Ryster ved acceleration

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Nu har jeg prøvet med 10 grams ruller. Ingen forskel.
Så er der vel kun remmen tilbage... medmindre hele motoren er slidt.
Jeg prøver at lægge nogle videoer op.
Vedhæftede filer
20230915_152114.mp4
(96.19 MiB) Downloadet 59 gange
20230915_151838.mp4
(92.49 MiB) Downloadet 63 gange
20230915_150727.mp4
(63.3 MiB) Downloadet 57 gange
20230915_144512.mp4
(43.94 MiB) Downloadet 56 gange
20230915_145733.mp4
(28.53 MiB) Downloadet 56 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Synes din kilerem hopper gevaldigt.
Du skriver ellers den kun er 3 mm længere end originalt.
Hvor ser du de størrelser angivet?
Mener aldrig det lykkedes mig at findes størrelsen angivet til den originalt kilerem på min Kymco Super 8 50 cc 4 takt. De oplyser vist kun reservedelsnummeret.

Så ja der er jo en risiko ved at købe uoriginalt og f.eks. kombinere originalt med uoriginalt.

Udover kileremmens bevægelser synes jeg det ser fint ud.

Du kan sætte noget i spænd ved plastikskjoldene for at slippe for plastik der rasler.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 15. september 2023 16:17 Nu har jeg prøvet med 10 grams ruller. Ingen forskel.
Så er der vel kun remmen tilbage... medmindre hele motoren er slidt.
Jeg prøver at lægge nogle videoer op.
For mig er det helt klart at din rem er lidt mere end ret livlig når den står på midterstøttebenet og du gasser op/ned. Jeg kunne dog bedre lide du satte telefonen på en selfi stang og filmer den bagerste remhjul under en eller flere accelerationer på op til mindst 50 km. Jeg tror faktisk også det vil hjælpe dig selv til at forstå hvad der sker.

Der sker absolut intet ved du tørre remresterne af siderne på remskiverne med noget fortynder så de bliver glatte og indbydende at se på, det hjælper variatoren med af geare hurtigere op og ned.

Jeg synes man tydelig kan høre din variomatic gearer alt for hurtigt op når du begynder at rulle og derved kommer motoren så langt ned i omdrejninger den ingenting kan trække. Som før sagt skal motoren op på mindst halvdelen af de omdrejninger den kører med ved topfart og gerne op på 3/4. Det er så opgearingen i variomatic der skal accelererer scooteren og ikke antallet i motorens omdrejninger.

Jeg ved ikke om det er noget at forsøge, men T. Hansen sælger et sæt ruller og lidt andre variodele til en 125cc på outlet, prisen er så lille at selv en fattigr*v kan være med. Jeg kender dog ikke vægten på rullerne. :weeping:

https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -403851574

Skulle du blive træt af modellen på et tidspunkt, er du velkommen til at skrive en PM til mig med en rimelig pris. :angel:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

scootergrisen skrev: 15. september 2023 17:47 Synes din kilerem hopper gevaldigt.
Du skriver ellers den kun er 3 mm længere end originalt.
Hvor ser du de størrelser angivet?
Mener aldrig det lykkedes mig at findes størrelsen angivet til den originalt kilerem på min Kymco Super 8 50 cc 4 takt. De oplyser vist kun reservedelsnummeret.

Så ja der er jo en risiko ved at købe uoriginalt og f.eks. kombinere originalt med uoriginalt.

Udover kileremmens bevægelser synes jeg det ser fint ud.

Du kan sætte noget i spænd ved plastikskjoldene for at slippe for plastik der rasler.
Ja remmen hopper.
Hvis man Googler "Kymco Super 8 125ccm original belt" så kommer der flg. frem: 23100-KEC4-900 og af og til står der 19,5x796x9,5 mm (men det kan selvfølgelig være forkert).
Jeg vil lige kigge i kælderen hvilken str. de gamle remme havde.
Men jeg så at den originale rem koster et sted mellem 400 og 700 kr. hvilket er ret vildt.

Det er ikke kun rasle-lyden der irriterer. Hele scooteren ryster kraftigt og det er p*sse irriterende hver gang man sætter i gang. Rasleriet er kun en sideeffekt af vibrationerne.
Senest rettet af SteenKolding 16. september 2023 00:06, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev: 15. september 2023 18:52
For mig er det helt klart at din rem er lidt mere end ret livlig når den står på midterstøttebenet og du gasser op/ned. Jeg kunne dog bedre lide du satte telefonen på en selfi stang og filmer den bagerste remhjul under en eller flere accelerationer på op til mindst 50 km. Jeg tror faktisk også det vil hjælpe dig selv til at forstå hvad der sker.

