Ryster ved acceleration

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Den store trykfjeder står vist blandt andet for (sammen med rullernes vægt) at lade kileremmen komme ned i gearing når du f.eks. gå fra at køre på flad vej til at det går op ad bakke.
Eller måske når i sidder to på og der er ekstra vægt så holder variatoren sig vel længere i lavere gearing.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 30. september 2023 18:11 Så kom der nye trimfjedre i koblingen og det lader til at have løst problemet. Nu skal jeg lige køre nogle dage og se om problemet med rysteriet vender tilbage, men indtil videre er det væk.

Jeg købte et Malossi trimsæt med 3 forskellige type fjedre. Grøn, blå og rød (blød, mellem og hård). Jeg satte de grønne i, og det fungerer fint. På et tidspunkt vil jeg måske prøve de blå, evt i den gamle kobling som jo virker fint nok.

På billedet er den mørkegrå orig. fjeder.
Der er forskel på tykkelsen af "metaltråden" som fjederen er lavet af. Den grønne er 1,9 millimeter, og den blå er 2,1 og den røde 2,4. Orig.fjederen er 2,0 mm.
Malossi fjedrene er også 1 mm kortere end den orig. fjeder og vindingerne lidt snævrere (2 mm).

Om den store fjeder i koblingen kun sørger for at holde remmen stram, det kan jeg ikke helt blive klog på.
Ja, så er det at håbe forbedringen vedbliver.

Den store fjeder ved det bagerste remhjul sørger ikke kun for at remmen bliver holdt stram, men også for variomatic bliver tvunget til at gearer ned når motoren ikke trækker køretøjet eller det er i hold.

Hilsen Leif.
Besvar