Uens slid på bagdæk

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Uens slid på bagdæk

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Cis skrev: 26. juni 2023 23:09 Det er så camber-vinkel indstillingen den er gal med...
På Agilityen er der desværre ingen mulighed for at justere camber vinklen, og som nævnt virker bøsningerne fine.
Så jeg kan ikke rigtig se andre muligheder, end at stellet har vredet sig. :think:
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1395
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Uens slid på bagdæk

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymconørden skrev: 27. juni 2023 04:15
Landbo skrev: 24. juni 2023 14:05 Det er måske hele stellet der er skævt grundet der kun er en fjeder/støddæmper på en scooter.
Jeg tror du er inde på noget :think:. For ved nærmere eftersyn og vippen rundt med scooter og motor, virker alle gummibøsninger til at være faste og ok. Og hvis den hældning hjulet har, skulle skyldes slidte/løse gummibøsninger, burde bøsningerne være synligt virkelig meget slidte. Motoren følger fint scooterens bevægelser uden noget slup, når jeg rokker den.
Jeg vil betegne alle 4 gummibøsninger i ophænget som i orden. :thumbup:

Og ja, kun een fjeder, og i venstre side, og det passer med skævheden.
Alle bump, stød og belastning gennem 13 år og snart 50.000 km, er gået direkte op i venstre side af stellet. Selve motorophænget er i støbejern, så det kan næsten ikke være det. Tilbage er der så stellet, bygget af rør. Det må simpelthen være stellet der med tiden har vredet sig. :wtf:

Gummibøsning i motor, venstre side. Bolten sidder fint i center, uden at hænge.
IMG_6832.JPG


Gummibøsning ved stel, venstre side. Også her centrerer det fint.
IMG_6840.JPG


Tænker umiddelbart at leve med det. Det arbejde det vil kræve, at splitte hele scooteren ad for at vride stellet tilbage, er (i forhold til problemet) lige i overkanten.
Og det er jo ikke fordi bagdækket bliver slidt hurtigere, det er bare ikke i midten slidet sker.
Så pyt, og fuld gas frem! :!:
Ja problemet vil jeg også mene scooteren sagtens kan leve med indtil den er brugt op.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Uens slid på bagdæk

Ulæst indlæg af Cis »

Kymconørden skrev: 27. juni 2023 04:15
Landbo skrev: 24. juni 2023 14:05 Det er måske hele stellet der er skævt grundet der kun er en fjeder/støddæmper på en scooter.
Jeg tror du er inde på noget :think:. For ved nærmere eftersyn og vippen rundt med scooter og motor, virker alle gummibøsninger til at være faste og ok. Og hvis den hældning hjulet har, skulle skyldes slidte/løse gummibøsninger, burde bøsningerne være synligt virkelig meget slidte. Motoren følger fint scooterens bevægelser uden noget slup, når jeg rokker den.
Jeg vil betegne alle 4 gummibøsninger i ophænget som i orden. :thumbup:

Og ja, kun een fjeder, og i venstre side, og det passer med skævheden.
Alle bump, stød og belastning gennem 13 år og snart 50.000 km, er gået direkte op i venstre side af stellet. Selve motorophænget er i støbejern, så det kan næsten ikke være det. Tilbage er der så stellet, bygget af rør. Det må simpelthen være stellet der med tiden har vredet sig. :wtf:

Gummibøsning i motor, venstre side. Bolten sidder fint i center, uden at hænge.
IMG_6832.JPG


Gummibøsning ved stel, venstre side. Også her centrerer det fint.
IMG_6840.JPG


Tænker umiddelbart at leve med det. Det arbejde det vil kræve, at splitte hele scooteren ad for at vride stellet tilbage, er (i forhold til problemet) lige i overkanten.
Og det er jo ikke fordi bagdækket bliver slidt hurtigere, det er bare ikke i midten slidet sker.
Så pyt, og fuld gas frem! :!:
Du har helt ret, man skal ikke skyde gråspurve med kanoner, så kan du leve med det, så er det ikke værd at bruge tid og kræfter på :D så på med et nyt dæk, og kom ud og :scootergriselektrisk:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11163
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Uens slid på bagdæk

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Rens i det mindste rundt om gummiet så du rigtigt kan se det.
Der er snavs på i billedet så kan ikke rigtigt se gummiet.

Næste gang du sætter anden bagfælg/bagdæk på så tag igen sådan et billede bagfra.
Så kan jeg/vi/du igen tegne en streg i midten af dækket og op for at se om det ser skævt ud.

Tænkte også på hvis du kunne se tydeligt hvor motorblok/variatordæksel mødes så kunne man tegne en streg op der og se om den er parallel med stregen ved dækket for at få en ide om det kunne være akslen/lejer der er skæv/slidte.

Du havde prøve at vride i baghjulet med støddæmperen på ikke?
Tænker den vel trykker stramt mod så måske det ikke helt er til at teste sådan.
Måske du bedre kan mærke om der er noget i vejen med bøsningerne hvis støddæmperen var afmonteret.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Uens slid på bagdæk

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, der er skidt på gummiet, men ikke så meget at man ikke kan se at bolten sidder fint i center.
Hvis hjulets skævhed skulle skyldes defekte/slidte bøsninger, ville det være Meget tydligt at se, og bolten ville bestemt ikke være i center.
Jo, støddæmperen sad på da vi rokkede stel/motor, men den sidder også monteret med gummibøsninger, så motoren vil stadig kunne rokkes. Alt virkede stramt og fint.
Besvar