Suzuki DM50 - meget røg fra udstødning

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
gusse
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 79
Tilmeldt: 18. juni 2023 17:39

Suzuki DM50 - meget røg fra udstødning

Ulæst indlæg af gusse »

Hej

Min Suzuki DM50 har stået stille i lidt tid, og i dag tændte jeg for den, og så begyndte der at komme en del røg fra udstødningen, endnu mere hvis jeg gasser lidt op.

Den har ikke gjort det før, hvad kan det skyldes?
Vedhæftede filer
IMG_2999.MOV
(8.98 MiB) Downloadet 113 gange
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Suzuki DM50 - meget røg fra udstødning

Ulæst indlæg af Landbo »

gusse skrev: 30. juli 2023 15:33 Hej

Min Suzuki DM50 har stået stille i lidt tid, og i dag tændte jeg for den, og så begyndte der at komme en del røg fra udstødningen, endnu mere hvis jeg gasser lidt op.

Den har ikke gjort det før, hvad kan det skyldes?
Jeg kan se der er meget olie inden i afgangen på din udstødning, hvilket siger mig du formodentlig blander for meget olie i benzinen. Hvad er dit blandingsforhold ?

Der sker ikke noget ved du har lidt for meget olie i benzinen, hellere det end for lidt.

Din suzuki skal bare ud og køre en passende lang tur med 2% selvblandende olie i benzinen, så skal du bare se.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
gusse
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 79
Tilmeldt: 18. juni 2023 17:39

Re: Suzuki DM50 - meget røg fra udstødning

Ulæst indlæg af gusse »

Lige nu er der 3% i, måske skal jeg have 2% i næste gang :)

Men det mærkelige er, at der ikke kom noget røg fra den de første par uger jeg kørte med 3% blanding, det er først kommet nu.
Brugeravatar
gusse
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 79
Tilmeldt: 18. juni 2023 17:39

Re: Suzuki DM50 - meget røg fra udstødning

Ulæst indlæg af gusse »

Kan det også være fordi at olien er faldet ned i bunden af tanken, og den så bare lige skal rystes lidt?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Suzuki DM50 - meget røg fra udstødning

Ulæst indlæg af Landbo »

gusse skrev: 30. juli 2023 18:27 Kan det også være fordi at olien er faldet ned i bunden af tanken, og den så bare lige skal rystes lidt?
Nej, ikke hvis du har brugt en rigtig selvblandende totaktsolie.

Har du derimod brugt almindelig motorolie kan du slet ikke blande benzin og olie i ret lang tid. Faktisk har moderne smøreolier til firtakts motorer den egenskab at den ikke vil blandes op i benzin/diesel så det må på det kraftigste frarådes at forsøge sig med den slags olie

Hilsen Leif..
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Suzuki DM50 - meget røg fra udstødning

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ikke noget jeg har erfaring med men tænker ikke det er noget du skal bekymre dig om hvis det kom efter at stået stille noget tid.
Gætter på det vender tilbage til normalt når du har kørt en god tur på den så motoren/udstødningen har været varm noget tid.
Det er vist noget med at vand giver hvid røg og olie giver blå røg.
Besvar