Olietank hot 50

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Zito
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. juni 2023 21:17

Olietank hot 50

Ulæst indlæg af Zito »

Hej, jeg går med tanken om at pille olietanken af min hot 50, da jeg ikke helt stoler på den, så vil jeg gerne selv blande olie i benzinen. Men hvordan gør man det uden at få falsk luft og bruges olien fra olietanken til andet end at smøre stemplet igennem benzinen og kan pumpen godt bare sidde uden at få olie?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Olietank hot 50

Ulæst indlæg af Landbo »

Zito skrev: 29. juni 2023 21:28 Hej, jeg går med tanken om at pille olietanken af min hot 50, da jeg ikke helt stoler på den, så vil jeg gerne selv blande olie i benzinen. Men hvordan gør man det uden at få falsk luft og bruges olien fra olietanken til andet end at smøre stemplet igennem benzinen og kan pumpen godt bare sidde uden at få olie?
Du skal have fjernet oliepumpen, da den formodentlig ikke tåler tørkøring. Det vil formodentlig betyde du selv skal lave en lufttæt blændplade over hullet hvor oliepumpen sad. Er der en slange der går fra pumpen og over til studsen skal den også blændes.

Må man spørge hvorfor du ikke stoler på oliepumpen ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Zito
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. juni 2023 21:17

Re: Olietank hot 50

Ulæst indlæg af Zito »

Jeg stoler ikke på den, fordi jeg ikke tror den giver nok olie og jeg har lige fået ny motorblok med nyt cylinderkit og det hele. Så den skal tilkøres. Jeg har også et problem med at den går i stå efter lidt tid i tomgang, hvis man ikke holder gang i den med gassen, fordi tomgangsdysen bliver tilstoppet. Så har skiftet benzinfilter, tømt tanken, fyldt nyt benzin på og alt det der. Så tror måske det har noget med olien at gøre. Jeg har hørt man måske kan blande benzin og olie i olietanken alt efter hvad blanding % man skal bruge, men ved dog ikke hvor godt det er for oliepumpen.
Brugeravatar
Daus
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. juni 2023 16:29

Re: Olietank hot 50

Ulæst indlæg af Daus »

Nu når jeg lige tænker mig lidt om, har olietanke nok ikke noget med problemet med tomgangsdysen at gør, men har du måske et bud på hvad der kunne være galt der.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Olietank hot 50

Ulæst indlæg af Landbo »

Zito skrev: 30. juni 2023 00:22 Jeg stoler ikke på den, fordi jeg ikke tror den giver nok olie og jeg har lige fået ny motorblok med nyt cylinderkit og det hele. Så den skal tilkøres. Jeg har også et problem med at den går i stå efter lidt tid i tomgang, hvis man ikke holder gang i den med gassen, fordi tomgangsdysen bliver tilstoppet. Så har skiftet benzinfilter, tømt tanken, fyldt nyt benzin på og alt det der. Så tror måske det har noget med olien at gøre. Jeg har hørt man måske kan blande benzin og olie i olietanken alt efter hvad blanding % man skal bruge, men ved dog ikke hvor godt det er for oliepumpen.
Ja ok.

Øh, hwans karburator har du op kittet ?

Under tilkørslen hælder du bare en 1-2% olieblandet benzin i benzintanken og sørger for der er så stor en dysse i karburatoren at motoren firtakter en smule.

At motoren ikke kan gå en stabil tomgang skyldes normalt folk ikke har justeret tomgangsblandingsskruen korrekt så motoren står og drukner i tomgang, hvilket du kan se på tændrøret. Under alle omstændigheder bør du have renset karburatoren grundigt inden du overhovedet prøver at starte motoren op.

Men appros olietanken, der skal du bruge en orginal slange mellem olietanken og pumpen da den er konstrueret på en sådan måde der ikke kan komme til at stå luft i den, så pumpen ikke kan give olie.

Behold du bare oliepumpen og spæd en smule olie i benzinentanken under tilkørslen i stedet.

Iøvrigt er jeg ret overbevist om at revene/satte cylindre/stempler normalt skyldes magerkørsel (du mærker at motoren ikke vedbliver at trække mere og mere på den sidste del af rullen/gashåndtaget) og ikke manglende smøring på en totakter.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Olietank hot 50

Ulæst indlæg af Landbo »

Daus skrev: 30. juni 2023 15:18 Nu når jeg lige tænker mig lidt om, har olietanke nok ikke noget med problemet med tomgangsdysen at gør, men har du måske et bud på hvad der kunne være galt der.
Øh, har du to loginds eller .................... ? :D

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Daus
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. juni 2023 16:29

Re: Olietank hot 50

Ulæst indlæg af Daus »

Ja havde sku glemt min kode på computeren så var det sku nemmest bare at lave en ny også var jeg stadig logget ind på min mobil. Så ja.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Olietank hot 50

Ulæst indlæg af Landbo »

Daus skrev: 30. juni 2023 21:38 Ja havde sku glemt min kode på computeren så var det sku nemmest bare at lave en ny også var jeg stadig logget ind på min mobil. Så ja.
Ok. :lol:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Zito
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. juni 2023 21:17

Re: Olietank hot 50

Ulæst indlæg af Zito »

Jeg har renset karburator og dysse flere gang. Har også renset den fuldstændig igennem 2 gange, men tomgangs dysen bliver tilstoppet efter lidt tid i tomgang, og ved simpelhen ikke hvad der gør det.

Og omkring olipumpen har jeg også original slanger der til, men jeg læste man kunne hive slangen på studsen, og holde for hullet ind i studsen, også bør den dryppe lidt. Der kom dog intet ud.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Olietank hot 50

Ulæst indlæg af Landbo »

Zito skrev: 30. juni 2023 22:56 Jeg har renset karburator og dysse flere gang. Har også renset den fuldstændig igennem 2 gange, men tomgangs dysen bliver tilstoppet efter lidt tid i tomgang, og ved simpelhen ikke hvad der gør det.

Og omkring olipumpen har jeg også original slanger der til, men jeg læste man kunne hive slangen på studsen, og holde for hullet ind i studsen, også bør den dryppe lidt. Der kom dog intet ud.
Nu har du jo også lige haft motoren afmonteret for at udskifte motorblok, hvilket vil sige du også har haft oliepumpen afmonteret fra den gamle blok og sat den over på den nye, hvilket igen betyder du har fået luft i pumpen/afgangsslangen. Det er derfor man skal starte en nysamlet totakts motor ned automatisk smøring op på olieblandet benzin indtil oliepumpe systemet er blevet luftfrit og virker igen. Måske du har overset den lille detalje ?

Ja det er korrekt det du har læst om slangen der befordre totaktsolien.

Hvis tomgangsdyssen stopper til hele tiden kniber det gevaldigt med rengøringen af benzin-vejen fra tank og til karburator, der må du igang igen!

Jeg sidder desværre og får en lumsk tanke om du har glemt det med smøringen i opstartsfasen, så du har et stempel der er begyndt at sætte sig. Vil anbefale du som det første ser og får blandet mindst 4% olie i benzinen og lader motoren gå en hurtig tomgang et kvarter.

Pøj pøj, Leif.
Besvar