Forbyd knallerter inden 2023

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Forbyd knallerter inden 2023

Ulæst indlæg af Jps »

Ja det er en gammel sag, jeg fandt under min søgen efter en ny knallert.
Det er et gammelt borgerforslag:
https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoe ... d=FT-02767
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forbyd knallerter inden 2023

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er der ikke mere detaljeret information end det?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Forbyd knallerter inden 2023

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 30. august 2023 21:51 Er der ikke mere detaljeret information end det?
Jeg kunne ikke finde mere end det, i linket.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forbyd knallerter inden 2023

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er da interessant men mangelfuldt.
Ville gerne have set kildeangivelse ved hver påstand så man kunne læse mere om det.
Kan måske være det har fået fjernet diverse ting fordi det er forældet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forbyd knallerter inden 2023

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kopiere teksten herind fordi hjemmesiden ikke viste det sidste jeg prøvede.
Startdato 04. april 2019
Slutdato 01. oktober 2019
Antal støtter 167
Forbyd salg af nye knallerter på fossilt brændstof inden 2023
Knallerter, som kører på fossile brændstoffer, udleder langt større mængde co2 og partikler end biler ved normal bykørsel, hvorfor det foreslås, at man forbyder nysalg af alle knallerttyper, som kører på benzin, inden udgangen af 2022.
Året 2023 er valgt, da man inden da sagtens kan nå at omstille til mere miljøvenlige knallerter, som kører på enten el eller biobrændsel. Allerede nu findes der knallerter, som kører på el, ligesom at elcyklen vinder frem på markedet.

Gode grunde til at støtte forslaget:
- Knallerter udleder 10% af den samlede co2-udledning i vejtrafikken.
- Knallerter forurener med op til 6,8 gange så meget kulbrinteudledning (co2) som biler ved bykørsel. *
- Knallerter udleder 2,4 gange så mange skadelige partikler som biler ved bykørsel. *
- Miljøvenlige knallerter vil ikke støje i samme omfang.
- Miljøvenlige knallerter vil ikke genere fodgængere og cyklister med deres skadelige os.
- Forslaget og evt. et forbud vil forhåbentligt skubbe flere borgere over på miljøvenlige alternavtiver, såsom en elcykel.

* Tallene er fra Morten Winther, seniorrådgiver ved Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet i et svar til Videnskab.dk
Forslag stillet af:
Kontaktoplysninger:
Anonym person
Glostrup
E-mail: xxxxxx@xxxx.xx
Tlf.nr.: xxxxxxxx

Medstillere:
Kontaktoplysninger:
Anonym person
Aarhus
E-mail: xxxxxx@xxxx.xx
Anonym person
Viborg
E-mail: xxxxxx@xxxx.xx
Tlf.nr.: xxxxxxxx
Anonym person
Glostrup
E-mail: xxxxxx@xxxx.xx
Tlf.nr.: xxxxxxxx
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forbyd knallerter inden 2023

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det med * stammer muligvis fra Sviner knallerter værre end biler?
Hvis du er cyklist, kan du sikkert nikke genkendende til situationen:

Du kører fredeligt af sted på cykelstien og nyder den friske luft, men bliver så overhalet af en knallert. Ikke alene larmer den som et ondt år, den udspyr også en blålig sky af ildelugtende os, som gør det ubehageligt at trække vejret. Klamt.

Det er i hvert fald sket mange gange for vores læser Martin Christensen, der har skrevet til os:

»Jeg cyklede bag en knallert her til morgen. Og som så ofte før, så undrede det mig, hvorfor det er mere ubehageligt at cykle bag en enkelt knallert, end det er at cykle langs en hel bilkø, der holder for rødt. Er knallerten virkelig så meget værre i sin udledning? Og hvis ja, hvorfor tillades det så?«
Kulbrinter lugter

Vi ringer til Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet for at få svaret på det spørgsmål, for her er de eksperter i luftforurening. Seniorrådgiver Morten Winther fortæller:

»En del af udstødningen er kulbrinter, og det er dem, læseren kan lugte.«
Kulbrinter er kemiske forbindelser mellem kulstof og brint. De opstår ved ufuldstændig forbrænding af benzinen. Nogle af kulbrinterne er sundhedsskadelige og kan for eksempel være kræftfremkaldende, så det er ikke kun på grund af den grimme lugt, man skal forsøge at undgå dem.

