledning om syn af køretøjer 6.04.003 (1) c)) https://fstyr.dk/da/Syn-af-koeretoej/Ve ... oeretoejer
6.04.003 Stoplygter

c) Skal lyse straks, når driftsbremsen aktiveres. Stoplygter kan også aktiveres ved, at retarder eller lignende anordning benyttes.

Der kan være ting ved et syn der kan være svære at kontrollere, specielt hvis køretøjet virker til at være lovligt.

Hvis et køretøj får bedømmelsen ”godkendt” er køretøjet godkendt. Hvis man bevidst har monteret en ikke godkendt anordning på et køretøj er køretøjet naturligvis ikke lovligt.

Hvad bødestørrelsen er ved jeg ikke. Det hører til under politiet og domstolene.
Hvis man bliver stoppet grundet en ikke godkendt eftermonteret anordning vil køretøjet formentlig blive indkaldt til et nyt syn.


Venlig hilsen

Brian Vestergaard
Bilsagkyndig
Team Køretøjsteknik


Færdselsstyrelsen
Danish Road Traffic Authority
Sorsigvej 35
DK-6760 Ribe

tel.: + 45 7221 8899
www.fstyr.dk


Så konklussionen er, at mit køretøj er godkendt, da den er godkendt ved syn. Men, hvis jeg stoppes af politiet på grund af anordningen, kan jeg blive indkaldt til syn.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af Landbo »

Ja det er nogenlunde sådan som jeg vidste det i forvejen, undtagen det med de nye EU godkendelser for biler. :detective: Kort og godt, en bøde og en selvbetalt unødig tur gennem synshallen hvor man så måske kunne afsløre andre ulovlige modifikationer.

En betjent kunne også godt foranlediges til at tro du har vel meget alkohol i blodet eller var påvirket på af et andet ulovligt stof med alt den bremselysaktivitet du leverer. Så kan der nemt gå et par timer med at få lavet en blodprøve. :mrgreen:

Hvis nogen studser over hvad der menes med ordet retarder, er det en anordning man nogle gange monterer på bagtøjet af en tung lastbil der virker enten elektrisk eller hydraulisk der virker på nogenlunde samme måde som en motorbremse, dvs. en bremse der virker på de trækkende aksler man kan aktiverer ned af bakke så man ikke slider på bremseskiverne/tromlerne og klodser/belægning. Dog kan en sådan anordning ikke bringe et køretøj til standsning, det har man driftbremsen til. Der er det ikke engang en betingelse at stoplyset aktiveres når en retarder/motorbremse aktiveres men er tilladt. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 406
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Automatisk bremselys til scooter/MC (SBM)

Ulæst indlæg af GYS »

Landbo skrev: 20. september 2023 16:11 Ja det er nogenlunde sådan som jeg vidste det i forvejen, undtagen det med de nye EU godkendelser for biler. :detective: Kort og godt, en bøde og en selvbetalt unødig tur gennem synshallen hvor man så måske kunne afsløre andre ulovlige modifikationer.

En betjent kunne også godt foranlediges til at tro du har vel meget alkohol i blodet eller var påvirket på af et andet ulovligt stof med alt den bremselysaktivitet du leverer. Så kan der nemt gå et par timer med at få lavet en blodprøve. :mrgreen:
Ja, den er for følsom. Den burde være lavet, så bremselysaktivivteten svarede mere til normal kørsel. En hastighedssænkning på 4,1 km/t er ikke meget, så bremselyset tænder stort set altid, så snart der tabes hastighed. Men, det er godt til at få bilerne til at holde afstanden. Måske tænker de, at det er nok en fordrukken kører ;) - men det virker.
Besvar