Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har en juicemaskine som jeg har brugt ved siden af køkkenvasken med våde fingre.

Hvis jeg bruger juicemaskinen med den ene hånd og køkkenvasken med den anden hånd så kan det ske at jeg kan mærke en svag strøm under neglene der er bidt helt ned og der er vand på. Og tror nok citronjuice gør det kraftigere.

Motoren har en metaldut af metal der stikket op og nogle skruer omkring den. Det er når man rør de dele.

Sker både med køkkenvask, vandhane og radiator.
Køkkenvask og vandhane har vist ikke forbindelse til jord gennem metal. Rørene til begge dele er i plastik.
Så tænker det måske er fordi vandet har forbindelse videre gennem rørene.

Juicemaskinen er med schukostik.
Jeg har prøvet uden jordforbindelse, vende schukostikket på begge måder, med jordforbindelse. Samme resultat.
Kunne det tænkes der ikke er jordforbindelse i stikkontakten selvom der er hul til jordforbindelse?

Har åbnet juicemaskinen og jordforbindelsesledningen sidder på motorens krop.

Kan jeg teste noget med multimeter?
Nogen der ved hvorfor det giver strøm og hvordan det laves?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1383
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 18. juli 2023 06:35 Jeg har en juicemaskine som jeg har brugt ved siden af køkkenvasken med våde fingre.

Hvis jeg bruger juicemaskinen med den ene hånd og køkkenvasken med den anden hånd så kan det ske at jeg kan mærke en svag strøm under neglene der er bidt helt ned og der er vand på. Og tror nok citronjuice gør det kraftigere.

Motoren har en metaldut af metal der stikket op og nogle skruer omkring den. Det er når man rør de dele.

Sker både med køkkenvask, vandhane og radiator.
Køkkenvask og vandhane har vist ikke forbindelse til jord gennem metal. Rørene til begge dele er i plastik.
Så tænker det måske er fordi vandet har forbindelse videre gennem rørene.

Juicemaskinen er med schukostik.
Jeg har prøvet uden jordforbindelse, vende schukostikket på begge måder, med jordforbindelse. Samme resultat.
Kunne det tænkes der ikke er jordforbindelse i stikkontakten selvom der er hul til jordforbindelse?

Har åbnet juicemaskinen og jordforbindelsesledningen sidder på motorens krop.

Kan jeg teste noget med multimeter?
Nogen der ved hvorfor det giver strøm og hvordan det laves?
Der er sikkert en smule krybestrøm/fejlstrøm i maskinen og ingen jordforbindelse i dens stik, eller værre, i den stikdåse du bruger med en jord i udtaget (tag lige et billede af stik og stikdåse og læg dem her i tråden). Hvis du sætter dit universalinstrument på laveste Ohm område, skal du kunne måle ca 0 Ohm mellem maskinens stik og trækakslen på juicemaskinen, forudsat der er jord på maskinen. Jorden i vægudtaget/stikket kan du tjekke ved at forbinde en gammeldags 230 Volt glødepærer mellem jord og fasen i stikkontakten/stikdåsen. Er der jord skulle HPFI relæet ude i målerskabet gerne klappe, forudsat det er i orden, hvilket du tjekker med prøveknappen på relæet.

Lidt viden:
https://www.elviden.dk/hpfi-hfi-relaeli ... egler.html
https://www.elviden.dk/afbryder-og-stikkontakter.html

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg måler 68 volt vekselstrøm mellem juicemaskinens rotorspids/skruer og køkkenvasken når der er tændt på stikkontakten uden at juicemaskinen kører.

Har ikke lige lyst til at lave noget der kan springe sikringer fordi jeg har ikke flere tilbage.

Kan prøve og slukke for strømmen og kigge ind til stikkontakterne.
Se om der måske ikke er nogen jordledning tilsluttet.

Hov jeg kom lige i tanke om noget jeg kan prøve ...
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så fik jeg prøver et 230 volt stik med dansk jord der er tilsluttet et 380 volt stik.
Og der er åbenbart jordforbindelse i for når jeg giver juicemaskinen strøm derfra så kan jeg ikke mærke strømmen.
Og sætter jeg juicemaskinen tilbage i stikkontakten i køkkenet så kan jeg igen mærke strømmen.

Så der er åbenbart opsat stikkontakter der er i stand til at have jord men uden at de har jord.

Er det normalt at elektriske maskiner gør sådan at der kommer lidt strøm på jordforbindelse når ikke den har forbindelse til jord?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1383
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 18. juli 2023 13:01 Så fik jeg prøver et 230 volt stik med dansk jord der er tilsluttet et 380 volt stik.
Og der er åbenbart jordforbindelse i for når jeg giver juicemaskinen strøm derfra så kan jeg ikke mærke strømmen.
Og sætter jeg juicemaskinen tilbage i stikkontakten i køkkenet så kan jeg igen mærke strømmen.

Så der er åbenbart opsat stikkontakter der er i stand til at have jord men uden at de har jord.
Så er el-installationen i det hus du bebor pishamrende ulovlig. :yikes:
scootergrisen skrev: 18. juli 2023 13:01 Er det normalt at elektriske maskiner gør sådan at der kommer lidt strøm på jordforbindelse når ikke den har forbindelse til jord?
Nej, der burde ikke være krybe/fejl-strøm i maskinen, men hvem ved hvad den har været udsat for gennem dens levetid. ;)

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Lignede motoren har kulbørster.
Kan det være kulstøvet fra børsterne har skabt en bane for elektriciteten så den kan gå over til motorens krop?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1383
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 18. juli 2023 14:57 Lignede motoren har kulbørster.
Kan det være kulstøvet fra børsterne har skabt en bane for elektriciteten så den kan gå over til motorens krop?
Både og, formoder det nok mest er en blanding af os fra stegefedt og støv når det er en køkkenmaskine.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der var noget kulstøv og kulbørsterne sidder meget tæt på motorens krop men det ændrede ikke på strømmen at fjerne kulstøvet.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1383
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 18. juli 2023 16:29 Der var noget kulstøv og kulbørsterne sidder meget tæt på motorens krop men det ændrede ikke på strømmen at fjerne kulstøvet.
Det plejer normalt ikke og være kulstøv der er skyld i de små fejlstrømme. Der sidder vel også nogle støjdæmpnings kondensatoren i motoren ? Hvis de går fra fasen og nullen til motorens stel, kan det også gøre der går nogle små fejlstrømme når motoren ikke er koblet til jord.

Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er ligesom her.
figure2.gif
figure2.gif (3.19 KiB) Vist 1757 gange
http://www.stefanv.com/rcstuff/qf200005.html

Kondensatorerne (eller hvad de er) har forbindelse til jord gennem en skrue så jeg kunne godt prøve at afmontere dem uden at skulle lodde og teste om det ændre sig når de ikke er i brug.
Besvar