Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 18. juli 2023 22:20 Det er ligesom her.
figure2.gif
http://www.stefanv.com/rcstuff/qf200005.html

Kondensatorerne (eller hvad de er) har forbindelse til jord gennem en skrue så jeg kunne godt prøve at afmontere dem uden at skulle lodde og teste om det ændre sig når de ikke er i brug.
Det er nok du prøver at fjerne dem fra maskinens jord og lader dem være koblet sammen.

Øh, forhåbentlig er det en vekselstrømsmotor du kigger til. :mrgreen:

Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11158
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er en lille printplade med blandt andet 4 dioder så det tyder vel på den får jævnstrøm.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 18. juli 2023 23:37 Der er en lille printplade med blandt andet 4 dioder så det tyder vel på den får jævnstrøm.
Jo ja, forstod på dig det var en vekselstrømsmotor, omend du jo nok heller ikke vidste bedre før den blev skilt af. :mrgreen:

Du burde ikke kunne mærke det kilder en lidt i fingrene gennem en/flere kondensatorer uden der er vekselstrøm på den ene side af kondensatoren og den anden side er forbundet til maskinens jord, som så er forbundet til husets ikke eksisterende jord. :mrgreen:

Når du ingen jord har på maskinen, og den ikke er dobbeltisoleret (mærket med to firkanter inden i hinanden), skal du næppe tabe maskinen i vand eller spule den af under hanen, for så får du i bedste fald et kæmpe stød og i uheldigste fald en etværelses 6 alen under jorden. Det er også af samme grund man ikke må have en stikdåse med jord siddende i en installation når jorden ikke er forbundet, samt man som ikke elektrikker heller ikke må skifte en stikdåse/kontakt med jord i men gerne må udskifte en uden jordforbindelse.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 19. juli 2023 18:23, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11158
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Billeder af stikkontakten der har mulighed for jordforbindelse men ingen jordforbindelsesledning monteret.
Stikket bag køleskabet har jordforbindelse så kan være jeg laver en stikdåse derfra og så en forlængerledning til juicemaskinen.
Eller jeg kunne måske tilslutte juicemaskinens jordforbindelse til køkkenvasken/vandhanen så får jeg vel heller ikke strøm.
stikkontakt_uden_jord_1.jpg
stikkontakt_uden_jord_2.jpg
stikkontakt_uden_jord_5.jpg
stikkontakt_uden_jord_4.jpg
stikkontakt_uden_jord_3.jpg
stikkontakt_uden_jord_6.jpg
stikkontakt_uden_jord_7.jpg
stikkontakt_uden_jord_8.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 19. juli 2023 18:10 Billeder af stikkontakten der har mulighed for jordforbindelse men ingen jordforbindelsesledning monteret.
Stikket bag køleskabet har jordforbindelse så kan være jeg laver en stikdåse derfra og så en forlængerledning til juicemaskinen.
Eller jeg kunne måske tilslutte juicemaskinens jordforbindelse til køkkenvasken/vandhanen så får jeg vel heller ikke strøm.
Hverken køkkenvask eller vandhane er godkendt jord, det er derimod et jordspyd i kobber eller syrefast stål hvor man efterfølgende ved en speciel målemetode med to hjælpespyd udmåler spydets ohmske modstand i forhold til el-jord.

Ja det er nok bedst og bruge køleskabets stikdåse, når den er udstyret med en jord der åbenbart er korrekt forbundet til et udendørs jordspyd. Men den stikdåse du der har kikket ind i er stadig pishamrende ulovlig at have siddende, da folk der bruger den går ud fra der er monteret en jord når der er et tredje ben i "grisetrynen". ;)

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11158
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så har jeg sat en stikdåse bag køleskabet og min 10 meter lange forlængerledning med jordforbindelse jeg havde købt til at oplade scooterens batterier.
Så kan kablet gå ned i skuffen under køleskabet og gemme sig når jeg ikke skal bruge det.

Prøvede med en ledning fra juicemaskinens jordforbindelse og så til køkkenvasken og det fjernede også strømmen.
Det fjernede også strømmen fra vandhanen selvom ledningen kun var forbundet til køkkenvasken.
Og omvendt. Hvis ledningen kun er forbundet til vandhanen så får jeg heller ikke strøm fra køkkenvasken.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Elektrisk strøm i våde fingre ved berøring af juicemaskine og køkkenvask

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 19. juli 2023 19:20 Så har jeg sat en stikdåse bag køleskabet og min 10 meter lange forlængerledning med jordforbindelse jeg havde købt til at oplade scooterens batterier.
Så kan kablet gå ned i skuffen under køleskabet og gemme sig når jeg ikke skal bruge det.

Prøvede med en ledning fra juicemaskinens jordforbindelse og så til køkkenvasken og det fjernede også strømmen.
Det fjernede også strømmen fra vandhanen selvom ledningen kun var forbundet til køkkenvasken.
Og omvendt. Hvis ledningen kun er forbundet til vandhanen så får jeg heller ikke strøm fra køkkenvasken.
Hverken køkkenvask eller vandhane er stadig ikke godkendt jord. Faktisk kan man over tid risikere vandrørene eller kloakrør bliver utæt grundet galvanisk træring. Jeg kender faktisk til et tilfælde hvor et galvaniseret vandrør blev brugt som jord på en langbølge antenne, som det kun holdt til i ca 8 år før vandet begyndt at pible ud flere steder hvor det ene var ejendommens kælder.

Hilsen Leif.
Besvar