Der sker absolut intet ved du tørre remresterne af siderne på remskiverne med noget fortynder så de bliver glatte og indbydende at se på, det hjælper variatoren med af geare hurtigere op og ned.

Jeg synes man tydelig kan høre din variomatic gearer alt for hurtigt op når du begynder at rulle og derved kommer motoren så langt ned i omdrejninger den ingenting kan trække. Som før sagt skal motoren op på mindst halvdelen af de omdrejninger den kører med ved topfart og gerne op på 3/4. Det er så opgearingen i variomatic der skal accelererer scooteren og ikke antallet i motorens omdrejninger.

Jeg ved ikke om det er noget at forsøge, men T. Hansen sælger et sæt ruller og lidt andre variodele til en 125cc på outlet, prisen er så lille at selv en fattigr*v kan være med. Jeg kender dog ikke vægten på rullerne. :weeping:

https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -403851574

Skulle du blive træt af modellen på et tidspunkt, er du velkommen til at skrive en PM til mig med en rimelig pris. :angel:

Hilsen Leif.
Jeg har prøvet med 10 grams ruller, og den tager ikke flere omdrejninger ved selve igangsætningen end med 13 gram. En af videoerne er faktisk med 10 gram. Men jo højere jeg kommer op i fart, jo flere omdrejninger kommer der ved 10 grams rullerne. Men det er faktisk slet ikke nødvendigt, den trækker fint med 13 gram. Jeg har skrevet en mail til importøren (Nellemann) ang. standardvægten på rullerne. Nu må vi se om de har et svar. Jeg ringede til to Kymco forhandlere, og de kunne ikke slå det op nogen steder.
Men jeg er enig i, at den gearer for hurtigt op på de første meter. Men det afhjælper de 10 gram altså ikke.
Dit link har jeg faktisk afprøvet, men den variator passer ikke på en Super 8 125 cc (variatoren er meget mindre i diameter og centerhullet passer ikke på akslen) så Thansen må have skrevet forkert. Der står Agility 125 på æsken, så jeg ved ikke om en Agility 125 kører med tyndere aksel og mindre variator, eller om det rent faktisk er til en 50cc.
Nu skal det siges at min scooter er købt brugt for 7 år siden, så jeg ved ikke om det overhovedet er de korrekte dele der sidder på den.

Hvad afgør hvordan gearet skal kobles til motoren? Hvis tomgangen er sat til lige under de foreskrevne 1700 o/m plus/minus 100 o/m, så skubber den ikke fremad ved stilstand. Så tomgangen er fin.
Så snart jeg drejer på gashåndtaget begynder centrifugalkraften at virke på koblingen. Der kunne det være rart om den koblede til ved højere omdrejningstal. Og så snakker vi vel de små fjedre, eller den store koblingsfjeder? Den store fås i en 1500 o/m og en 2000 o/m type.
Og rullerne passer egentlig fint med 13 gram. Jeg synes 10 gram tager alt for mange omdrejninger oppe i fart.
Og mht. remmen, så gør 3 mm i længden sikkert ikke det helt store. Men hvis den også er en 4 mm for bred og 3 mm for høj, så begynder det måske at blive kritisk. Men jeg har den gamle rem i kælderen, jeg smutter lige derned og kigger hvad str. den har. Jeg har skiftet den for 8000 km siden (5 år) og såvidt jeg husker, mest for at være på den sikre side, da jeg ikke 100% kendte historiken på scooteren fra før jeg købte den. Så den gamle rem kører måske bedre, det må afprøves.

Det ville sgi være hovedrystende hvis jeg har kørt rundt med en forkert str. kilerem altid, fordi jeg bare har købt samme str. som den der sad på før. Meeen online ligger remmene omkring de samme mål, så det er nok ikke helt ved siden af.

Jeg har ikke en selfiestang, og jeg ved heller ikke om jeg vil kunne filme noget som helst ved 50 km/t uden at få tæerne i maskinen :crazy: Men enig, det ville måske give et bedre indblik i hvad der præcis sker under acceleration. En sugekop og mobilholder ville nok være bedre, men koster sikkert alverden til det ene forsøg.

Fremgangsmåde:
1) Prøv den gamle rem jeg har liggende
2) Find ud af hvad orig. vægt på rullerne er
3) Film hvad der foregår med remmen under acceleration
4) Køb orig. rem
.
.
.
37) Sælg scooteren hehe
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ikke sikker på om det vil hjælpe med en ny original kilerem men måske det kunne tænkes at gummiet (eller hvad den er lavet af) bliver nedbrudt med tiden så kileremmen bliver for blød i det.

