Tuning af 125cc scooter

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Tuning af 125cc scooter

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Mon der er nogen herinde der har erfaring med at tune en Kymco Super 8 125cc?

Såvidt jeg husker må man lovligt tune 20%. Men da den kun har 10 hk så når jeg op på 12 hehe Men hvis vi ser bort fra det et øjeblik, og kigger i retning af et 160cc eller 180cc kit i stedet for.
Jeg læste et sted at 180cc sættet kørte virkelig godt.

Men hvad skal bruges, og hvad er unødvendigt?

Cylinder og stempel selvfølgelig.
Og kobling.
Men hvad med karburator, cdi boks, udstødning, ruller osv?

Jeg har ikke kunne finde et komplet sæt nogen steder. Kun løsdele.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 406
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Tuning af 125cc scooter

Ulæst indlæg af GYS »

Du skal måske også forholde dig til, hvad du kan sælge den for, og købe en større/bedre motorcykel.
En billig brugt 250cc motorcykel fås for ca. 10.000 kr. og en med ABS fås fra ca. 20.000 kr.
Og de er bygget til større hastighed.

Jeg vil anbefale en med ABS bremser, selvom den koster lidt mere. Søg på 123mc og på gul og gratis. Husk at afprøve ABS bremsen, eventuelt kun på bagbremsen. På nyere motorcykler kan du se om den har ABS ved at se om der er en skive til at måle hastigheden på både for og baghjul.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Tuning af 125cc scooter

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Det skal være en maxi scooter dvs. uden manuel gear. Dem jeg kan finde brugt koster mere end 10.000 kr desværre.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Tuning af 125cc scooter

Ulæst indlæg af Kymconørden »

SteenKolding skrev: 2. september 2023 22:12..tune en Kymco Super 8 125cc..
Det lyder spændende. :thumbup:
Hvis scooteren ellers som udgangspunkt er helt uden begrænsninger, er flere kubik en oplagt effekt-forbedring.
De fleste dele skulle sagtens kunne køre med en større cylinder. Karburatoren skal nok dyses lidt op, og rullerne skal der eksperimenteres med, da motorens ideelle omdrejningstal bliver ændret. Kobling og udstødning skulle også fint kunne fungere med de flere kubik.
CDIen skal selvfølgelig være en ubegrænset en af slagsen. Så flere CC er et godt sted at starte, så kan de andre dele efterhånden skiftes og forbedres, så de nye kræfter kan udnyttes bedre. (vario, knast, justerbar kobling, topstykke, tændingstidspunkt, udstødning, luftfilterflow, sekundær gearing mm).

Go tur :wave:
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 406
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Tuning af 125cc scooter

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har haft en Kymco Super 8 som 30 scooter, og med mindre at 125cc er en væsentligt forbedret konstruktion, vil jeg ikke være meget for at suse ud af motorvejen med 140 km/t på den... Måske 60-70 km/t, men mere syntes jeg ikke den er "bygget til". I hvertfald ikke 30'eren.

Jeg kan ikke umiddelbart finde nogle billige MC-scootere. Der er mange billige motorcyckler, men MC-scootere er meget begrænset.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Tuning af 125cc scooter

Ulæst indlæg af SteenKolding »

GYS skrev: 6. september 2023 16:23 Jeg har haft en Kymco Super 8 som 30 scooter, og med mindre at 125cc er en væsentligt forbedret konstruktion, vil jeg ikke være meget for at suse ud af motorvejen med 140 km/t på den... Måske 60-70 km/t, men mere syntes jeg ikke den er "bygget til". I hvertfald ikke 30'eren.

Jeg kan ikke umiddelbart finde nogle billige MC-scootere. Der er mange billige motorcyckler, men MC-scootere er meget begrænset.
Jeg er enig, den skal ikke tæt på 100 km/t før det hele virker lidt kritisk. Men det skyldes nok ligeså meget vindmodstanden og den manglende kåbe. Men det er heller ikke tophastighed jeg går efter. Hurtigere mellemacceleration og op af bakker taber den hurtigt pusten med 125 cc og 9,5 hk. Og hvis hastighedsgrænsen er fx 70 km/t på en stigning så skal der lidt tilløb til :-)
Besvar