Hvor hurtig må en 30 knallert køre?

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
gusse
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 79
Tilmeldt: 18. juni 2023 17:39

Hvor hurtig må en 30 knallert køre?

Ulæst indlæg af gusse »

Hej

Ja umiddelbart giver spørgsmålet måske sig selv. En 30 knallert må køre 30 km/t

Alligevel har jeg har set på adskillige forumer folk diskutere dette, og har forskellige svar og meninger. Jeg skal købe en Suzuki DM50 på torsdag, og den kan pt. køre 40 km/t, så jeg ringede til et scooterværksted i Aarhus, for at spørge hvad det koster, hvis den skal neddrosles til 30 km/t. Han sagde, at de behøves ikke, en 30 knallert må køre 40 km/t.

Det lød mærkeligt i mine ører, så jeg har snakket med østjyllands færdsels politi og selve færdselsstyrelsen, og ærlig talt, det lød som om de ikke heeeelt vidste præcis hvad loven var. MEN, de endte begge med at sige at en 30 knallert KUN må kører max30 km/t.

Retsinformationen siger dog lidt noget andet, den siger 30 km/t + 20% = 36 km/t

Hvad pokker er loven, og hvem ved det? :D
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3546
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Hvor hurtig må en 30 knallert køre?

Ulæst indlæg af Jps »

Den må køre max 33 km/t (30 plus 10%) På rullefeltet må den max vise 42,9 km/t Og det giver muligvis en bøde. Er farten over 43 km/t betragtes knallerten som værende ulovlig, og du får så det første "klip". Får du et til, så er det farvel knallert.

OBS: Hvis retsinformation siger 30+20 %=36 km/t, Ja så er det jo det der gælder :)
Jeg har altid troet, det max var 33 km/t :)

Jeg blev for omkring 10 år siden, stoppet på min Dr. Big og målt på rullefeltet til, at kunne køre 50+ km/t (husker ikke det nøjagtige tal). Og det gav så et "klip". Jeg lavede dog knallerten lovlig på stedet, og kunne køre videre hjemad :)
Brugeravatar
gusse
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 79
Tilmeldt: 18. juni 2023 17:39

Re: Hvor hurtig må en 30 knallert køre?

Ulæst indlæg af gusse »

Jeg snakkede med kørerlæren fra UngiAarhus, til knallert kørekort, og han sagde 39 km/t på rullefelt :)
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 411
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Hvor hurtig må en 30 knallert køre?

Ulæst indlæg af GYS »

Nye knallerter må så vidt jeg husker højst kunne køre 30 km/t + 10% = 33 km/t. Ældre må kunne køre 30 km/t + 20% = 36 km/t. Ved rullefeltet er valgt at lægge ekstra 3 km/t på grundet præcision - maksimale hastighed er således 39 km/t. Kan knallerten køre mere end 39 km/t får du en bøde. Politiet skipper dog det efter kommaet, så du får en bøde ved 40 km/t og derover. Du kan dog få en fartbøde allerede hvis du overskrider 30 km/t.

Hvis knallerten kan køre 40-42 km/t: Du får en bøde
Hvis den kan køre 43 km/t eller mere: Første gang: Betinget frakendelse af retten til at køre lille knallert + bøde. Anden gang: Ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert i 2 år + bøde + knallerten konfiskeres. Er du under 18 år bliver din mulighed for at tage kørekort til bil udskudt med 6 måneder.

Det er således begge dele korrekt - 39 km/t er højeste hastighed den må måles til på rullefelt, hvis du ikke vil have en bøde.
43 km/t er grænsen for klip, udskydelse af kørekort til bil, konfiskering, osv. Og, du får naturligvis også en bøde.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11161
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvor hurtig må en 30 knallert køre?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er vist almindeligt at speedometer viser lidt for højt.
Så måske dit speedometer viser 40 km/t men den i virkeligheden kun kører 36 km/t.
Så du kan eventuelt prøve at måle med mere præcist udstyr. Satellitnavigation eller fartmåler i vejkant der af og til kan være opsat.

Jeg ved ikke hvordan den model er begrænset så det kunne du prøve at finde ud af.
Og så undersøge dit køretøj.
F.eks. hvor mange tænder tandhjulene har for og bag og størrelsen på hoveddysen.
Så kan vi sammenligne tallene med servicemanualen.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 411
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Hvor hurtig må en 30 knallert køre?

Ulæst indlæg af GYS »

scootergrisen skrev: 4. juli 2023 16:53 Det er vist almindeligt at speedometer viser lidt for højt.
Så måske dit speedometer viser 40 km/t men den i virkeligheden kun kører 36 km/t.
Så du kan eventuelt prøve at måle med mere præcist udstyr. Satellitnavigation eller fartmåler i vejkant der af og til kan være opsat.

Jeg ved ikke hvordan den model er begrænset så det kunne du prøve at finde ud af.
Og så undersøge dit køretøj.
F.eks. hvor mange tænder tandhjulene har for og bag og størrelsen på hoveddysen.
Så kan vi sammenligne tallene med servicemanualen.
Du skal ved GPS måling tage den på vandret vej. GPS kan vise farten forkert, hvis vejen ikke er vandret.
Brugeravatar
gusse
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 79
Tilmeldt: 18. juni 2023 17:39

Re: Hvor hurtig må en 30 knallert køre?

Ulæst indlæg af gusse »

Tusinde tak for svar! Kan man bruge sin mobil til at måle hastighed? :)
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1383
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvor hurtig må en 30 knallert køre?

Ulæst indlæg af Landbo »

gusse skrev: 5. juli 2023 01:22 Tusinde tak for svar! Kan man bruge sin mobil til at måle hastighed? :)
Ja, du installerer bare en GPS APP, af hvilken der findes utroligt mange, både gode og dårlige. Du må prøve dig frem.

Leif.
Brugeravatar
gusse
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 79
Tilmeldt: 18. juni 2023 17:39

Re: Hvor hurtig må en 30 knallert køre?

Ulæst indlæg af gusse »

Tak for det :) Men for at måle hastigheden med noget gps, skal jeg jo ud og køre på den. Hvad hvis jeg finder ud af at den køre 1-2 km/t for hurtigt, og bliver stoppet? :D
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1383
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvor hurtig må en 30 knallert køre?

Ulæst indlæg af Landbo »

gusse skrev: 6. juli 2023 12:02 Tak for det :) Men for at måle hastigheden med noget gps, skal jeg jo ud og køre på den. Hvad hvis jeg finder ud af at den køre 1-2 km/t for hurtigt, og bliver stoppet? :D
:detective: Så må du bare hive den lysskye muldvarp frem i lyset og lade den brække sig i kasse 1. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Besvar