Hvis du ellers har tænkt dig at køre på den i en del år endnu så synes jeg da sagtens du kan købe en ny original kilerem til 400-700 kroner hvis den du har nu er 5 år gammel.

Hvis du stadigvæk har den originale kilerem så prøv den.

Der står dato på pakken hvis du købet en original kilerem så kan du eventuelt sørge for at den er god frisk og ikke 5 år gammel.

Prøv eventuelt at rens de forreste remskiver og fjern alt det sorte og gør så de er helt blanke.
Du kan tørre dem med alkohol for at fjerne fedt og undlad derefter at røre opfladen med fingrene.
Tænkte på om der kunne være en forskel i friktion mellem de forreste slidte overflader og de bagerste nye overflade der ikke er slidt til endnu sådan at der er en ubalance hvor kileremmen måske glider mere på de bagerste nye overflader.
Men jeg gætter bare. Ved det ikke.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 15. september 2023 23:55 Jeg har prøvet med 10 grams ruller, og den tager ikke flere omdrejninger ved selve igangsætningen end med 13 gram. En af videoerne er faktisk med 10 gram. Men jo højere jeg kommer op i fart, jo flere omdrejninger kommer der ved 10 grams rullerne. Men det er faktisk slet ikke nødvendigt, den trækker fint med 13 gram. Jeg har skrevet en mail til importøren (Nellemann) ang. standardvægten på rullerne. Nu må vi se om de har et svar. Jeg ringede til to Kymco forhandlere, og de kunne ikke slå det op nogen steder.

Men jeg er enig i, at den gearer for hurtigt op på de første meter. Men det afhjælper de 10 gram altså ikke.

Dit link har jeg faktisk afprøvet, men den variator passer ikke på en Super 8 125 cc (variatoren er meget mindre i diameter og centerhullet passer ikke på akslen) så Thansen må have skrevet forkert. Der står Agility 125 på æsken, så jeg ved ikke om en Agility 125 kører med tyndere aksel og mindre variator, eller om det rent faktisk er til en 50cc.

Nu skal det siges at min scooter er købt brugt for 7 år siden, så jeg ved ikke om det overhovedet er de korrekte dele der sidder på den.

Hvad afgør hvordan gearet skal kobles til motoren? Hvis tomgangen er sat til lige under de foreskrevne 1700 o/m plus/minus 100 o/m, så skubber den ikke fremad ved stilstand. Så tomgangen er fin.
Så snart jeg drejer på gashåndtaget begynder centrifugalkraften at virke på koblingen. Der kunne det være rart om den koblede til ved højere omdrejningstal. Og så snakker vi vel de små fjedre, eller den store koblingsfjeder? Den store fås i en 1500 o/m og en 2000 o/m type.

Og rullerne passer egentlig fint med 13 gram. Jeg synes 10 gram tager alt for mange omdrejninger oppe i fart.
Og mht. remmen, så gør 3 mm i længden sikkert ikke det helt store. Men hvis den også er en 4 mm for bred og 3 mm for høj, så begynder det måske at blive kritisk. Men jeg har den gamle rem i kælderen, jeg smutter lige derned og kigger hvad str. den har. Jeg har skiftet den for 8000 km siden (5 år) og såvidt jeg husker, mest for at være på den sikre side, da jeg ikke 100% kendte historiken på scooteren fra før jeg købte den. Så den gamle rem kører måske bedre, det må afprøves.

Det ville sgi være hovedrystende hvis jeg har kørt rundt med en forkert str. kilerem altid, fordi jeg bare har købt samme str. som den der sad på før. Meeen online ligger remmene omkring de samme mål, så det er nok ikke helt ved siden af.

Jeg har ikke en selfiestang, og jeg ved heller ikke om jeg vil kunne filme noget som helst ved 50 km/t uden at få tæerne i maskinen :crazy: Men enig, det ville måske give et bedre indblik i hvad der præcis sker under acceleration. En sugekop og mobilholder ville nok være bedre, men koster sikkert alverden til det ene forsøg.

Fremgangsmåde:
1) Prøv den gamle rem jeg har liggende
2) Find ud af hvad orig. vægt på rullerne er
3) Film hvad der foregår med remmen under acceleration
4) Køb orig. rem
.
.
.
37) Sælg scooteren hehe
Koblingen skal være "låst" til klokken før opgearingen begynder at ske, ikke efter da det kan være medvirkende til at give de rystelser du oplever ved igangsætningen.