Knallertmotorer er ikke nær så effektive som bilmotorer, og derfor kommer der flere kulbrinter fra knallerter end fra personbiler.
En knallert forurener som syv biler

Men hvor meget værre er knallerterne så til at forurene, sådan helt præcist? Det vil Morten Winther gerne undersøge, og efter et par dage vender han tilbage med de nyeste tal, der er registreret i Danmark:
En gennemsnitlig knallert udleder syv gange så mange kulbrinter som en gennemsnitlig personbil. De ældste knallerter står for den værste forurening. (Foto: Shutterstock)
»I 2015 var kulbrinteudledningen og partikelemissionsfaktorerne for en gennemsnitlig knallert 6,8 og 2,4 gange større end for en gennemsnitlig personbil ved bykørsel.«
Når det gælder den ubehagelige os af kulbrinter, svarer udledningen fra en knallert altså til udledningen fra syv biler. Så det er ikke forkert, hvad Martin oplever – at knallerter oser meget værre end biler. Det gælder også i forhold til små partikler, som en gennemsnitlig knallert udleder flere end dobbelt så mange af. De kan også være skadelige for helbredet.

Selvom der ikke kører så voldsomt mange knallerter rundt på gaderne, står de alligevel for en tiendedel af den samlede kulbrinte-forurening fra vejtrafikken.
Nye knallerter forurener mindre

Videnskaben har talt, og så er det op til politikerne at bestemme, om knallerter overhovedet burde være lovlige, når de forurener så forholdsvist meget. I det nuværende politiske klima skal cyklisterne nok ikke sætte næsen op efter knallertfri cykelstier lige foreløbigt, men de kan da i det mindste glæde sig over, at nye knallerter forurener mindre end de gamle.
I EU-regi arbejder politikerne på at nedbringe forureningen fra alle slags køretøjer, også knallerter. EU’s såkaldte Euronormer giver grænseværdier for udledningen, og reglerne bliver heldigvis skrappere og skrappere. På den måde går det trods alt fremad.
Det ændrer dog ikke på, at det nok også i de kommende år vil være ret enerverende at cykle lige bagved en knallert – især hvis det er en gammel svend, der ikke ville kunne leve op til moderne standarder.

Vi siger tak til Morten Winther, der hjalp med at besvare det gode spørgsmål fra Martin Christensen. Sidstnævnte kan se frem til at få tilsendt en T-shirt, for det hører med til at få besvaret et videnskabeligt spørgsmål her i vores Spørg Videnskaben-sektion.

...
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forbyd knallerter inden 2023

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg var ude at cykle en tur i dag og blev på den tur generet af 1 knallertist og cirka 200 bilister.
Ja der var én knallertist der generede mig med halvafbrændte olieprodukter et kort stykke tid.
Og så resten af turen der blev jeg så sådan cirka konstant generet af bilister.

Hvis målet med forslaget er at få fjernet den ene knallertist fra trafikken så havde det nok ikke gjort min tur specielt meget renere/venligere/stille/behagelig.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Forbyd knallerter inden 2023

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Når jeg kører rundt i fx københavn og omegn, er antallet af knallerter i forhold til biler, latterligt lille. Det må være tæt på 1000 biler pr 1 knallert. Om vinteren er det jo endnu mindre. Desværre er 2-takteren med i tallene om hvor meget en knallert fourener, og trækker kraftigt op i regnskabet, med dens direkte afbrænding af olie. Hvis målingerne foregik med moderne 4-taktere med indsprøjtning og katalysator, ville tallene se helt anderledes bedre ud. Fy-fy 2-taktere! :angel:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forbyd knallerter inden 2023

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Endnu en tur på cykel.
Så hurtigt en gammel knallert. Men den stod parkeret ved en bænk så den tæller vel ikke rigtig med her. Men den kunne sikkert godt finde på at ose.
Der kunne selvfølgelig ikke gå mere end 2-3 minutter før en lastbilist dytter af mig. Hvorfor? Jo fordi jeg holdt tilbage der hvor jeg skulle holde tilbage.
Mødte vist igen kun én enkelt kørende knallert på denne tur.
Ellers var det vist kun bilister, lastbilister og busister jeg blev generet af den dag.

Hov! jeg var lige ved at glemme det elektriske løbehjul det kørte på en cykelsti i modsatte retning af mig.
Der var 2 personer på og i det vi passere hinanden bliver der ringet med en mekanisk ringeklokke. DING DONG!
Det var jo som musik i ørerne.
Ved ikke om det var for sjov eller om det var fordi jeg har en reflekspind på cyklen der stikker ud til siden og cykelstien ikke var så bred.
Der var 2 personer på.
Og ja selvom den var elektrisk så fik jeg sku os i hovedet alligevel fordi den bagerste person stod og røg.
Så ja man kan åbenbart ikke engang være sikker på at slippe for os når køretøjet er elektrisk.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Forbyd knallerter inden 2023

Ulæst indlæg af Kymconørden »

scootergrisen skrev: 4. september 2023 17:00 ..men den stod parkeret ved en bænk så den tæller vel ikke rigtig med her. Men den kunne sikkert godt finde på at ose.
Jo for søren, den tæller med. Er du klar over hvor meget røg der hænger tilbage i udstødningen, som langsomt står og siver ud. Og overløbs-slangen på karburatoren, der står konstant giftige benzindampe lige op i hovedet på forbipasserende.
Parkerede knallerter er dødsens farlige.
Besvar