Hjemmelavet hamburger

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Hjemmelavet hamburger

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så fik jeg vist lavet de bedste hamburgere jeg nogensinde har lavet. :party:

Jeg har gloet på en del videoer om "smash burger" hvor kødet starter som en kugle og moses ned på panden så kødet bliver fladt og steger på kort tid.
Så bliver hamburgeren ikke så høj i det så det er til at spise den uden at skulle åbne munden helt vildt meget.
Det skulle åbenbart være godt med mindst 20% fedt i kødet når man moser kødet sådan.
70 gram kød skal vist kun have 45 sekunder - 1 minut før den skal vendes. Og så måske 10 sekunder på den anden side med ost på.
Når man skal vende kødet på panden så skal man sørge for at få stegeskorpen med hvor der skulle sidde en masse smag ved at skrabe bunden. Det er vist her meget af smagen sidder.
Jeg brugte en stor flad hulske, et stykke bagepapir og en dåse til at gøre kødet fladt med. Og så holde trykket i 10 sekunder.

I det her tilfælde bestod hamburgeren af:
Hjemmelavet bolle. Stegt med smør på indersiden.
Hjemmelavet dressing. Smurt på indersiden af begge bollehalvdele.
Stor skive tomat.
Blåskimmelost.
Smørstegte snittede løg.
75 gram hakket kalvekød (hvoraf 4% er røget) med 20% fedt (hedder burger boost smokey twist 2 x 150 gram som er blevet delt til 4 styks på 75 gram). Krydderier.
Snittet spidskål og icebergsalat.
hamburger_2.jpg
hamburger_3.jpg
hamburger_4.jpg
hamburger_1.jpg
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Hjemmelavet hamburger

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Når selv dressingen er hjemmelavet, lavet af mayonnaise der også er hjemmelavet, ja så bliver det ikke mere hjemmelavet!
Ser skisme lækkert ud.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjemmelavet hamburger

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så fik jeg prøvet med det almindelige billigste hakkede oksekød med 10-14% fedt.
I forhold til det kalvekød med røget kalvekød på 20% fedt jeg prøvede tidligere så er det her hakkede oksekød mere vådt i det når det steges. Der kommer ligesom mere væske ud af det og der samler sig væske øverst.
Det blev godt men det med kalvekød er endnu bedre. Både at det stegede bedre og mindre væske og fik en bedre stegeskorpe og røgsmagen.
Jeg har vist lavet dem på 100 gram denne gang hvilket passede fint med de store hamburgerboller jeg havde købt men kødet er større end den ellers store hulske jeg bruger til at mose kødet med så 70 gram var godt til den størrelse hulske jeg bruger men mængden af kød man skal bruges afhænger vel af hvilken hamburgerbolle man har tænkt sig at bruge så de passer sammen i størrelse.
Måske det vil være godt at holde presset på kødet i endnu længere tid hvis kødet indeholder meget væske så det måske kan får en bedre stegeskorpe.
Brugte cheddarost denne gang. Ikke fordi jeg lod specialt meget til smagen.
Har lavet mere hjemmelavet dressing. Er normalt ikke så vild med så meget dressing i burgere fordi de bliver så våde og det hele glider rundt og det ikke smager specielt godt det fabriksdressing de putter i diverse steder men med det her hjemmelavede dressing har jeg lyst til at putte mere i.
Er heller ikke så vild med store tykke skiver agurk i hamburgere så jeg prøvede med meget tynde skiver denne gang og det er noget mere rart at spise.
Jeg har øvet mig lidt i at pakke hamburgerne ind i bagepapir hvilket er meget sjovt og så man ikke drypper og spilder.
Så kunne være jeg skulle kigge efter noget papir der er egnet til det så jeg kan pakke dem fint ind.
Prøvede også med forårsløg denne gang så bunden er kål, forårsløg og icebergsalat. Det synes jeg virker fint i stedet for det kun er én slags grønt.
Besvar