Når opgearingen sker på den måde som den gør for dig, er rullerne for tunge i forhold til styrken af trykfjederen der trykker den bagerste remskive sammen. Rullernes vægt har også betydning for hvor aggressiv opgearingen sker. Rullernes vægt bestemmer sammen med den bagerste trykfjeders styrke også hvor mange omdregninger motoren går når opgearingen starter/sker. Det er en kombination af de faktore tilsammen der bestemmer din variomatics egenskaber. MEN men, du har en blind medspiller med i den måde som remmen opfører sig på i det spil, da den slet ikke må ligge hoppe/slynge sig på den måde den gør. Det giver en utilsigtet opgearing når den begynder med det "pjat". Der kan urenhederne på sider på remhjulene måske bære en del af skylden da de skal være fuldstændig glatte. Har du brugt noget antislip spray på remmen/remhjulene, kunne jeg nemt forestille mig det kunne være skyld i at remmen ligger så uroligt mellem de to remhjul.

Hjælper rengøring af remhjulene og en ny rem ikke, ville jeg personligt overveje at anskaffe en ny trykfjeder til det bagerste remhjul.

Ja du må have fat i en holder med sugekop så du rigtig kan se hvad der sker når opgearingen sker under en normal belastning af køretøjet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

En opdatering.

De korrekte mål på remmene er:

Den nuværende Malossi rem nr. 6116665: 795,5 x 20 x 9,5 mm 30 grader
Den tidligere Malossi rem nr. 6113148: 795 x 19,8 x 9,6 mm 30 grader (udgået)
Orig Kymco rem nr. 23100-KEC4-900: 796 x 19,5 x 9,5 mm 30 grader (ikke 100% sikker på de tal)

Malossi skriver på deres hjemmeside at min nuværende rem passer på min scooter: https://www.malossistore.com/en/gb/kymc ... kysu8125-M
De skriver også at 13 gram er orig. vægt på variatorruller.

På mandag kører jeg over til det lokale scooterværksted og spørger dem til råds.

På min video af variatoren kan man på bagsiden se det dæksel der holder rullerne. Der sidder 3 små platikstyr som holder dækslet på plads. Men det sidder ret løst som det ses. Skal det sidde så løst?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 16. september 2023 15:58 En opdatering.

De korrekte mål på remmene er:

Den nuværende Malossi rem nr. 6116665: 795,5 x 20 x 9,5 mm 30 grader
Den tidligere Malossi rem nr. 6113148: 795 x 19,8 x 9,6 mm 30 grader (udgået)
Orig Kymco rem nr. 23100-KEC4-900: 796 x 19,5 x 9,5 mm 30 grader (ikke 100% sikker på de tal)

Malossi skriver på deres hjemmeside at min nuværende rem passer på min scooter: https://www.malossistore.com/en/gb/kymc ... kysu8125-M
De skriver også at 13 gram er orig. vægt på variatorruller.

På mandag kører jeg over til det lokale scooterværksted og spørger dem til råds.

På min video af variatoren kan man på bagsiden se det dæksel der holder rullerne. Der sidder 3 små platikstyr som holder dækslet på plads. Men det sidder ret løst som det ses. Skal det sidde så løst?
De tre plastic stykker sidder der kun for pladen ikke skal skrabe metal mod metal på skålen med rullerne og på andre mærker har jeg også set der er slub.

Men kommer lige til at se der er skrabt noget af metallet omkring pladens hul. Kan så ikke se om det måske kan gøre at pladen kan spændes på så den kommer til at sidde og vobble/slå når den er spændt fast.

Remmens længde/bredde/højde kender jeg ikke noget til for din model.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Med selfie stang.
Det sidste forsøg er op mod en mur.
Jeg synes ikke der er noget at komme efter.
Det ser også ud til at remmen opfører sig fint under belastning fremfor på støttefoden.
Remskiver er renset. Stadig ingen forskel.
Det er muligt at variatoren er slidt. Jeg synes dog ikke at hullet i variatoren har slub eller andre skavanker.
Mon ikke fejlen er skåret ned til enten rem eller variator nu.
Nogle remme har en pil med omløbsretning. Det har min Malossi rem ikke. Jeg har monteret den så man kan læse teksten (så det ikke står 180 grader omvendt).
Vedhæftede filer
20230917_171826.mp4
(85.09 MiB) Downloadet 55 gange
Besvar