Ryster ved acceleration

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg har nu en mistanke om, at den starter med at køre med for lave omdrejninger. Tomgangen er angivet i manualen til 1700 o/m så jeg vil prøve og sætte en lille omdrejningstæller på, for at se om den lægger fra land med meget lave omdrejninger - og at det er derfor at den ryster så kraftigt.

Noget anden kunne være vægten på rullerne. Jeg kender ikke med sikkerhed de orig. rullers vægt. Jeg troede de var 13 gram, men på nettet står alt fra 9,5 til 13. Der sidder 13 g på nu, men da jeg ikke har haft den fra ny, så ved jeg ikke om det er standard. Lettere ruller vil give højere omdrejningstal under acceleration. Og den har i forvejen ret lavt omdrejningstal når man sætter i gang, så i morgen prøver jeg med nogle 10 grams jeg tilfældigvis har liggende fra en Agility 125cc.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 12. september 2023 04:33 Jeg har nu en mistanke om, at den starter med at køre med for lave omdrejninger. Tomgangen er angivet i manualen til 1700 o/m så jeg vil prøve og sætte en lille omdrejningstæller på, for at se om den lægger fra land med meget lave omdrejninger - og at det er derfor at den ryster så kraftigt.

Noget anden kunne være vægten på rullerne. Jeg kender ikke med sikkerhed de orig. rullers vægt. Jeg troede de var 13 gram, men på nettet står alt fra 9,5 til 13. Der sidder 13 g på nu, men da jeg ikke har haft den fra ny, så ved jeg ikke om det er standard. Lettere ruller vil give højere omdrejningstal under acceleration. Og den har i forvejen ret lavt omdrejningstal når man sætter i gang, så i morgen prøver jeg med nogle 10 grams jeg tilfældigvis har liggende fra en Agility 125cc.
Mener og vide at rullernes vægt skal vælges så motoren roterer i området fra 1/2 - 2/3 af max omdrejninger når du vrider rullen helt i bund under acceleration. De omdrejninger skulle motoren gerne kunne holde indtil varioen er gearet helt op. Rullernes vægt sammen med fjederen styrke på den bagerste remskive giver tilsammen scooterens accelerations egenskaber. Jo kraftiger fjederen er på bagerste remskive, jo tungere skal rullerne være for det virker fornuftigt.

Du har meget svært ved og fortælle i hvilken stand remmens sider er, da en rem med blankslidte sider, eventuelt sammen med en remskiven i bag der går en smule sejt netop giver de "rystelser" du klager over.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg taget et billede af remmen senere i dag. Jeg synes selv den så fornuftig ud men vil gerne høre din vurdering.
De gange jeg har haft adskilt kobling eller afmonteret rem og variator, så kører den perfekt de første 10 minutter efter at jeg har samlet det igen. Det virket da lidt underligt
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af Jps »

SteenKolding skrev: 12. september 2023 13:41 Jeg taget et billede af remmen senere i dag. Jeg synes selv den så fornuftig ud men vil gerne høre din vurdering.
De gange jeg har haft adskilt kobling eller afmonteret rem og variator, så kører den perfekt de første 10 minutter efter at jeg har samlet det igen. Det virket da lidt underligt
Du husker vel at presse remmen ned mellem de bagerste remskiver? Hvis man ikke gør det, så kører scooteren ikke optimalt. Da jeg havde scooter, gjorde jeg det så også foran.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan eventuelt køre motoren uden variatordækslet monteret.
Måske du skal sørge for at spænde starterdrevet ind så ikke det bliver ramt.
Så kan du måske komme nærmere hvor rystelserne kommer fra.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 12. september 2023 13:41 Jeg taget et billede af remmen senere i dag. Jeg synes selv den så fornuftig ud men vil gerne høre din vurdering.
De gange jeg har haft adskilt kobling eller afmonteret rem og variator, så kører den perfekt de første 10 minutter efter at jeg har samlet det igen. Det virket da lidt underligt
Ja ærlig talt virker den opførsel mærkelig. :detective: Hvis det har noget med koblingen at gøre skyldes det formodentlig der er meget slup i den aksel som koblingen er monteret omkring, hvilket også vil være mærkbart når du vrikker op og ned/frem og tilbage.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

De ruller jeg havde og troede var fra en Agility passer slet ikke. Så jeg tror de er fra en Super 8 50cc. Remskiven på varioen er i hvert fald markant mindre diameter end på 125cc og rullerne har også en anden str.
Men jeg prøvede med en lille omdrejningstæller, og tomgang ubelastet (dvs uden at bremse baghjulet) stod på omkring 1500 o/m. Der foreskrives 1700 +÷ 100, så jeg satte den lidt op. Det hjalp ikke noget på rysteriet.
Jeg kørte lidt i gården uden dæksel, men det er umuligt for mig at se hvor rystelserne kommer fra. Den nye kobling sidder godt på akslen. Ingen slup el.lign.
Remmen er presset godt ned imellem koblings-remskiverne.

