Ryster ved acceleration

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Så ankom der ny variator. Der er 14 grams ruller med. Der hjalp ikke. Den kører værre end før. Så skiftede jeg til 13 gram og 10 gram med den nye variator. Ingen forskel på rysteriet. Har også skiftet kilerem til den gamle jeg havde liggende i ok stand. Det blev ikke meget bedre. Så nu ved jeg ikke hvad det kan være... den store fjeder i bag måske? Der fås 1500 og 2000 rpm varianter. Det kunne jo lyde som om at min scooter kobler til for tidligt. Måske skal den have flere omdrejninger før den kobler til, dvs 2000 rpm fjedren. Eller de små fjedre måske. Den går jo næsten ud når den kobler til. Jeg vil prøve at sætte en omdrejningstæller på, så jeg kan se hvor meget den går ned i omdrejninger når den kobler til.
Jeg har kun en 50cc 2-takter at sammenligne med, og den skal af natur have flere omdrejninger før den vil flytte sig.

Videoen viser ny variator med 10 grams ruller og den nyeste kilerem.
Vedhæftede filer
20230927_145910.mp4
(23.13 MiB) Downloadet 56 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du vil slippe for plastik der rasler så sæt noget i spænd.
Selv hvis motoren er helt optimal så er der vel vibrationer.
Min elektriske scooter kan også rasle hvis jeg f.eks. kører på rillede vejstriber.
Der har jeg brugt noget skumklister og tape og lignende klisterting for at stoppe svingningerne.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 27. september 2023 15:17 Så ankom der ny variator. Der er 14 grams ruller med. Der hjalp ikke. Den kører værre end før. Så skiftede jeg til 13 gram og 10 gram med den nye variator. Ingen forskel på rysteriet. Har også skiftet kilerem til den gamle jeg havde liggende i ok stand. Det blev ikke meget bedre. Så nu ved jeg ikke hvad det kan være... den store fjeder i bag måske? Der fås 1500 og 2000 rpm varianter. Det kunne jo lyde som om at min scooter kobler til for tidligt. Måske skal den have flere omdrejninger før den kobler til, dvs 2000 rpm fjedren. Eller de små fjedre måske. Den går jo næsten ud når den kobler til. Jeg vil prøve at sætte en omdrejningstæller på, så jeg kan se hvor meget den går ned i omdrejninger når den kobler til.
Jeg har kun en 50cc 2-takter at sammenligne med, og den skal af natur have flere omdrejninger før den vil flytte sig.

Videoen viser ny variator med 10 grams ruller og den nyeste kilerem.
Surt. :eh:

Jeg tror helt ærligt ikke det er koblingen der er skyld i missæren, derimod vil mit bud være at den store fjeder simpelthen er for slap i forhold til vægten af de ruller der er i den forreste del af variatoren. Du bør huske på det er rullernes vægt sammen med antal motoromdrejninger der bestemmer hvornår systemet skal geare op. I dit tilfælde gearer systemet bare op inden motoren er oppe i et tilpas omdrejnings område.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg sætter nok en anden fjeder i på et tidspunkt. Men ellers må jeg bare accelerere noget kraftigere, rå rasler den ikke.

Sådan en kobling bliver meget hurtig varm. På få minutter. Måske bliver den store fjeder "blødere" af varmen, fordi der er aldrig problemer når den er kold.

Når jeg tænker efter, så har den altid haft tendens til at ryste lidt ved igangsætning, siden jeg købte den ved 26.000 km. Nu har den kørt 36.000.
Og når man sidder to på, så er den helt gal.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg har netop snakket med Speedline, og de fortæller at det er de små koblingsfjedre der er problemet. Så nu køber jeg et trimkit, som det hedder, fra Malossi til 155 kr. og monterer en af dagene.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 28. september 2023 15:29 Jeg har netop snakket med Speedline, og de fortæller at det er de små koblingsfjedre der er problemet. Så nu køber jeg et trimkit, som det hedder, fra Malossi til 155 kr. og monterer en af dagene.
De burde have mere erfaring i de slige sager end en anden gammel tandløs idiot. :mrgreen: Håber for dig det så virker korrekt. :thumbup:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev: 28. september 2023 16:22

De burde have mere erfaring i de slige sager end en anden gammel tandløs idiot. :mrgreen: Håber for dig det så virker korrekt. :thumbup:

Hilsen Leif.
Haha tja, nu får vi at se om det hjælper. Men det var god service at han spurgte hvad jeg skulle bruge den store fjeder til. Så forklarede jeg ham problemet. Han sagde, at de små fjedre - i øvrigt sammen med rullevægt - afgør omdrejningstallet ved accelleration. Men han udelukkede ikke helt, at det kunne være den store fjeder, men anså det som meget usandsynligt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne prøve at måle diameteren på de 3 originale små fjedre og dem du har i nu og deres farve.
Gætter på jo tykkere tråden er jo hårdere er fjedrene og jo flere omdrejninger skal der til for at slynge koblingen ud.
Så speedline siger vel at koblingen tager for tidligt fat.
Så de 3 små fjedre du har i nu er vel så tyndere end de originale.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

scootergrisen skrev: 28. september 2023 18:12 Du kunne prøve at måle diameteren på de 3 originale små fjedre og dem du har i nu og deres farve.
Gætter på jo tykkere tråden er jo hårdere er fjedrene og jo flere omdrejninger skal der til for at slynge koblingen ud.
Så speedline siger vel at koblingen tager for tidligt fat.
Så de 3 små fjedre du har i nu er vel så tyndere end de originale.
Koblingen har altid taget tidligt fat. Også selvom jeg har sat en ny kobling inkl. nye små fjedre i. Det er åbenbart sådan at en 125cc er skruet sammen. Den har ikke brug for høje omdrejninger på samme måde som en 50cc. Men jeg er bare blevet træt at det rysteri. Scooteren er jo ved at være gammel og måske er lejerne el. andet slidt, og derfor ryster det mere end normalt. Men jeg håber at afhjælpe det med nogle strammere fjedre. Jeg skal huske at måle dem.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Så kom der nye trimfjedre i koblingen og det lader til at have løst problemet. Nu skal jeg lige køre nogle dage og se om problemet med rysteriet vender tilbage, men indtil videre er det væk.

Jeg købte et Malossi trimsæt med 3 forskellige type fjedre. Grøn, blå og rød (blød, mellem og hård). Jeg satte de grønne i, og det fungerer fint. På et tidspunkt vil jeg måske prøve de blå, evt i den gamle kobling som jo virker fint nok.

På billedet er den mørkegrå orig. fjeder.
Der er forskel på tykkelsen af "metaltråden" som fjederen er lavet af. Den grønne er 1,9 millimeter, og den blå er 2,1 og den røde 2,4. Orig.fjederen er 2,0 mm.
Malossi fjedrene er også 1 mm kortere end den orig. fjeder og vindingerne lidt snævrere (2 mm).

Om den store fjeder i koblingen kun sørger for at holde remmen stram, det kan jeg ikke helt blive klog på.
Vedhæftede filer
20230930_144827.jpg
Senest rettet af SteenKolding 1. oktober 2023 02:15, rettet i alt 1 gang.
Besvar