Føjten på en udstødning

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
gusse
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 79
Tilmeldt: 18. juni 2023 17:39

Føjten på en udstødning

Ulæst indlæg af gusse »

Er det ulovligt at fjerne fløjten fra udstødning ( ift. støjniveau). Også selvom den kører lovligt?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Føjten på en udstødning

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad er fløjten?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Føjten på en udstødning

Ulæst indlæg af Landbo »

gusse skrev: 16. juli 2023 22:13 Er det ulovligt at fjerne fløjten fra udstødning ( ift. støjniveau). Også selvom den kører lovligt?
Helt klart kontant NEJ. Det er nemlig en konstruktiv ændring på motoren du der foretager.

Iøvrigt vil du sikkert også opleve motoren kommer til at gå dårligere da udstødningen er en integreret del af motoren hvis osv ..... ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Føjten på en udstødning

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg fjernede fløjten på min Tomos Cross udstødning tilbage i 1972. Den lød bedre, men Politiet kunne ikke lide det, så måtte sætte den i igen :) . Den bestod af en rund plade, med 2 små rør monteret.

Scootergrisen:
Denne fløjte er til Yamaha 4 gears.
https://kortlink.dk/2m9rc
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 407
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Føjten på en udstødning

Ulæst indlæg af GYS »

Tjah, hvis det er synligt kan ske du får en bøde - jeg ved ikke, hvad bødestørelsen er. På motorcykler koster det 2.500 kr. første gang, hvis man fjerner DB-killeren, men normalt får man kun at vide, at man skal køre den til syn, så det koster det at gøre den lovlig og at få den synet.

På min knallert har jeg aldrig fået en bøde, trods udstødningen og DB-killeren var gennemrusten og med huller. Politiet har normalt ikke udstyr med, så de kan måle støj, og hvis hastigheden er indenfor det lovlige på rullebåndet, tror jeg ikke du får en bøde. Om de kan kræve at man kører en knallert til syn ved jeg ikke. Politiet er tidligere ikke gået meget op i støj, men vi har fået en ny støjlov, så måske er de mere strikse nu.
Besvar