Men jeg bemærker noget som Leif skrev, nemlig at den skal gå meget op i omdrejninger ved accelleration. Det gør min lille 50cc 2-takter også. Men 125'eren går nærmest lidt ned i omdrejninger når jeg begynder at køre. Og selvom der altid har siddet 13 grams ruller på den, så kan jeg simpelthen ikke finde nogen steder om det er standard vægt. Hos Kymco oplyser de ikke vægt, da det ikke er angivet på æsken. Smart kopi-beskyttelse! Men jeg er nok nået dertil, at enten skal rullerne være lettere (men hvor meget?) og måske skal kileremmen også skiftes. Jeg har lagt nogle billeder nederst.

Kileremmen original er angivet til nogle træsle mål 796 x 19,5 x 9,5 mm og 30 grader. Det er "selvfølgelig" kun Kymco der laver remme i disse mål, men jeg ved ikke om det gør noget at en rem er 799 x 20 x 9,5 ? Min Malossi X-kevlar har netop sidstnævnte mål, og det havde den foregående rem også. Kymcos originale dele er meget dyre. Så derfor vil jeg hellere købe et alternativ.

Er der nogen af jer der kan grave orig. rullevægt frem til en Super 8 125cc? Jeg ved ikke om man kan tro på kgi.dk eller andre hvis de skriver at orig. vægten er 13 gram. Jeg ville gerne se det fra officiel side.
Vedhæftede filer
20230912_180411.jpg
20230912_180358.jpg
20230912_180354.jpg
20230912_180349.jpg
Kilerem
Kilerem
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af Landbo »

Remmen ser sund ud i mi ywn.

Der er noget galt når du skriver at "Remmen er presset godt ned imellem koblings-remskiverne.", hvilket den absolut ikke må være i det øjeblik du sætter i gang. Hvis du sætter kalorius op på midterstøttebenet med stoppet motor og drejer på baghjulet skal remmen ligge helt oppe i toppen af remskiven i bag og i bunden af variatoren i for, derved får du den laveste gearing til igangsætningen og dermed de relativ "mange" motoromdregninger. Der er noget rivende galt med det bagerste kileremshjul når remmen sidder halvvejs nede i remskiven, hvilket faktisk også kan skyldes en for kort rem.

Remmen ser sund ud.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 13. september 2023 04:32, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv om du kan få rystelserne til at komme mens den står på centerstøtteben med baghjulet over jorden og du giver gas.
Du kan sætte noget tungt på fodtrinnet og forhjulet op mod en væg.

Ville sikkert hjælp os hvis du kunne lave en optagelse af det.
Eller beskrive rystelserne mere detaljeret.

Hvis alt ved de bagerste remskiver er nyt og kilerem ser fin ud så må det vel være noget ved de forreste remskiver.
Så prøv og tag en masse billeder af det.
Se om plastikstyrene er fine.
Om bøsning og skål glider fint sammen eller er løst.
Om der er de skiver der skal være.
Om alt sammen er monteret helt korrekt og kileremmen gjort slap inden du spænder møtrikken.
Du kunne eventuelt prøve at spænde det fast uden skålen og uden kileremmen så kan du måske bedre mærke om det er et problem om noget løst når du vipper i det.

Kunne også være problemet kommer andet sted fra end variatoren så ville være fint hvis du kunne lokalisere det nærmere.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Tak for input.
Her en en lidt nøjere beskrivelse af problemet: Hvis man i en bil kører med for lave omdrejninger i fx 2. gear, så rusker og vibrererer det hele. Sådan føles det også på scooteren.
Men på scooteren når man sætter i gang, så stiger omdrejningstallet næsten ikke da koblingen griber fat ret tidligt. De første 2 sekunder kører scooteren fremad og dernæst begynder rystelserne i 1-2 sekunder og dernæst er koblingen koblet helt til. Så det er imens koblingen "firer" lidt, at den ryster i selve tilkoblings-processen.
Det ryster og rusker så meget, at plastik og kåbe rasler helt vildt.
Jeg kan prøve at videofilme det i morgen.
Jeg kan ikke køre scooteren op mod en mur, da den skal køre lidt og "koble ud" før rystelserne kommer.

Som tidligere skrevet så har jeg desværre ikke så meget tid som tidligere, så at prøve mig minutiøst frem er desværre lidt uden for min tidsramme. Og med priserne på uorig. reservedele, så er det ok for mig at købe nye dele sålænge det giver mening.
Koblingen var det åbenlyse problem. Og den hakker ikke i gear som tidligere.
Remmen er sikkert ok, men en ny koster kun omkring 130 kr.
Lettere ruller lyder for mig som en klar mulighed, men jeg ved ikke om jeg skal helt ned i 10 gram.
Variator er fin og har intet slør og rullerne er helt nye (13 gram).

Her til aften er der så opstået et nyt problem. Den kan ikke holde tomgang. Jeg har justeret tomgang skruen, men der er 500 o/m forskel på tomgangen indenfor 15 sekunders interval. Jeg havde engang samme problem, det var ventilerne der skulle stilles.

Ang. remmen på koblingen: Remmen sidder som på billede 2.
Det er kun ved montering af variatoren at jeg presser remmen godt ned i koblingen, ellers kan jeg ikke få remmen til at sidde ordentligt på variatorskålene.
Besvar